Er der vand i slangen ?

Hej NG

Hvis jeg har en silicone slange Ø10mm, kan jeg så finde ud af om der er vand
i slangen el. den er tom?

Spørgsmål 1

Jeg har tænkt på noget med en folie kappe der sættes om slangen og så á la
kapasitets princippet måle ændringen... Altså sætte folien i svingninger og
ved vand i slangen - øges kapaciteten og jeg vil få en målbar ændring. Nogen
der har erfaring med det, el. en anden idé til hvordan det kan måles? (
slangen må ikke anbrydes for tryksensor el. el optisksensor pga.
forurening ).

Spørgsmål 2

Honeywell laver nogle pizo elementer der kan måle vægt op til 1,5 Kg.  ( RS
vare nr 235-6210 )  Findes der noget der kan måle op til 10Kg med dette
princip?

Mvh.

Esben

Re: Er der vand i slangen ?

Lad den ligge på en vægtskål og vej den.

Re: Er der vand i slangen ?

Det kan du, ja. Kig hos Analog og Qprox. Har selv lavet et system der
kan.

Ved jeg ikke. Men hvad med strain-gauges?

Re: Er der vand i slangen ?

Er det et spm om at konstatere vand / ikke vand, eller er det osse
nødvendigt at der er et tryk i den ?

Min ide er at silikoneslanger ændrer længde, når trykket øges. Dette kan
let detekteres ved at lime en strain-gauge på siden af den ?

Bo //

Re: Er der vand i slangen ?

Jeg ville nok prøve med 2 metalringe omkring slangen, , anbragt med par cm's
afstand imellem. og så måle kapaciteten imellem dem. Der må være en målbar
forskel om der er vand i slangen eller ej.

Måske det også kunne laves optisk hvis slangen er så gennemsigtig at der kan
sendes lys gennem. Brydningen og gennemskinneligheden må være forskellig om
der er vædske eller luft i slangen.

mvh
JBH

Re: Er der vand i slangen ?

Ja. Men kom med noget mere info:

Skal du vide om der er "noget" væske i slange, om den er helt fuld/tom ?

Hvor lang er slangen ?

Kan du ved en lang slange nøjes med at vide om en del af slangen er tom
?

Hvad er slangen forbundet til ?

Hvis du ikke har mulighed for at måle ledevne i vandet, så vej slangen.

Hvorfor 10 kg ?

Hvor mange "apparater" skal du bygge ?

Re: Er der vand i slangen ?

Jeg skal vide om der er vand i slangen - vand / ingen vand....
Jeg kan ikke komme i kontakt med vandet ( lede evne ) og

Jeg kan ikke komme i kontakt med vandet ( lede evne ) og slangen er noget
re-fill .... så det skal være noget med at slangen sættes ind i et U- formet
konsol, som så afgør om der er vand el. ej!

Det er det re-fill dunken vejer!

Mange..... derfor er prisen på dette sensorsystem meget afgørende.

Re: Er der vand i slangen ?

Okay

Hvor lang er slangen ?

Re-fill dunken ?

Prøv at beskrive dit projekt lidt nærmere. Det gør det lettere at
hjælpe.

Vejecelle og efterfølgende fortærker.