Er det en speciel diode?

Hej  jeg har en oliemåler fra en motorcykel, som der var lidt bøvl nok
en dårlig forbindelse i diode og en træt ledning.  Ledningerne får jeg
løst, men dioden driller efter testskemaet.  Man kan teste oliemåleren
for forbindlelse på 2 ledninger, og de ledninger går til dioden. Og
der skulle så være forbindelse, men er der ikke,  eller kun et sted
over 1 M ohm.   Og der står Connect the pocket tester (ohm X 1)
Er det ikke laveste ohm skala man skal måle med?

Og hvis der er forbindelse er den OK
hvis ikke skal man bytte oliemåleren,  og det er så kun dioden som kan
være defekt.

På dioden står:

GP_ _G

(J)(1) 9_40

(det er dog ikke alt jeg kan læse,  og ved tvivl er det sat i
(parantes)   og  _ _  hvis der nok mangler et tegn.
Har ikke kunnet finde noget lignende i RS katalog

Dioden er kun lige en anelse mindre end fx diode IN4003

Skal en diode måle lille modstand?
Og kan jeg bare erstatte den måske specielle diode med en anden diode?

MVH

Torben

Re: Er det en speciel diode?

"2"> Skal en diode måle lille modstand?

Dioder har lille modstand i een retning og stor i den anden.
Prøv at bytte om paa testledningerne.

Aage

Re: Er det en speciel diode?
On Fri, 8 Sep 2006 13:05:03 +0200, "Aage Andersen"

OK  hvad er lille modstand?
Jeg får ca 2,4 M ohm  den ene vej  og over 10 M ohm den anden vej.

Torben

Re: Er det en speciel diode?

Det er ikke en diode. Jeg tør ikke gi' et bud på hvad det ellers ka' være,
men jeg har svært ved at forestille mig at man kan måle olieniveau med en
diode.

mvh Ebbe

Re: Er det en speciel diode?
On Fri, 8 Sep 2006 16:50:59 +0200, "Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk>

Det er muligt,  men den ligner en diode  sort med en grålig stribe i
den ene ende.  Og der sidder lidt mere i olieføleren, en slags
flydekontakt til niveau, og denne del virker efter fejlfindingstesten
Dioden sidder i olieføleren og den gav så ikke den forbindelse den
skulle efter testen.  Det er muligt den styrer/spærre noget strøm fra
neutral pæren også.

Torben

Re: Er det en speciel diode?

være,

Ok, ud fra den oprindelige tekst lød det til at det blot var en ledning med
en diode i enden. Denne flydekontakt, er det blot en on/off, eller kan man
forestille sig at det kunne være et potmeter a'la' benzinmåler ?

mvh Ebbe

Re: Er det en speciel diode?
Hej Torben

Hvis du har et moderne digitalvoltmeter, ja så kan du slet ikke
måle om en diode er OK med det. Dog hvis dit instrument
har et ohm område der er mærket med en diode, ja så er
det området du skal bruge, du skal måle omkring 600
den ene vej og ingenting den anden vej.

Mvh Max

Re: Er det en speciel diode?
On Fri, 8 Sep 2006 16:58:44 +0200, "Max"

OK  har både målt med analog og digital multimeter,  og det digitale
har et diode tegn,  her viser det 574    og ingenting den anden vej.

Er det så 574 ohm?   eller åbningsspænding  0,574 V

Vil det sige at dioden sandsynligvis virker alligevel,  og så der er
fejl i fejlfindingstesten?

Torben

Re: Er det en speciel diode?
Hej Torben

Ja, det er åbningsspændingen der er angivet, den er jo normalt
omkring de 0,6 volt for almindelige dioder, så umiddelbart ser
det ud som din diode er OK.

Ps: grunden til at der skal bruges måleområdet med diodetegnet
er at målespændingen i de andre områder ikke er over de 0,6V

Mvh Max

Re: Er det en speciel diode?
On Fri, 8 Sep 2006 19:10:40 +0200, "Max"

OK  tak, jeg lodder nogle bedre ledninger på og ser om oliemåleren
kommer til at virke igen.

Til Ebbe  flydekontakten ser ud til at være en on/off kontakt.

Torben

Site Timeline