Er en servo motor løsningen?

Jeg står og skal bruge en motor der kan dreje en ca. 200mm gevindstang
i to forskellige retninger. Den skal rotere med relativ lav hastighed
(ikke langsommere end 17 omdr/sek og ikke hurtigere end 40 omdr/sek,
gerne variabelt men ikke nødvendigt).

Motoren skal være lidt sejtrækkende da der på gevindstangen sidder en
lille tværarm med gevind i som altså bliver trukket frem og tilbage når
gevindstangen roterer hhv. den ene eller den anden vej. Den lille
tværarm vejer vel 500g.

Anordningen er ikke mobil og kan forsynes med enhver form for energi
der kan baseres på¨almindeligt 220VAC.

Jeg ved ikke hvad en sådan motortype hedder men har hørt om
servomotorer - er det sådan en jeg skal bruge?

Hvor kan sådanne motorer købes henne, hvad er prislejet og er de svære
at styre?

Venlig hilsen,

Claus

Re: Er en servo motor løsningen?

Gardiner ?

Det bliver tungt, snekkedrev er meget energikrævende.

Lavtgearet motor.

Kommer an på belastningen. Stepmotorer er rimeligt nemme at styre.

Re: Er en servo motor løsningen?

Nix, motorstyret afmaskning af hjemmebio lærredet til når der vises
2,35:1 film.

Jeg forestiller mig en lodret motor/gevindstang i hver side, indbygget
i rammen, og tværstangen hvorpå det sorte afmaskningsstof er fæstnet.

Når jeg så drejer gevindstangen trækkes tværstangen op/ned og dermed
afmaskningen. Et par kontakter i begge yderpositioner til at stoppe
afmaskningen det rette sted.

Samlet plads til rådighed er ca. (HxBxD) 200mm x 35mm x 40mm.
Afmaskningshøjden er ca. 12-15 cm. Dvs motoren må altså ikke fylde mere
end ca. 50mm x 35mm x 40mm afhængigt af hvordan den monteres (hvor
meget plads monteringen kræver).

Er en gevinddrevet transport = snekkedrev? Eller hvordan skal det læses?

500g er måske også i overkanten, jeg vil tro tvær armen vejer ~150g og
så er der stoffet... Måske snarere 250g ialt. Med lidt snilde bør jeg
kunne gøre så den er i balance så det kun er friktionen der skal
overvindes.

Hvilke, hvor, hvordan?

Er en stepmotor også = snekkedrev?

Vh,
[...]

Du skal have fat i en motor med gear. F.eks. en DC motor.

Der er ikke umiddelbart nogen ide i at bruge stepmotor eller servomotor.

Du kan måske finde en stepmotor med små dimensioner som kan løse opgaven,
men styringen er mere avanceret, og der er vist ikke nogle andre fordele i
denne sammenhæng.

RS Components har mange forskellige motorer også med gear..

Prøv f.eks. at gå ind på www.rsonline.dk og søg på varenummer 3213170.

Det er en motor med metalgear som drejer med 20 RPM ved 12 V og koster ca.
266,- + moms.

Jeg tror fint at den kan løse opgaven. Mener at den måler noget i stil med
5x5x7 cm, men det må du lige få verificeret.

De har også større modeller.

Du kan prøve at gå ind under "Styring og automation" og så vælge motorer,
aktuatorer og styring.

Her har de f.eks. en 24 V med snekke gear som drejer med 40 RPM og kan
levere 5Nm. Men så får du nok problemer med dimensionerne.

Hvis du vælger en DC motor kan du bare vende strøm retningen og motoren
kører den anden vej.

Så en tryk knap til op og en til ned, og så et par kontakter som slår
motoren fra oppe og nede, samt 2 relæer så skulle du være kørende.

Mvh

Tom

Re: Er en servo motor løsningen?
Hej,

Tak for godt svar og undskyld manglende respons!

Den ser helt ideel ud! Måske dog den er lidt for dyb men der skal lige
finmåles og regnes i forhold til akselplacering mm.

Jeg prøvede også at finde motorer der kan indbygges i et rør. Jeg ved
ikke om den slags eksisterer men jeg forestiller mig en motor der var
udformet til at udfylde et relativt tyndt rør (ca. 20mm) hvor akslen så
blev fastmonteret og motoren med sine omdrejnigner trak røret rundt.

Eller er den slags for specifikt til at kunne købes som løsdele?

Perfekt! Skal man sætte en sikring i forsyningen til motoren sådan at
den ikke brænder sammen hvis den ikke kan trække 'læsset'? Hvor meget
over motorens max strømforbrug bør jeg i givet fald vælge for at den
ikke popper i tide og utide?

Lige hvad jeg går efter :-)

Vh,
Claus

--
High-end DVD/CD til salg: http://www.sports-mc.dk/dvd2800mk2 /

Re: Er en servo motor løsningen?

Skulle du ikka bare have et par gardiner der kunne trækkes mere eller
mindre for (og lukke helt sammen, når du slukker projektoren, som i
biffen) ?

Her vil du kunne gøre det med snoretræk og en billig DC motor.

Re: Er en servo motor løsningen?

Hvis normale gardiner kører horisontalt skulle disse køre vertikalt. Det
er lidt svært at få stof til at hænge vandret ;-)

Det er afmaskning af 2:35 på 16:9 lærrede (altså horisontale bjælker) og
ikke afmasking af f.eks. 4:3 på 16:9 som giver vertikale bjælker.

Men jo, jeg har overvejet mange ting. At købe et Keld Ulrich maleri i
180x100, montere lærred og billed sammen og så rotere hele balladen frem
og tilbage når jeg ser film/skal have pæn stue. Eller et par nydelige
gardiner at trække frem og tilbage men det blir lidt kedeligt, tror jeg.
Så skulle det være en gobelin-lignende ting der er _pæn_ at se på ;-)

Vh,
Claus

--
High-end DVD/CD til salg: http://www.sports-mc.dk/dvd2800mk2 /

Re: Er en servo motor løsningen?

Okay !

Ja !

Re: Er en servo motor løsningen?

hej

Hej   Jeg har ikke lige set en lille hjemmebiograf, og synes bare det er et
lille område at afdække, jeg ser det ikke helt for mig, nå men nok om det.
Jeg kom til at tænke på et el rude hejs til biler, der sidder en god 12 VDC
motor der kan køre begge veje, bruger dog ofte wirer og ruller. Men tror det
kan bruges i stedet for gevindstang. Det kører ihverfald frem og tilbage.
Nogle bruger også snekkegear, det kan vel trække nogle kilo.
 Og tror det kan være indenfor dine mål.

Torben

Re: Er en servo motor løsningen?

Du har et lærrede i 16:9 format (også kaldet 1,78:1) lad os sige at det
er en meter højt og 1,78m bredt. Når jeg så viser en 2,35:1 film på
lærredet vil den fylde hele bredden men ikke hele højden (ligesom når du
har sorte striber over/under billedområdet på dit tv). De to striber
over/under billedet på et lærred er desværre ikke sorte men grålige og
derfor vil man gerne afdække dette med sort, således at man kun ser
billedet og helt sort ramme hele vejen uden om. Den sorte ramme giver
indtryk af et langt skarpere og mere kontrastrigt billede end uden sort
ramme (ligesom i biffen, der er også sort uden om lærredet).

Det bliver nok lidt for snævert med den løsning.

Vh,
Claus

--
High-end DVD/CD til salg: http://www.sports-mc.dk/dvd2800mk2 /

Re: Er en servo motor løsningen?

En velegnet måde at bygge stepmotorer om til linære bevægelser er ved at
vælge stepmotor fra et gammelt 5,25"  drev. De har ofte en aksel der er stor
nok til at man kan gennembore akselen, og skære 3mm gevind indvendigt i
akslen. Så fæstner du en gevindstang på gardinet, og stepmotoren opfører sig
så som en møtrik med indbygget motor.

Det kan trække ihvertfald 15kg hen af min bordplade. Kun inertien i
stepmotoren rotor, og friktion i gevindet er begrænsende for virkemåden.

Mvh
Henrik

Site Timeline