Er 234 volt normalt

Er det normalt med 236volt eller er det lige
i overkanten.

Vi har et unormalt højt forbrug i strøm ca.8300 khw
vi har ikke elvarme heller ikke vandvarmer.

Vi har et kølfrys en lille kummefryser en kondenstøretumler en vaskemaskine
et 28" fjernsyn
et 14" fjernsyn 2 computer et oliefyr med solvarme
ellers hvad mand normalt har i en familie på to voksene
og et barn på 9år.

Huset er fra år 2000 og lige siden vi flytede ind har vi
harft et forbrug på mellem mellem 7900-8300 khw

Andre vi har talt med vi mener vi kan sammenligne os med har et for brug på
cs 5000khw.

Kan det være den nyemåler der er monteret da huset
blev bygget der måler forkert

Re: Er 234 volt normalt

En spænding på 234-236 er ok. Den nomielle spænding i DK er 230V +-
nogle procentsatser som jeg ikke lige kan huske, men det du har målt er
inden for tolerancerne. Spændingen har ikke noget med dit strømforbrug
at gøre. Strømforbruget er styret af hvor meget i har de enkelte
apparater kørende. Det er svært lige umiddelbart at vurdere jeres
forbrugsmønster, men hvis i har for vane at lade alt lyst tændt i hele
hytten hele aftenen samt har en eller to computere kørende i døgndrift,
måske vakser i også tøj hveranden dag og benytter tørretumbleren til
det. Hvis fjernsynet kører altid i baggrunden fordi man ikke lige gad
slukke det bruger det også en masse strøm. Udendørslamper der altid
brænder og som ikke er forsynet med sparepærer bruger også en del. Alt i
alt løber det faktisk hurtigt op. I har ikke elektrisk gulvvarme et
eller andet sted - f.eks. i badeværelset?
Jeg tror ikke umiddelbart jeres elmåler viser forkert. Svjv er antallet
af el-målere med fejlvisning ret lavt og sandsynligheden taler for at
det nok er jeres forbrugsmønster der er årsagen.
Prøv at holde øje med jeres forbrugsmønster. Lav en estimeret oversigt
over hvor lang tid i bruger de enkelte apparater og læs på apparatet
eller i brugsforvirringen hvor meget det bruger. Så kan du lave et
overslag over jeres elforbrug. Husk: Encomputer udstyrret med en 400W
strømforsyning bruger ofter ikke SÅ meget strøm. Computeren er svær at
lure strømforbruget på da det hænger meget sammen med antal harddiske,
hvilken processor der sidder i oma.
Du kan også tale med dit elselskab om at låne en løs elmåler. Den kan du
sætte mellem stikkontakten og et givet apparat og finde ud af hvor meget
strøm det egentlig bruger. Det plejer vist at være gratis at låne sådan
en fætter.
Det er forholdsvist nemt at spare strøm: Sluk lyset når du forlader et
rum, tør tøjet på tørrestativ, sluk tv, computer m.m. når du er færdig
med at bruge det. Kom kaffen på en termokande i stedet for at have den
stående i kaffemaskinen. Kog kun det vand du har brug for til at lave
the/cacao etc. Der er mange simple små ting som man måske ikke lige
tænker over som man faktisk kan gøre lidt anderledes uden de ændringer
på en rutiner, men med en "stor" strømbesparelse til følge.

- Lars

Re: Er 234 volt normalt

8< klipper lige en pæn del 8<

Denne påstand er jeg ikke helt enig i, vi er dog nede i marginaler hehe.
P = U x I, ergo vil en højere spænding føre til højere forbrug.
Kaffemaskinen vil varme en anelse mere, brødristeren vil gøre ditto.
Det meste udstyr er lavet og testet ved den nominelle spænding, derfor kan
der være små afvigelser i strømforbruget.
Men som sagt, vi er nede i marginaler, ikke noget der kan smide forbruget så
højt op at spændingen skal have skylden.

Jeg er ganske enig med Lars K. i at forbruget bør overvåges.
Jeg har selv en grim tendens til at lade unødvendige ting stående tændt, det
er en dårlig vane jeg arbejder på (overvejer at melde mig ind i ASS (Anonyme
Strøm Slugere)).
Mit forbrug er alt for stort i forhold til mit egentlige behov.. Hvorfor
skal min computer stå tændt når jeg er i bad, vasker op og gør rent?
Hvorfor skal fjernsynet køre når jeg går i seng, jeg falder jo bare i søvn
(der er desværre ingen sleeptimer i TV'et).
Det store forbrug skal oftest findes i de dårlige vaner, jeg har helt
sikkert fundet synderen i mit forbrug og det ham der skriver dette...

Mvh
Benjamin

OT: Er 234 volt normalt

Dit forbrugsmønster passer bedre til 'Flatrate strøm' leveret af
http://www.jydskatomkraft.dk /
-Bo-

Re: Er 234 volt normalt

Hehe ja det har du helt ret i.
Jeg arbejder dog på at få forbruget ned på et plan hvor flatrate ikke er
nødvendigt ;o)

Seriøst har jeg gjort forbedringer, jeg har indtil videre lært mig selv at
slukke for lyset hvor jeg ikke opholder mig, mit TV kører kun omkring 3-4
timer om dagen (faktisk er det kun til DVD jeg bruger det nu, falder dog
stadig i søvn engang imellem).
Min computer har aldrig været mere lettet end den er nu, den holder pauser
!!!

Jeg har sågar bestilt mig en bærbar computer som afløser for min nuværende
stationære, sådan en bruger jo mindre strøm (ikke en undskyldning for 24/7
oppetid).
Dog har jeg stadig fejl på min forbrugsside, dem skal jeg have vænnet mig af
med, men det kommer nok hen ad vejen.
Og så er det bare dejligt at have et gaskomfur for lige at runde af hehe ;-P

Mvh
Benjamin

Re: Er 234 volt normalt

Hej Benjamin

Jo jeg ved godt at en lidt højere spænding giver en lidt højere strøm i
mange typer belastninger - men ikke alle, f.eks. SPSU - og dermed et
højere effektforbrug. Men som du selv siger, så er det minimalt og i
denne sammenhæng bestemt ikke synderen. Min pointe over for Per var at
han ikke behøver at bekymre sig så meget over spændingsniveauet i hans
hus. Pers spænding i huset giver dog et lille øget forbrug af glødepærer
da de vil springe lidt oftere ... men igen .. det har ikke umiddelbart
noget med Pers forbrug af strøm at gøre.
Men når nu vi skal snakke insektsex, så mangler du en faseforskydning
for ikke-ohmske belastninger i ovenstående formel. Det er jo
vekselspænding vi snakker om ;-)

- Lars

Re: Er 234 volt normalt

Der er noget galt !

Jeg vil mene et forbrug på ca. 3.500 - 4.000 KWh pr. år, skulle kunne gøre
det.
http://klub1000.elsparefonden.dk/public/about1mwh

Vi er 2 voksne og et barn på 4 år og bruger 3.500 KWh / år ca., uden at vi
derfor mangler noget!

Selv lavede jeg et lille regneark, hvor jeg noterede alle mine el-artikler
koblet til husets 230V forsyning
Herefter lånte jeg en el-måler på biblioteket, så jeg kunne måle mine
apparater efter

Min konklusion blev at det der bruger mest - og dermed der hvor indsatsen
burde gøres var

1. Kogeplader (keramiske indbygning) de er meget dyre i drift.
2. Cirkulationspumper (Grundfos), skru dem ned på trin "1" lav hastighed -
eller skift dem til Alpha Pro typer
3. Ovn (indbygning), lad være med at varme et brød af gangen - brug en
brødrister eller kombi micro.
4. Vaskemaskine
5. Opvaskemaskine
6. LCD/Plasma TV bruger meget strøm

Jeg har ikke en kummefryser, men den kan let være en "sluger" specielt hvis
den er ældre.

I dit tilfælde vil jeg mene at du har en defekt - enten på måleren eller en
forbrugsgenstand som ikke virker optimalt.

Held og lykke med at finde defekten - du kan spare 6.000 kr. om året, hvis
du kan reducere forbruget med 4.000 KWh
/Jens

Re: Er 234 volt normalt

Man kan starte med at notere sig hvad elmåleren står på før man går i
seng om aftenen og igen som det første om morgenen. Der burde ikke
blive brugt mere end ca. 100 W pr. time. dvs i løbet af en nat på cirka
8 timer burde, der ikke blive brugt mere end 1 kWh. Er man så uheldig
at have en elmåler der ikke viser 1/10 kW, må man regne gennemsnit
over nogle nætter.

8300 kWh er meget, måske 3300 kWh for meget. Tørretumbleren bruger
meget, hvis den skal tørre alt. Hvis merforbruget skyldes apparater
der er altid aktive, er 3300 kWh pr. år cirka 375 W løbende.
Dvs. 3 kWh på en nat, eller 4 kWh inklusiv det almindelige forbrug.
Med elmåler-testen burde det altså være muligt at finde ud af om
det er køleskab, fryser eller andre apparater der altid er tændte,
eller om det er kraftig brug af specielle apparater, der er årsag.

Hvad bruger I andre i løbet af en nat?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?      Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

vaskemaskine

Målere viser riktig i utgangspunktet. De viser effekt. Om du har en
vannbereder med el som er beregnet for 220 volt, vil effekten øke som følge
av den økte spenning. UxU/R, men dette resulterer bare i at din termostat
slår fortere av. Energien forblir den samme.

Med hilsen
Arne Offenberg