erfaringer med PIC 12c509A ?

hej alle,

for mange så siden legede jeg lidt med PIC 16c84 nu skulle jeg lige bygge
noget der ikke skal fylde så meget og jeg skal kunne måle en analog vardi,
så jeg købte mig en 12c509a, og fik mig noget af en overreskelse.

jeg brandtet noget tilfældigt kode ned i den, sådanne noget med "blink med
det ene ben" program bare for at se om der var hul igennem.

men da jeg så ville skrive til den igen fik jeg fejl, hummmmm

det viser sig jo at den har en OTP hukommelse, (One Time Programabel)
og det er jo fint nok til den færdig version, men hvordan udvikler man til
det skidt?

det vil jo koste mig en formuge at udvikle selv rimelig simple programmer
til en processore som man kun kan bruge en gang.

så hvordan gør i det?
findes der en udviklings udgave af den hvor man kan genskrive den lige som
en 16c84?

mvh Morten

Re: erfaringer med PIC 12c509A ?

Hej Morten..
Ja  der findes en flash udgave af 12c509 den hedder PIC12F509 og er faktisk
billigere..
mener at have set dem på den engelske ebay til 6-7Kr
og hvis du så samtidig køber dig en PICKIT 2 så kan du brande det meste
microchip laver.
og skal du bruge en pic der er noget størrer så er der også en der sælger
en PIC16F887 til ca 18Kr(2£)..

m.v.h OZ1LQB /Claus

Re: erfaringer med PIC 12c509A ?

- Man udvikler til en simulator og tester der inden man brænder over i
en rigtig kreds. Simulatoren er en del af MPLAB der kan hentes kvit og
frit på Microchips hjemmeside.

Der er sket enormt meget med PIC-processorerne siden PIC16C84 dagene.
PIC16C84 var den første af Microchips processorer med Flash-hukommelse
og den startede en regulær revolution i midten af eller slutningen af
1990'erne.
Der var også nogle enkelte kredse med Eprom vindue på ryggen. Jeg troede
et øjeblik at det var sådan en du havde fået fat i.

Jeg vil foreslå dig at få fat i en PIC12F629 eller en PIC12F675 og prøve
at lege med. De koster ikke alverden og kan programmeres mange mange
tusinde gange inden flashhukommelsen bliver slidt.

Hvis du bor på NØ-fyn kunne du kigge forbi for at få en til at lege med.
(Dig og ikke resten af gruppen ;-) ) Ellers må du nok ud at købe en
eller et par stykker, ligesom du burde kaste et blik på PIC16F628 der
nok er den bedste efterfølger til PIC16C84 / PIC16F84.

/Lars

Re: erfaringer med PIC 12c509A ?
509 findes i en version med keramisk hus med et lille vindue så den kan
slettes med uv lys ligesom en god gammel  eprom
Når man har fået koden til at virke på den -... så brænder man sine OTP

Wiljan

Re: erfaringer med PIC 12c509A ?

Analog vE6%rdi med en 509'er. D8%h. sE5% er du fa... dygtig for du skal hav=
en 510er fE5% at fE5% en AD'er med.

Jeg har nogle PIC12F510 i smd hus. Dem kan du godt kF8%be nogle af?

Benny

Site Timeline