Ensretter og størrelse på dioder

Jeg har en flok SMD-led, som jeg har bygget et lille kredsløb af og det
virker fint når jeg tester det med et 9V batteri. Men tilslutter jeg det til
vekselstrøm, som entlig var planen bliker det voldsomt. Jeg forestiller mig
at jeg skal bruge en ensretter som nævnes i tråden "absolut begynder", men
hvilke dioder skal jeg bruge, for de fås vel i mange størrelser?

Det er 16V vekselstrøm jeg bruger

Re: Ensretter og størrelse på dioder

Det kommer an på hvor meget strøm dit kredsløb trækker!
Det kan regnes ud fra hvilken LEDs, hvilken formodstand og hvordan
kredsløbet ser ud.

Mikkel

Re: Ensretter og størrelse på dioder

Dette kredsløb består af en modstand på 650 ohm og 4 smd'er på sammenlagt
100mA, eltsammen er serie forbundet.

Jeg overvejer i en anden situration at lave et kredsløb på 8 - 10 paralle
dioder á 20 mA med fælles formodstand

Re: Ensretter og størrelse på dioder

Det vil ikke fungere, da ikke alle dioder er PRÆCIST ens. Derfor vil
strømmen blive forskellig i dioderne, og lyset også derefter.

Derfor seriekobler man dioder og laver evt en step-up  converter til at
levere strømmen.

Bo //

Re: Ensretter og størrelse på dioder
Hej Jakob

Lysdioderne er ensrettere, derfor tillader de kun den ene af pulserne
fra vekselstrømmen at passere, det betyder at de blinker 50 gange
i sekundet og kun lyser halvdelen af tiden. Du kan sætte en brokoblet
ensretter ind i systemet, så blinker de 100 gange i sekundtet, hvis
det stadigvæk er for meget blink, ja så skal du til at have en elektro-
lytkondensator på, den sørger for at udjævne den pulserende jævn-
spænding som den brokoblede ensretter levere. Du skal være
opmærksom på at når du sætter brokoblet ensretter og elektrolyt
på, ja så bliver din spænding højere og dine formodstande skal
måske øges lidt.

Mvh Max

Re: Ensretter og størrelse på dioder

Er en elektrolytkondensator en enkelt komponent, eller skal den samles med
noget (andet end ensretteren)?

Det er også planen, at ensretteren og elektrolytkondensatoren, i et senere
projekt, skal indbygges så usynligt som muligt i en modeltogvogn.

Re: Ensretter og størrelse på dioder

En kondensator er en dims der kan holde en ladning, altså en slags batteri!
En elektrolytkondensator er en bestemt type kondensator som er lavet af
oprullet alufolie og en elektrolyt (væske) i en "tønde".
De findes i mange størrelser alt efter hvor stor spænding og ladning de skal
kunne holde.
Du skal nok bruge en 16V kondensator på 100µF, sådan en fylder ca. 5*11mm
(fundet for en tilfældig model)!

Du kan til så lille en strøm (100mA) bruge både 1N4148 og 1N400x...
Hvis du kan finde en lille ensretter bro kan du måske få det til at fylde
lidt mindre.

Brian

Re: Ensretter og størrelse på dioder

En 16V kondensator er vel lidt i underkanten når det nu er en ensrettet
16vac... ikke?

Re: Ensretter og størrelse på dioder

Jo. 16 Vac ensrettet med bro og lyt bliver til omkring 22 Vdc, så en 25V
lyt er absolut minimum, men stadig for lille efter min smag. 35V er nok
mere passende.

Husk når man vælger dioder skal de dimensioneres efter ladestrømmen og
ikke efter diodernes forbrug. Strømtrækket er periodevis noget højere
end kredsløbets forbrug. Jeg tror jeg ville vælge en bro eller 4 dioder
der kan klare 500+ mA

- Lars

Site Timeline