Er RJ45 stik kategoriseret?

Findes der f.eks. Cat6 RJ45 stik? Jeg er klar over at der findes konnektorer og kabler der udgør Cat6-systemer, men hvad med patchkablerne? Er de udført med et "normalt" RJ45-stik eller hvad.

/Jens Ulrik

Reply to
Jens U. K.

Ja.

Ja, hvad med dem ? De fåes også efter cat. 6 specifikationer.

Det afhænger af, hvad du forstår ved "normalt".

Der findes RJ-45 stik, der opfylder kravene til henholdsvis cat. 5(e) og cat. 6.

--
Kim
Reply to

Der findes begge dele. Cat6-stik er generelt dyrere. Se fx.

for aktuelle priser.

--
M.V.H
Christian Iversen

"normalt"

Jeg kan desværre ikke finde Cat6 RJ45-stik der. Kunne du ikke være så rar at beskrive hvor på deres hjemmeside der er Cat6 RJ45-stik? Evt. en hvilken som helst hjemmeside der beskriver/sælger stikkene?

/Jens Ulrik

Reply to
Jens U. K.

Aha.

Hvor køber man RJ45-stik der er Cat6?

Hvor?

F.eks. Greenline's hjemmeside har "normale" RJ45-stik... der er kun *en* model at vælge imellem, ligesom der er de andre steder jeg har ledt.

Hvor er de beskrevet/sælges de?

/Jens Ulrik

Reply to
Jens U. K.

Hej Jens Ulrik

Stikket er det samme, det er kablet der gør forskellen.

Søg evt. via google.

Bl.a.:

Kim
Reply to
Kim

Det samme som hvad ?

En RJ-45 konnektor er ikke bare en standard konnektor.

De findes bl.a. i skærmet / uskærmet udgave samt til enkelt- eller fler-trådet udgave.

Det er langt fra alle RJ-45 konnektorer, der lever op til de krav, der stilles til Cat. 6.

Se evt.:

Kim
Reply to
Kim

Der er forskel på Cat5 og Cat6 RJ45 stik (jeg har begge dele). Men vær opmærksom på at der er skrappe krav for at lave Cat6 ledninger - der skal være et vist antal vindinger per længde.

Men hvad er dog grunden til at bruge tid på at sætte Cat6 stik på ledninger? Hvem har brug for Cat6 i dag?

- Per

PS: Mine Cat6 stik er købt i USA - jeg ved ikke hvor man køber den slags herhjemme.

Reply to
Per Olsen

Hej Kim

OK, den type jeg normalt køber RS varenr. 368-9690 er bare opgivet til både Cat 5, 5E og 6.

[...]

ledninger?

At opnå en god forbindelse i mellem enhederne på et Cat6-netværk!? Et færdigt patchkabel i Cat6 er selvfølgelig et alternativ til selv at lave det, hvis det er det du hentyder til.

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men hvad har det med sagen at gøre?

Jeg var bare interesseret i om der var Cat6-stik, fordi der på de første

10 sider jeg fandt på Google ikke stod noget som helst om Cat6 for RJ45-stik (heller ikke på Greenline.dk, som Christian Iversen henviste til).

Er det virkelig så unormalt at lave patchkabler selv i dag? Selvfølgelig skal det laves ordentligt, men imho er det altså ikke "rocketscience".

For at et Cat6-backbone skal fungere efter hensigten anbefales(/kræves?) det at bruge samme producents system til kabler og konnektorer. Gælder det så også for patchkablerne? Hvis backbone er AMP's skal patchkablerne så også være AMP? Deres stik må jo være dem der passer bedst sammen med deres konnektorer?!

/Jens Ulrik

Reply to
Jens U. K.

Jamen alt det forstår jeg selvfølgeligt godt. Og jeg forstår også godt hvorfor man lægger Cat 6 kabel ind i vægge, kabelbakker etc. Men i og med der ikke rigtigt findes kommercielt udstyr som kræver cat 6 (gigabit ethernet kræver kun Cat 5e), hvorfor så bruge tid og penge på at investere i stik, patchkabler etc. som alligevel skal laves om den dag du står med noget cat 6 udstyr (hvis det sker ...)? Og til den tid er cat 6 patchkabler sikkert også en del billigere, sådan at der ikke er nogen grund til at lave dem selv.

- Per

Reply to
Per Olsen
[...]

med

investere i

Tja... det kan du måske godt have ret i...

Hvorfor skal det laves om? Det er jo allerede Cat6.

lave

Det kan du sikkert have ganske ret i.

/Jens Ulrik

Reply to
Jens U. K.

Det kunne godt være skrevet mere klart ... jeg mente patches om ... :-)

- Per

Reply to
Per Olsen