Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

Hejsa

Jeg var inde og se efter lysdioder, og faldt over denne - der står at den er
800.000 mCd

http://shop.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/159_161/products_id/261

Det kan jeg ikke få til at passe, for så vidt jeg ved at de alm. kraftige
lysdioder som f.eks. kan fås i cykel-lygter i dag på ca. 5.500 mCd (og den
lystyrke betegnes på brink-elektronik's hjemmeside som "utrolig kraftig")

Men kan det virkelig passe at den jeg har linket til her næsten 150 gange så
kraftig ... det leder mine tanker hen på noget du kunne bruge til at oplyse
motorveje - og den bruger 3w ...

/Morten

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Brinck har deres egen ideer. og ja den er så kraftig. men du skal også lige
se på hvor fokuseret den er. det er lysintensiteten målt hvor lyset er mest
koncentertet på en given afstand. (mener at det er 1 meter). det er ikke et
udtryk for den samlede mængde lysenergi den afgiver.

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

140 grader, skriver de. Det lyder sq for vildt! Sådan en må jeg ha' på
cyklen, en dymano laver netop 3W.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

Så skal du bare lave en lille switcher... ;-)

/A

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hej Ulrik,

Så er den ved at være helt "Solid State"... Hvis du altså lader være at
cykle på den ;)

Det kan være, en dyNaMo plejer til gengæld at give 6W ;-P
Så vi andre kan få stereolys(tm)

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hejsa

Søren har også en dynamo siddende på baghjulet, da den jo skal levere strøm
til en LED der lyser bagud, så derfor skal det være bagvendt strøm.

/Hauge

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Ja, vi må jo gå ud fra at cyklen kun har en/et "stel", så de må have fælles
potentiale
--
  Calle.

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

fælles

Hehe. efter som en sådan cykkeldynamo, er en generator, kan man jo bruge en
LED foran og en LED bagi, koblet antiparallelt.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

Giver en cykeldynamo ikke DC?

Jesper G. Poulsen
Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hvor smart Mopse, så behøver vi heller ikke stå tidligt op længere !

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

Den "klassiske cykkeldynamo" er en generator, som laver AC,

http://www.blackbirdsf.org/jos/images/p-b504cv.jpg
http://www.gcsescience.com/Bicycle-Dynamo.gif

hvordan navdynamoer er indrettet, ved jeg ikke.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

Nå.

http://electric-generators.globalspec.com /

De første 3½ linie - hvilket også efterviser mine erindringer om DC fra
en cykeldynamo.

Jesper G. Poulsen
Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

"A device for the conversion of mechanical, chemical, or other form of
energy into electrical energy. The most common type of generator, for
example a bicycle dynamo, relies on electromagnetic induction to convert
mechanical energy into electrical energy. Such a generator is essentially a
reversed electric motor, with a rotor carrying one or more coils surrounded
by a magnetic field, typically supplied by a permanent magnet or
electromagnet."

Hvorud af det læser du at en cykkeldynamo giver DC?

Har du nogensinde målt på en cykkeldynamo, har du nogen sinde set en sådan
indvendig?

Det har jeg, de mest almindelige cykkeldynamoer giver ren AC, svingende i
frekvens med cyklens hastighed.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Ja sådan var det også dengang jeg var oppe i det til fysik i 9. klasse.
(mange år siden godt nok ;) )
Men er det ikke generelt at alle generatorer af enten den ene eller anden
slags, giver AC?

René

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

Principielt jo, men tag  feks. generatoren i en bil, den laver AC,
 men i generatoren er der monteret en 3-faset diodebro, så ud af generatoren
kommer der DC.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hej René,

Nahhh, helt korrekt er det at sige at alle (ægte) dynamoer giver DC, samt
at en dynamo er en jævnstrømsgenerator (at generere betyder blot at skabe
noget). For at skelne bruger man så normalt blot ordet generator om AC-
generatorer

Cykeldynamoer er ikke dynamoer ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Dem jeg har stødt på, har alle givet DC...

Jesper G. Poulsen
Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

Ikke den som sidder på "mormor-cyklen" der holder i indkørslen her
ihvertfald...
Men det er så også den type der trykker ind på dækket. Hvis der findes
dynamoer der giver DC må det være fordi der sidder et ensretter kredsløb af
en art inde i den :)

Brian

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

http://science.howstuffworks.com/electricity3.htm

Jesper G. Poulsen