Er der en standard fejl på CD afspillere?

Hej  jeg har i mange år haft god gavn af en Kenwood CD afspiller, faktisk
bare Disk out.

En ven til mig har en Technics CD afspiller, den vil heller ikke registrere
at der er CD i.
På begge to scanner de efter CDen, og laserhoved (sådan et lille glasøje på
ca 5-6 mm) vipper op og ned, og så sker der ikke mere.

Umiddelbart virker det som samme fejl, bliver en laser eller lasermodtager
slidt efterhånden, så det er en standard fejl?

Hvis det er laseren, er de så rimelig ens i CD afspillere og fra CD ROM drev
til PCer, da jeg har et par langsomme CD ROM drev til overs til reservedele.

Kender nogen denne fejl?

MVH

Torben

Re: Er der en standard fejl på CD afspiller e?
Hej!

Det skyldes normalt een af de flg. to ting:

1) Laseren kan ikke fokusere pga. skidt på linsen. Rens linsen! Brug lidt
vinduesrens på en vatpind.

2) Defekt laser. De er specifikke, så du skal være _meget_ heldig hvis du finder
en anden som passer. Typen (eks. KSS240A) skal være præcis den samme...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Er der en standard fejl på CD afspillere?

Enten er laseren beskidt, ellers er den slidt op.

Rensning er forholdvis let, isopropylalkohol på en vatping og rens
forsigtigt oversiden af linsen.

En opslidt laser kan man i nogen tilfælde hive lidt ekstra levetid ud
af, ved at justere laseren op vha nogle potmetre i afspilleren.

På den anden side, en 13 år gammel spilel må vel snart stå til
udskiftning ?

Re: Er der en standard fejl på CD afspillere?
Hejsa

Der sad en trimmer lige ved laseren. den fik en et lille drej og så kører
den. Men nogen iden om hvad en gør? Er det laser strømmen? eller er det ikke
til at sige?

(den var også renset jo :))

MVH

Re: Er der en standard fejl på CD afspillere?

Det kan det være, så bliver laseren en smule ovebelastet og du tager
drastisk af levetiden - men pyt - den var jo død alligevel...

Re: Er der en standard fejl på CD afspillere?
Hej  alle 3

Det er ved at lykkes....  Jeg har renset Technics afspiller nogle gange, men
den var rimelig ren iforvejen. Så justererede jeg 2 gange på den lille
trimmer ved laseren, og så virker den igen.  Tak. René og Klaus

Min Kenwood blev også renses, men det gjorde ingen forskel, heller ikke at
justerer på trimmeren, og dog kun om den var lige ved at kunne se CDen, og
ellers bare meget hurtigt at vise Disk out.

Nå men så skulle jeg jo lige se mit "tilfældige" lager at diverse elektronik
dele, og sandelig om jeg ikke lige havde en NAD CD afspiller som kun kun
vise lys i displayet.  Og Kim jeg kender ikke sandsynligheden hvor heldig
jeg kan være, men der sat den samme type laser i som min Kenwood.  En
KSS-210A
Fik fluks byttet dem om, og den drillede stadig med at finde sporet på CDen,
drejede kun 1/10 mm pr gang på trimmer, der var lidt musik men ellers knas.
Fik skiftet CD og på den kunne den godt finde sporet og så fin justeret.  Så
nu kører den også, men det lige forbehold at der desværre ikke er nogle CDer
den finder særligt godt, værst i starten af CD og bedre i slutningen af CD.

Giver den  lige et par dage til at komme sig i, og ser om det er bedre. De
CDer den fanger med det samme er der rigtig god lyd
Så tak for hjælpen.  Lasere bliver altså slidt?

Og Klaus, jo den har gjort det godt i 13 år, og når mekanik- og
elektronikting har gjort det godt, så giver jeg dem lige en chance hvis
noget går itu.  Andre billigere ting som ikke viste sig at være pengene
værd, ryger hurtigt ud, eller bliver skralet.

MVH

Torben

Site Timeline