Er en USB-lader standard?

Hej,

Jeg har 2 apparater, en ebogs-læser og en GPS til bilen. De kan begge
oplades via et USB-stik på computeren med et USB kabel, som har et "normalt"
stik i den ene ende og et lille stik i den anden ende.

Kablet er vel standard, men kan man også gå ud fra at sådanne  apparater kan
bruge hinandens lysnet adapter/lader?  Der står 5 Volt 0,5 A på adapteren,
og det er vist også standarden for computerens USB-stik.

Det ville være rart at kunne nøjes med at slæbe rundt på en enkelt adapter.
(og kabel)

På forhånd tak
Sven Lindhardt

Re: Er en USB-lader standard?
Hej Sven

Eftersom de kan bruge det samme stik i computeren, ja
så kan de nok også bruge den samme lader.

Re: Er en USB-lader standard?

Hej Max,

Tak for svaret. Det regnede jeg vel også med, men apparaterne er lidt
kostbare, så jeg ville sikre mig at der ikke var nogen "fælder".

Mvh Sven

Re: Er en USB-lader standard?
Det er ikke helt så nemt. Nogle produkter bl.a. iPhone og min Garmin GPS
vil ikke lade i en "generisk" lader. Enten skal den sidde i en computer
eller i original laderen. Den tjekker det på USB ledningerne som skal
pulles med den rigtige værdi for at den vil lade.
Havde nemlig samme ide med at lave en lader til det hele på min MC. Men
det er altså ikke "bare lige" desværre.

Mvh
   Jan

Re: Er en USB-lader standard?

Jep, så vidt jeg husker, så skal data-ud (set fra opladerens stik) pulles
til + 5 v (samme som plus-forsyningen) med en modstand på 10-15 kOhm, så
burde din iPhone gerne lade på en generisk lader hvis du lige modificerer
den (eller laver en mellem-kabel hvor pull-up sker)

Nogle billige ladere har den bare på + 5 v og tilsyneladende skader det ikke
(fordi signalniveauet i USB er 5 v ?). Men det  mest rigtige er at "pull"
den op med 10-15 kOhm.

Ellers, søg google, det burde være hurtigt at finde. Havde samme problem da
jeg troede jeg bare lige skulle strikke en hjemmeoplader sammen, til en tur
hvor jeg ikke gad slæbe computer med, af en 5 v reguleret væg-vorte og et
overskuds USB forlængerkabel, da en original oplader jo koster _kassen_ :/
Nå, men det kom da til virke :)

Mvh
Morten

Re: Er en USB-lader standard?
Nogen bruger det 5' ben i mini-usb enden til en modstand pull-up eller down.
Garmin gør dette for at fortælle om det er usb eller seriel kabel der
tilsluttes.

Christen Fihl

Re: Er en USB-lader standard?

Jeg købte en standardlader, Hama 088473, til min Garmin (den er helt ny).
Den blev anbefalet, hvor jeg købte min Garmin.
Den virker, og på den måde at GPS'en kan bruges medens laderen er
tilsluttet.

Bliver GPS'en tilsluttet direkte til Computeren, så vises blot at der er en
opladning igang. Man kan ikke lege med GPS'en.

Den nye lader (Hama) fungerer med min ebogslæser.
Tilslutter jeg ebogslæserens lader til Garmin, så vises det samme, som ved
direkte tilslutning til Computer, og man kan så ikke lege med GPS'en.

Jeg kan altså nøjes med den at slæbe een lader med.

Mvh Sven

Re: Er en USB-lader standard?

Min 760'er kan godt, hvis sætter den til FØR PC'en startes...