Er LM393 så kilen?

Koplet opp en LM393 på et "solderless breadboard". Vcc = 5V In+ til spenningsdeler, 2x5K6 Mellom IN+ og In- en steppermotorspole, Ri = 55R R-pullup 5K6

Kretsen oscilerer. Jeg forsøkte tilbakekopling, posetiv og negativ ned til 5K6, da "roet" den seg nestet; den oscilerte ved dreiing på stepperen.

Er der noe jeg har "glemt"?

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige skriver:

Ja at du kan få en Scancon 2RM2000-667801 ved at sende mig en mail

Ellers ville jeg nok koble det som sådan her:

--------o------------------------- | .-. | | | | '-' /| | /+|---o-------o------------o-- -< | | | \-|- | | \| | | | .-. .-. C| | | | | C| | | | | C| '-' '-' | | | | --------o---------o------------o---- created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

-ja, afkobling af forsyningen :-)

Jeg takker for det tilbudet, men det er umulig å benytte den; den passer ikke inn i brønnen bak på motoren. Desuten, jeg lærer intet av det?

Jeg reiner med at R3 = R1||R2, Men siden denne vil berøre inngangsimpedansen, hvor stor verdi kan anbefales? Det viktige for meg er å detektere de lave turtallene.

------- Fikk du forresten tilbudet om B&R PLS I/O kort?

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige skriver:

Til gengæld virker det.

Dine lave omdrejningstal er uendeligt svære at detektere da spændingen ud er uendelig lav. Når du kommer op i højere omdrejninger vil du får en meget høj forstærkning og opampen skal bruge en masse strøm for at skifte hurtigt nok. Afkoblinger på forsyningen er yderst vigtige !

Nej.

Avkopling er like selvfølgelig som glasset når vi kjøper øl.

Reply to
Harald Mossige

- Dåseøl???

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
Reply to

Det virker ikke for oss før den er fysisk montert.

Nå er begrepet "lavt turtall" noe relativt. Del lave hastigheten der skal regulere til, er 180 omdreininger. Grovt reinet:

15V AC ved 1400 omdreininger skulle gi 1,5V AC ved 140 omdreininger.

To gule lysdioder klipper spenningen ved 3,2V.

Afkoblinger på forsyningen er yderst vigtige !

Jeg trodde at det var deg som lekte med modelljernbane, og jeg har en stak slike kort der jeg ikke kan benytte alle selv.

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige skriver:

Har du prøvet at måle på det med et oscilloscop ?

Der er mig der "leger med modeljernbane", men er kortene til en bestemt PLC eller ?

Ja. Den produserer brukbare pulser ved "fingerdreiing" av aksen.

Ja. Det ligger bra til rette for å kjøre dem som ModBus slaver inder enhver PLC som støtter ModBus. Der trenges et ModBus interface. Det er "eagel-et" med AVR.

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige skriver:

Okay, overvej at nedsætte din forstærkning fra open loop til noget der lige præcist kan bruges.

Din open loop forstærkning gør at du trækker en forbandet masse strøm til kredsen og det er sandsynligvis det der får den til at oscillere.

Okay, lyder interessant

"der trenges" ?

Den forstod jeg ikke

Kortene står i en 19" rack, eventuellt 1/2 19" rack. Den vil jeg ha selv :-)

Kortene er tilkoplet bunnkortet i racken via en eurokontakt. Den har jeg dekodet med rette fungsjoner på alle stiftene, så nær set par som kan være ombyttet.

Jeg reiner med at du kjenner ModBus konseptet, se eventuellt:

En AVR, TINY2313? kan brukes som interface; modbus inn via UART, signalnivå converter, fra 5V -> 15 V CMOS-nivå, 74X07, og en (to) den andre veien 15V -> 5v, zener + motstand?

Jeg har tegnet løsning i EAGEL, et par varianter, og har så vidt begynt å kople den opp på veroboard.

Når det gjelder SW til AVR, så har jeg alle prinsippene ferdig programmert som småbiter, i assembler.

Jeg tror vi tar en eventuell videre samtale som privat mail.

HM

Reply to
Harald Mossige

Der behøves...., det er nødvendigt med .....??

/C

Reply to
Claus