Erfaringer med Velleman USB oscilloscoper

Det er jo meget godt at lE6%se specifikationer - men er der nogen her
der har prF8%vet at arbejde med et af disse USB oscilloskoper i praksis,
og har erfaringer i hvor anvendelige de er og evt ulemper?

Hilsen Kim

Re: Erfaringer med Velleman USB oscilloscoper
On Mon, 27 Jul 2009 13:18:22 -0700 (PDT), Kim Christensen

Jeg kender ikke Velleman's scoper men jeg har et 200MHz NOVATEK
DSO-5200A USB som jeg er ganske tilfreds med.
http://www.usb-instruments.cn/Oscilloscope.htm

Det kan købes over hele verden men jeg valgte at handle hos Atimco i
dk.

Efter lidt tilvænning er det nemt nok at arbejde med, men der skal nok
være nogen hardcore oscilloscop-brugere der finder det generende at
man ikke lige kan vride på knapperne men skal bruge musen til at lave
indstillingerne med.

Da jeg ikke er hardcore oscilloscop-bruger havde jeg ikke problemer
med at vænne mig til det.

Til gengæld er det nemt at lave udprintning af billedet og hvis flere
skal se med på skærmen trækker man bare billedet større.
--
OV1A Jens

 Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Re: Erfaringer med Velleman USB oscilloscoper

Du skal være opmærksom på at oscilloscoperne fra Velleman kun har en meget
lille hukommelse på 4096 samples / channel, hvilket har betydning for hvor
meget du kan zoome ind på et signal på x-aksen. Det er ikke ualmindeligt a
PC-oscilloscoper i den prisklasse har en hukommelse på 512k eller 1M sample.
Du skal også være opmærksom på at PCSGU250 kun har en båndbrede på 12 MHz.
Det er ikke særlig meget.

Prøv evt. at sammenlig specifikationerne med et PicoScope USB-oscilloscope
http://www.shop.microtec.dk/contents/da/d28.html
PicoScope-serien fra Picotech er de mest solgte PC-oscilloscoper, lige som
de var nogen af de første til at lave den slags produkter.

PS: For god ordens skyld skal det nævnes at jeg ikke er helt uvildig, da jeg
sælger Picotech og TiePie oscilloscoper i Danmark.

Re: Erfaringer med Velleman USB oscilloscoper

Ikke Velleman men PicoScope (har 2 stk fra 2200 serien).

I forhold til et almindelig scop er det langsomt og besværligt at bruge.
Mit gamle HAMEG 20MHz analoge scop kan jeg stadigvæk lettere "fange" et
signal på og vise det på skærmen. Men som "rejsescop" til småsignaler er
et PicoScope fint. Dog er dem jeg har med en ret begrænset båndbredde,
specielt på triggeren, men til at se lidt datakommunikation og fotocelle

Hvordan Velleman'en er i forhold til ved jeg desværre ikke.

Re: Erfaringer med Velleman USB oscilloscoper

Brug 10 minutter på at se:
http://www.alternatezone.com/eevblog/?p10%3

Jeg har et fint analogt Tektronix 2236, men når det en gang vender bugen
i vejeret vil jeg nok kigge efter et Rigol DS1052E, til 2.5k kr + det
løse er der simpelt hen ingen ting der kommer tæt på:
http://www.tequipment.net/RigolDS1052E.html

Re: Erfaringer med Velleman USB oscilloscoper
On Mon, 27 Jul 2009 13:18:22 -0700 (PDT), Kim Christensen

Har ikke Vellemans USB scope (hvad model betg. har den ?), men derimod
deres scope til parallel port, og det syntes jeg godt om, man får
meget for pengene sammenlignet med et alm. analog scope. Man får mange
ekstra ting (storage/specktrum/ gemme setup, etc.) men giver køb på
båndbreden.

Jeg også har et par USB scopes fra http://www.hobbylab.us , jeg har
købt dem i Rusland til 375 kr stykket eks. kabinet.
Der er båndbreden ikke værd at snakke om, men til mine målinger
betyder det ikke så meget. Man får også I2C, 1-wire målingsmuligheder
med direkte udskrivning af komandoer, 8 kanals logikanalysator og
generator (man skal selv skrue og lodde lidt her).
Så til prisen er det et ret godt køb, men ubrugeligt til målinger over
200kHz.

Jeg er dog i tvivl omkring hvor godt indgangs aat. er beskyttet imod
overspænding i både Velleman og hobylabs scoper, der ser ikke rigtigt
ud til at der er gjort tiltag til at beskytte, men det er måske ikke
nødvendigt.

Jeg savner også gervanisk adskillelse, både mellem scope og PC og
mellem kanalerne. Men det er der jo normalt heller ikke i et alm.
analog scope.

/Hans

Re: Erfaringer med Velleman USB oscilloscoper

Der er ikke nogen speciel model jeg har kig pE5%, det er mere sE5%dan
generelle oplevelser jeg var lidt ude efter, ogsE5% gerne med andet end
Velleman.

Hvis man bruger et skop til fejlfinding er det godt nok med
indgangsbeskyttelse. Er det til mere regulE6%re mE5%linger/dokumentation
gE5%r det vel uden.

Nogle af de produktbeskrivelser jeg har lE6%st siger at der er
adskillelse mellem PC og skop i Velleman skoperne, men E5%benbart ikke i
dem alle. Men alle kanaler ser ud til at have samme stel.

Hilsen Kim

Site Timeline