erfaringer med X-10 lys styring i hus ?

hej alle,

jeg har kikket lidt på X-10, til styring af lys i huset, da det er meget
letter at monter i en hus med "gammel" el og det er billiger ende IHC og
smart-house

men er der nogle der har nogle erfaringer med det.

jeg har hørt en enkelt sige at han har hørt et sted at det skulle være meget
langsomt, men sådanne noget med en der kender en der kender en som siger,
kan man jo ikke bruge til så meget.

Så er der ikke nogle af jer der har prøvet det eller har nogle mere konkrete
eksembler på om det er godt eller skidt ??

http://www.intellihome.be/english/automatindex.html

mvh Morten

Re: erfaringer med X-10 lys styring i hus ?

/Jeg/ synes det er dyrt.
Det er også langsomt, men sett i forhold til hva, andre systemer eller i
forhold til behov?
Er det "langsomt" når en melding bruker 1/2 sekund? For alle på/av
fungsjoner er det tilstrekkelig. Du merker tregheten når du skal dimme
og liknende ting.

Den store fordelen med "X-10" er at du benyttet det vanlige el.nettet,
slik at du ungår ny kabeling, - nesten.

På dn andre siden, det er begrenset hvor mange noder du kan kople til.
Jeg tror det aller viktigeste er om du er istand til å bygge anlegget og
programmere selv, eller om du skal kjøpe alle tenestene.

Jeg tror bestemt at du først skal planlegge anlegget, slik at du vet
hvor "stort" det kan/skal bli, før du bestemmer deg for hvilket system
som passer /deg/.

Husk at IHC er et properiert system, derfor dyrt.

HM

Re: erfaringer med X-10 lys styring i hus ?
[cut]

hejsa.

Mit postulat er at man bliver trE6%t af svartiderne efterhE5%nden hvis
det tager mere end 1/10 sek at udfF8%re en ordre.
50 - 70 millisekunder er mere passende. Hvis systemet hE6%nger
en anelse vil man ikke ligge mE6%rke til det.

mvh

Re: erfaringer med X-10 lys styring i hus ?

er der nogle der ved hvor lang respons tid der er på X-10, jeg syntes jeg
har svært vil at finde noget teknisk dokumentation over det.

mvh Morten

Re: erfaringer med X-10 lys styring i hus ?

Etter det jeg husker:
Der sendes et bit pr. nullgjennomgang på sinuskurven, = 1/100 sek. =
10ms. Med 10 bit pakkelengde, 1 atart, 8 data, 1 stop, blir det 10ms *
10 = 100 ms.

HM

Re: erfaringer med X-10 lys styring i hus ?

Jeg købte for nogle moduler og lege med for et års tid siden, men jeg er
ikke kommet så langt med montagen.

Der er 3 hovedtyper af styrede moduler:
- Enheder til at sætte i stikkontakten. De er ikke særligt kønne.
- Enheder til at sætte i istedet for afbrydere. De passer ikke i gamle
danske underlag.
- Enheder til at montere i tavlen på DIN-skinne. De har fordelen af at
kunne styres lokalt med en afbryder, men kræver ligesom IHC nye ledere
ud til udtaget.

Den største ulempe ved X-10 er styringen, moduler til at sende
kommandoer direkte fra tryk er relativt dyre og passer ikke i gamle
underlag.
Der findes et relativ billigt stikkontaktmodul som både kan kobles til
en PC og selvstændigt udføre et antal timer funktioner og makroer. Men
hvis der skal udføres en bare lidt avanceret styring skal PCeren være
tændt hele tiden.

Der findes også en fiks fjernbetjening som både er en almindelig IR
universal betjening og kan sende X-10 radiosignaler. Radiosignalet går
så til endnu et stikkontaktmodul som omsætter en powerline kommando. Det
giver en lille forsinkelse. En større forsinkelse får du hvis kommandoen
  er starten til makro som skal udføres på timermodulet.

Hvad er det du vil opnå med lysstyringen, bare lidt tænd/sluk eller
nærmest fuldautomatisk ?
Den rigtige løsning vil være forskellig, alt efter hvor avanceret det
skal være, og indretningen af dit hus.

Søren Rønsberg

Re: erfaringer med X-10 lys styring i hus ?

tak for beskrivelsen af X-10 især forsinkningen er interasant, syntes jeg.
da det er det jeg er mest bange for.

her kommer lige en beskrivelse af det jeg gerne vil opnå, så kan du måske
sige om X-10 passer til det.

først og fremest skal det hele laves uden at trække nye ledninger, i et hus
med helt aml el net, hvor samlinger ligger i loft lampe dåserne.
jeg ville på nogle udvalgte loft lamper sætte X-10 moduler i, jeg ville
bruge de små til at sætte bag kontakterne, men da de ikke kan være der var
planen at montere dem i loft lampe dåserne i stedet, der er jo rimelig god
plads.
planen var nu at alt lys skal funger som det heletiden har gjort.
(her er det så at jeg er bange for forsinkelse, for nu går tænd ledningen jo
direkte til lampen=ingen forsinkning, i det nye skal den gå til modulets
input, og outputet skal gå til lampen=forsinkning ?)
så et vigtig punkt er er der på disse 2 vejs moduler forsinkning fra input
til out put ?

Hvis der ikke er den store forsinkning, så vil huset virke som det altid har
gjort.

nu kunne jeg så tænke mig at sætte et x-10 alarm anlæg op, med trådløse rum
følere, disse følere vil jeg så også bruge til at når ungerne står op om
nattet og går på WC så tænder lyset i gangen og på WC'et (dette skal der
formentlig bruges en controler til, hvilket jeg ikke ved om man kan købe,
hvis ikke kan jeg bygge den selv, jeg er elektronikmekanikker og programør
:-)
her vil der nok være lidt mere forsinkning, det gør jo nok heller ikke så
meget, MEN hvis det er alt for lang tid, så har de jo nået ud på wc'et før
lyset tænder i gangen, så det skal jo ikke tage ALT for lang tid.

til sidst er mit ønske at lave en box hvis det ikke findes, som kan "optage"
alle X-10 signaler på nettet, feks de sidste 14 dage inden en jule ferie, og
som man så kan sætte til at afspille, når man tager på ferie, hvilket vil
bevirke at huset ser levende ud, fordi loft lamper tænder og slukker
tilfældigt i et realistisk mønster, hen over ferien.
går man rigtig til den en dag ville man så også kunne sætte X-10 gadin
stanger op, så gardinerne selv trakker for og fra i løbet af ferien.

så hvad siger du / i til det er X-10 det rette, (når jeg ser på det syntes
jeg det ser ud til at passe til mit brug, mine størest bekymringer går altså
på forsinkelse)

mvh morten

Re: erfaringer med X-10 lys styring i hus ?

Det største problem vil være at du kun kan styre lampen med X-10 hvis
der er tændt på den gamle afbryder.
Ellers skal du til at ændre installation. Så vidt jeg lige kunne se så
kræver de små moduler fast fase og den lokale styring virker ved at
blive lagt til N. Det vil du sandsynligvis ikke kunne opfylde alle
steder uden nye ledninger.

IntelliHome.be har et X-10 alarmsystem som kan det meste af dette.

Jeg har ikke set noget der kan det. Det bliver du nok nødt til selv at
programmere på en PC.

Prøv at se på de nye IHC wireless. De er kan sidde i gamle underlag og
kan både bruges med og uden controller. Jeg har ikke selv prøvet dem
endnu, men de ser lovende ud. Desværre kan de ikke styres uden om IHC
controlleren. www.billigihc.dk har dem til en rimelig pris.

Søren Rønsberg

Site Timeline