Er jord jord overalt?

Vi er et par stykker der diskuterede hvorvidt "jord", eller for den sags
skyld "nul" nu også var nul overalt....?

Vil jeg kunne banke to jordspyd ned, lad os sige til 30m så modstanden måske
ligger på 10ohm for hvert spyd....De to spyd står eks. med 1000meters
afstand. Jeg trækker nu et superledende kabel fra hvert spyd hen til mit
ideele ohm-meter, hvad viser ohmmeteret så? ca. 20ohm? eller meeeget mere?

Håber nogen kan kaste lidt lys over sagen...

MVH
  Thomas

Re: Er jord jord overalt?
Hej Thomas,

Det kommer an på hvilke (e-)felter der er i området, men du vil med stor
sandsynlighed få en potentialeforskel der tilter din ohm-måling.

--
Venlig hilsen,
Søren

I forhold til hvad?

[...]

Så kommer du til at måle modstanden fra et jordspyd, 1000 meter gennem
Jorden og hen til det andet spyd. Og jord er ikke en pisse god leder.
:)

Eller har jeg lidt svært ved at forstå, hvad du mener?

Henrik

Re: Er jord jord overalt?

måske

Well, jeg skal hurtigt indrømme at det ved jeg ikke. Jeg hørte dog min
elektrikker snakkede noget om at de par jordspyd han bankede ned i
forbindelse med lynsikringen af vores hus skulle "under 10ohm"....har også
hørt fra en vejleder at nul'en på den sidste transformerstation på
elnettet(ud til slutbrugeren) har en modstand til jord på 2ohm....?

Re: Er jord jord overalt?
[...]

Det potentiale, der ligger på jordspyddet vil man oftest vælge til at
være "0" (vi er så heldige at vi selv vælger hvad der er "nul" --
"nul" kunne lige så godt være +5V -- det kommer helt an på hvad du
måler i forhold til, da du ikke kan måle nogle potentialeforskelle
(spændinger) uden at have noget, som reference)

Det jeg tror han mener er, hvor stor modstanden er i den ledning, som
går fra dit målepunkt og hen til jordspyddet.

Potentialet kan sagtens - og vil højst sandsynligt - variere fra sted
til sted. Derfor er "nul" ikke nødvendigvis det samme alle steder. Som
Søren skriver afhænger det af de (elektriske) felter, der er i
området.

Henrik

Re: Er jord jord overalt?

Hvorfor spørger du så ikke i dk.teknik.el istedet for denne?

Men de 10ohm er overgangsmodstanden til jord. Som man kan måle med et
specielt tester. hvor der sættes små pinde ned i jorden omkring hvor man
slår jordspydet ned.

Ja, eller lavere.. Hvis det er rigtigt godt, kan det ofte ikke måles.. Fx
hos DSB, jorde de simpelhen alt. og der er det ikke til at måle nogen
overgangsmodstand

Re: Er jord jord overalt?
In dk.teknik.elektronik, Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE.
*spamfilter.dk> says...

DSB eller Banestyrelsen ??

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Er jord jord overalt?

Banestyrelsen jorder udstyret - DSB tager sig af kunderne... ;-)

J.L.

OT Re: Er jord jord overalt?

Banestyrelsen jorder udstyret - DSB "jorder" kunderne...

--
/A - Der ikke er "imponeret" af dsb's materiel og logistik (eller hvad
det nu hedder)

Re: Er jord jord overalt?

"> Håber nogen kan kaste lidt lys over sagen...

Mon ikke din måling vil afhænge lidt af jordforholdene ?
Nok i stor grad af fugtighed i jorden.
Men med dit super ohm-meter, og din superleder vil
du i hvert fald ikke måle 0 ohm. Mit gæt ville være ~ohm eller
et tal der har flere cifre end de fleste "super" ohm-metre kan vise.
Hvad hedder sådan en modstand, noget med Tera :-)

Morten

Re: Er jord jord overalt?
Hej Morten,

Det må i hvert fald være Terra-Ohm ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Eller det der er værre :-)

Men hvis man udsender en spænding fra sit multimeter (den der
nu en gang er der ved en ohm-måling)  på
måske noget der tangerer et lynnedslag, så ville man vel kunne
måle modstanden med de dertil indrettede ledninger på
multimeteret - 100kvadrat ? :-) Fluke 90000 mk2 -.2.edition
Det må være løsningen på målingen - hvem vil holde propen ?

Morten

Re: Er jord jord overalt?
Hej Morten,

Værre ?