Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Efter i mange år ikke at have rørt en loddekolbe, har jeg pludselig fået
lyst til at gå i gang med elektronik igen.
Jeg har gravet et velforsynet lager af modstande, kondensatorer, dioder og
nogle transistorer frem i kælderværkstedet.
Transistorerne hedder noget med AC127 eller BC 108A, men jeg synes ikke, det
lige er dem, jeg kan finde dataoplysninger på, når jeg går på nettet.
Bogen fra Clausen om Elektronik for begyndere er fra 1973 og en anden af
Ryan Holm er fra 1984 .
Men bortset fra en sag til næsten 500 kr, har jeg ikke kunnet finde bøger på
nettet, som svarer til dem fra for 30 år siden.

Er der nogen i gruppen, som kan give mig nogle tips og links og gerne
bogtitler, som er lidt mere uptodate.

Ebbe

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)
Hej Ebbe

Måske lige en smule ;-)

Men velkommen tilbage til denne spændende verden!

Jeg kan anbefale dig denne bogserie: http://ef.dk /?
pagetype=search

Den er skrevet i et letforståeligt sprog. Jeg bruger
selv "Analogteknik" samt uddrag af "Digitalteknik" til
undervisning på HTX. Her giver eleverne mig indtryk af, at det
er let forståeligt, så der må være noget om det :-).

--
Mvh.

Tomas

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)
Prøver lige igen:

http://ef.dk/?pagetype=book&vareid31%226-1
http://ef.dk/?pagetype=book&vareid31%227-1
http://ef.dk/?pagetype=book&vareid41%40-01
http://ef.dk/?pagetype=book&vareid31%228-1

--
Mvh.

Tomas

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)
Det er da meget godt med rigtige bøger, men det bliver nemt meget dyrt

prøv at kikke her !!

http://openbookproject.net//books/socratic/doc/topical.html

--
MHV
Carsten

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Enig, men man kunne jo starte med at låne dem på biblo og så se,
hvilke der var værd at anskaffe :-)

--
Mvh.

Tomas

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Hold da op, så må du virkelig have gravet dybt :o)
AC127 (germanium) eller BC108A (silicon, den har været dyr) var de typer man
brugte da jeg som knægt startede med elektronik i starten af 70-erne.
De sidste 25-30år, hvor jeg har tjent til det daglige brød i
elektronik-branchen, har de mest brugte transistorer heddet BC547B og
BC557B.

Hvis du vil til at genoptage elektronikken, vil jeg anbefale dig at smide
dine gamle transistorer ud og købe en håndfuld nye. De koster ikke mere end
ca. 25-50 øre stykket og der er sket rigtig meget teknologisk på netop det
område.

PS: Selv om det er nogle gamle transistorer, kan de skam stadig skaffes. Du
finder f.eks. et datablad på BC108 her
http://www.farnell.com/datasheets/85123.pdf

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Nej for pokker.
Smide den slags klenodier ud?

Men prisen ligger nok ikke på 25-30øre stykket.

--
Uffe Bærentsen

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Smide dem ud ?
Er du rablende sindssyg ?

<http://cgi.ebay.com/VALVO-AC127_W0QQitemZ300278790593QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0

--
Ejvind Kruse

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)
Hej Ejvind

Ja, det skulle ikke undre en at germanium i HiFi grej
blev en ny omgang snakeoil :)

Re: Er der sket noget i elektronikk en siden 1973 ;=) [ (Pixie)rørene er stadig med os... ]

Tro mig - det kan blive meget værre:

ur med (nixie) rør:
http://hackedgadgets.com/wp-content/tube_clock_8.jpg
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Bruegmann-Digital-Roehren-Clock/Digital-Roehrenuhr.htm

Build a Nixie Tube Digital Clock:
http://www.electricstuff.co.uk/nixclock.html

-

For Sale: Amplifiers: Tube:
http://buy.audiogon.com/cgia/glb.pl?ampstube&&actg

Eksempel:

McIntosh MC275 Series V mint, 60 hours:
$2895:
http://www.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?ampstube&1236130429

Tube-Amps.net: Yesterday, Today, and Beyond....:
http://www.tube-amps.net /

Here you'll find a modest collection of some interesting audio tube
amplifier schematics:
http://www.drtube.com/audioamp.htm

hilsen

Glenn

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=) [ (Pixie)rørene er stadig med os... ]

Men jeg mener dog ikke at det bliver ret meget værre i nyere nixie ure :o)

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)
<http://cgi.ebay.com/VALVO-AC127_W0QQitemZ300278790593QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0

Ja, verden vil åbenbart bedrages :o)
Man kan iøvrigt købe en helt ny AC127 til 10-20 Kr. hos RS Components, så en
pris på $6 for en gammel fætter med bøjede ben og uden viden om hvordan den
har været opbevaret er helt ude i skoven. RS kan tilmed levere den i
"produktionsforpakning" så den kan maskinmonteres, men den findes ikke en en
ROHS version *gg*

Under alle omstændigheder vil det være synd for Ebbe, at begynde at lære
elektronik med en håndfuld elektronikskrot. Har det ikke været opbevaret
rigtigt er komponenterne ikke til at lodde. Desuden var halvledere noget
følsomt stads dengang, jeg husker stadig hvordan den store videnskab om
lodning af transistorer og dioder var beskrevet i mine første
elektronikbøger. Der var fine illustrationer af hvordan man skulle holde
omkring det ben man loddede med en spidstang for at aflede varmen fra
loddekolben, så transistoren ikke tog skade.

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Ja, og man lavede benene af ståltråd, for at de ikke skulle lede varmen
for godt. Min første OC71 blev skruet i en klemrække. Så kunne jeg let
flytte den til en anden opstilling :-)

Bo //

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Egentlig burde der været sket en masse, men det er der vel i virkeligheden
ikke ???
Modstande, kondensatorer, dioder, transistorer og spoler er altså stadig de
samme. De er måske lidt mindre og spec's er lidt bedre, men ellers så er
passive komponenenter stadig de samme.

Der hvor der er sket mest er nok, at da du sidst rodede med elektronik, så
var det udelukkende de nævnte konponenter.
I dag bruger de fleste hjemmesfuskere nok tiden på programmering af mindre
microcontroller styringer.

En ting der nok er ændret voldsomt, er prisen! Men det er til den gode ende
:o)

mvh
Kåre

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)
Nu er det vist tiden, at jeg siger pænt tak for hjælpen til  alle de flinke
mennesker, som vil hjælpe mig tilbage til elektronikkens verden igen.
Sagen er jo, at jeg har en vis grundviden i kraft af en 50 år gammel
maskiningeniøruddannelse, hvor der jo også fulgte lidt elektroteknik med,
som faget hed.
Men der er nogle huller der skal fyldes. Dels med det glemte og dels med det
nye.

De af Tomas foreslåede bøger, har jeg foreløbig bestilt på biblioteket til
gennemsyn inden evt. køb.
Modsat elektonikkomponenter, har prisudviklingen på bøget gået den for
priser mest normale vej.
Elektronik for begyndere kostede i 1975 27,50 kr De ny ligger jo tæt på 500
kr. men ser også noget tykkere ud.
Så noget må der jo være sket i elektronikkens verden.

Jeres meninger om gamle transistorer er interessante.
Jeg havde desværre ikke læst dem før jeg gik igang med at måle et par
transistorer, som ikke rigtigt ville det, som de skulle, ifølge Svend
Martinsons 36 år gamle "Elektronik for begyndere", som altså kostede 27,59 i
1975 kr.
For ikke at miste overblikket tillader jeg mig at åbne en ny tråd "Kan
transistorer blive for gamle" hvor jeg vil præsentere mine målinger.
Jeg håber at gense jer der.

mvh

Ebbe

PS: Jeg har forøvrigt fundet et tilsyneladende ganske glimrende
undervisningsmateriale på http://ourworld.compuserve.com/homepages/g_knott/
hvis der skulle være andre nybegyndere, som kigger med.

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Hej Ebbe

Du skal lige ha lidt at vide om din gamle viden. RadiorF8%r er ikke
dF8%de. Der er kommet en hel skov af hjemmesider der dyrker rF8%r og
verdenen der omkring.

Se evt http://www.jogis-roehrenbude.de De har haft 3,5 mill hit siden
de startede.

En anden ting er det hele er blevet fandens smE5%t. Jeg sidder og
monterer komponenter under lup.

Benny

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Når du ikke kan se til det længere, kan du måske lære at programmere.
Her kan man selv bestemme skriftstørrelsen på skærmen :-)

Bo //

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Og dem laver man selv :-)
http://www.youtube.com/watch?v=gl-QMuUQhVM

Christen Fihl

Re: Er der sket noget i elektronikken siden 1973 ;=)

Vi når vel alle et tidspunkt, hvor store skruetrækkere bliver små, og
små bliver væk :-)

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)