Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?

Hej,

I den tyske vejledning til en solvarmestyring er jeg stødt på udtrykket
"blokmoduleret udgangssignal". Betegnelsen dækker styringens måde at
kontrollere pumpens omdrejningstal på; en form for "dosering" af
230V-strømtilførslen. Jeg kan imidlertid ikke finde ordet "blokmoduleret"
eller "blokmodulation" på nettet, så jeg går ud fra at det hedder noget
andet på dansk. Er der nogen der ved hvad?

Niels

Re: Er der noget der hedder blokmod uleret på dansk?

Kunne det være pulsbreddemoduleret(pwm)? :-)

- Lars

Re: Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?
...Jeg kan imidlertid ikke finde ordet "blokmoduleret"

Tak for svaret! Det kan det måske godt; jeg kan nu kun finde dette begreb i
DC-sammenhæng, og "hos mig" drejer det sig om alm. netspænding. Jeg fandt et
synonym for ordet i et andet tysk dok. på nettet: Rechteckansteuerung, altså
noget med firkant(..)styring...

Niels

Re: Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?
Hej!

Hmmm, så er det nok snarere noget styring med en triac. Man "klipper" en del af
50Hz perioden ud og motoren vil derfor køre langsommere. Desværre støjer denne
metode hvilket man tydeligt kan høre i f.eks. lysdæmpere som benytter triacs.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?

Det mener jeg tyskerne kalder Phasenanschnittsteuerung.

Mon ikke det er fuldperiode regulering ?

Hvilken slags pumpe er det beregnet til ?

Re: Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?
Hej!

Okay, dét kan godt være. Mit var mest et kvalificeret gæt :)

Aner det ikke :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?
Hej Poul

Det hedder det med sikkerhed på tysk.

Mvh Max

Re: Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?
Hej Niels

et
altså

Det er den simpleste form at lave frekvensomformere til motorstyrring på,
du kan læse om det her
http://www.alf.es.bw.schule.de/ergebnisse/Entwickl_Antrieb/Seminar.doc

Mvh Max

Re: Er der noget der hedder blokmod uleret på dansk?

Nej på Tysk hedder den Pulsdauermodulation. Men hva er det komplete ord på tysk ?
Mvh
  Klavs.

Re: Er der noget der hedder blokmod uleret på dansk?

udtrykket
"blokmoduleret"
noget
tysk ?

Komplet:
Der Ausgang A1 wird, je nach Einstellung, als Schließer
(Drehzahl = 100%) oder bei Funktion "Drehzahlregelung"(Drehzahl < 100%) mit
blockmoduliertem Ausgangssignal für die Pumpe P1 betrieben.

Niels

Re: Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?

Kan vi få det oprindelige tyske udtryk ?

(snakker næsten dagligt teknik med tyskere)
Re: Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?

Ja - her er det i sin sammenhæng:
i            Der Ausgang A1 wird, je nach Einstellung, als Schließer
(Drehzahl = 100%) oder bei Funktion "Drehzahlregelung"(Drehzahl < 100%) mit
blockmoduliertem Ausgangssignal für die Pumpe P1 betrieben.

Det synes jeg lyder sandsynligt. Ved du, om dette er det korrekte udtryk?

Til en alm. 230V  cirkulationspumpe til varmeanlæg, f.eks. Grundfos UPS
25-40.

Foreløbig tak for alle jeres bidrag. Desværre mangler jeg stadig (at få
komfirmeret) udtrykket på dansk...

Mvh. Niels

Re: Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?

Svar fra tysk teknisk hotline:
"Hej Klaus ,
vi er meningen at det er en slags puls/trigger styring som f.eks. ved
en dimmer(til at regulere lysstyrke på f.eks. en stuelamp)"

Klaus

Re: Er der noget der hedder blokmoduleret på dansk?
Hej Klaus

Det er da noget det ihvertfald ikke er, hvor mon de
har deres viden fra.