Ensretterstøj i røramp

Jeg sidder her med en nyere røramp der har et mindre problem.
Problemet er at der en smule ensretterstøj fra diodebroen - eller det er
hvad jeg vurderer det til at være. Det er sådan en knitren vil jeg skyde på
100 gange i sekundet. Det er selvsagt lidt irriterende, så det må der gøres
noget ved - spørgsmålet er bare: Hvad?
Ampen er uden drossel og anodespændingen er ca. 420 V. Jeg kunne forestille
mig det er noget med at parallelkoble en filmkondensator med hver diode, men
jeg har ikke nogen ide om hvilken størrelse der vil være passende, der
arbejdes jo trods alt med spændinger hvor det er en fordel at gøre det
rigtigt... Alternativt, kan der hentes noget ved at skifte til soft recovery
dioder?

Synes ikke jeg har været ude for det før, men de amps har også haft drossel
og enkelte tilmed et par modstande i serie med broen for at efterligne den
indre modstand i den oprindelige selen ensretter (ellers blev
anodespændingen også for høj, det er vigtigt at modstanden(e) sidder på AC
siden og/eller den pulserende DC før kondensatorerne, ellers efterlignes
selen ensretteren ikke). Dioderne der blev brugt i dem var så plain standard
som 1N4007.

Mvh
Morten

--
Min email er spam-sikret, så fjern z og de tre tal hvis du sender mig en
email.

Man plejer at bruge noget der ligner 10 nF for at kvæle
AM fra diodebroen. Dit støj lyder som noget der kan komme
hvis spændingsforskellen mellem din katode og din
glødetråd er for stor.

Mvh Max

Re: Ensretterstøj i røramp
Hej Max

Takker, det må prøves. Skal dog lige have bestilt nogle der kan klare
spændingen...

Tror ikke spændingsforskellen er for stor dér, men jeg vil da lige
dobbelttjekke om gløden hænger og svæver. Har været ude for det før i en
billig kineser, hvor gløden til udgangsrørene hang og svævede og bare med en
kapacitative kobling der var i den billige ringkerne var det nok til at der
var ~100 vac mellem glød og stel - det kunne udgangsrørene ikke lide. De
blev støjende - faktisk "raslede" de. Men der var støjen fra rørene, ikke
fra højttaleren. Jeg lavede en kunstig center med at par passende modstande
og forbandt center til stel og forstærkeren har så vidt vides ikke haft
problemet siden. De oprindelige udgangsrør blev aldrig helt sig selv, men
erstatningerne fik ikke problemet. Sjovt nok var der fra fabrikkens hånd
taget hånd om gløden til småsignalrørene.

Mvh
Morten

[...]

gøres
forestille
men
recovery
drossel
standard

Jeg husker litt av disse problemene på gamle rør radioer.
Av og til var det slik at glødespenningen hadde for mye rippel. Vanligvis
var det da selen broen som var ødelagt, og vi satte inn en liten silisium
bro. Men av og til var det også glatte kondensatoren. Det var ofte vanlig i
gamle dager at det var en kombinert kondensator for både gløde og
anodespenning. Jeg kan ikke si at jeg forsket så mye på dette i gamle dager,
så good luck.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline