Ensretter i serie og parallel

Lad os antage at man har en trafo med to sekundærviklinger, som hver
giver 10V AC.
Med en brokoblet ensretter samt kondensator på hver af udgangene, giver
det ca. 2 X 14V DC.
Hvis man sætter dem i serie får man 28V DC, og parallelt 14V DC, men kan
trække den dobbelte strøm.
Så langt så godt. Men hvad nu hvis man anvender 4 brokoblede ensrettere.
Så ville jeg antage at man fik både en udgang med 14V DC og en med 28V DC.
(Se evt. diagrammet her:
http://billedeupload.dk/images/kf3K8.jpg)
Men overraskende nok, da jeg lavede opstillingen fik jeg samme spænding
på begge udgange (29V DC)
Er der nogen der kan forklarer det?
Hvis jeg fjerner den ene af de parallel koblede brokoblinger, måler jeg
henholdsvis 15V og 30V, men kan så ikke længere trække den samme strøm
på 15V udgangen.

Re: Ensretter i serie og parallel

Det er et volapyk kredsløs, hvad er det du vil opnå ?

Hvis det er en 14V og 28V udgang du vil have så ville jeg lave det sådan her.
http://exras.netne.net/trafo.jpg

Brugte dette prog til at lave tegningen i en fart og brugte modstande som trafo symbol.
https://www.circuitlab.com/

Jan Rasmussen

Re: Ensretter i serie og parallel

Og forresten - normalt er det transformatorens sekundæreviklinger man enten paralell forbinder for at få dobbelt strøm,
eller seriel forbinder for at få dobbelt spænding, det er ikke brokoblingerne.

(Og Jeg har 2 overflødige dioder med i mit eksempel.)

Jan Rasmussen

Re: Ensretter i serie og parallel

Hej Jan

Det er ikke et volapyk kredsløb, kun et forsøg på at være kreativ, med
de forhåndenværende komponenter.

Jeg har et apparat som skal forsynes med 12V DC, derudover er der nogle
små eksterne 24V relæer, som skal åbne og lukke for nogle signaler.
Så jeg skulle bruge 12V DC til forsyning og 24V DC til at trække
relæerne.

Tak for linket til Circuitlab, det kan godt vise sig nyttigt i en
håndevending.

Måske skulle jeg hellere bruge en 12V trafo med en bro og kondensator.
Det giver ca 18V, så må jeg tage tabet på de 6V i regulatoren og jeg
tror godt at relæerne kan trække ved 18V

Re: Ensretter i serie og parallel
On 03/07/13 16.51, Tom wrote:

Hej Jan

Dejligt at læse, at der er nogen der prøver på noget nyt. Det er
kreativt fundet på. Efterfølgende kommer den hårde praktiske prøve, hvor
man finder ud af om det virker eller ej ;-)

-

Du kan selvfølgelig godt få begge dele! Det kan næsten alle swich-mode
ensretter indgange.

Parallelkoble de to viklinger og se kig på side 327. Kredsløbet består af:
RT1213
CR1215 brokobling
C1216
C1217
S1212 skifter mellem 14 og 28VDC.

http://bama.edebris.com/download/tek/7104/tek-7104.pdf

Drop:
T1225 - blot en common-mode støjdæmper

-

Du kan også få begge dele samtidig. Kan ikke lige huske hvordan det ser
ud - men jeg kan nok rekonstruere det med noget tid hvis det har interesse.

/Glenn

Re: Ensretter i serie og parallel

Hej Tom

Du kan få begge dele ved at slutte S1212.

14VDC på øvre kondensator

og

28VDC i alt over begge kondensator.

Kun de to venstre dioder i broen anvendes.

/Glenn

Re: Ensretter i serie og parallel
Tak, synes også selv at det var ret kreativt, der var så bare lige en
detalje jeg ikke var opmærksom på :-)

Hej Glenn

Det var måske en mulighed, ved dog ikke om jeg får power nok, da jeg
kun får halvdelen af perioderne ensrettet.
Hvad er E1208 på diagrammet?

--

Re: Ensretter i serie og parallel
On 03/07/13 21.36, Tom wrote:

Hej Tom

Det står på side 229.

Transient dæmper. Dem ignorerer du bare...

-

Du burde slutte med følgende simple kredsløb - en Delon spændingsdobler:

https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler#Bridge_circuit

/Glenn

On 03/07/13 21.36, Tom wrote:

[...]

Du kan faktisk godt få fuldbølgeensretning med de to spoler.

Den ene anvender som vist i Delon dobleren.

Den anden spole vender du i modfase. Den ene ene sættes mellem
kondensatorerne - og den anden ende sættes på to separate dioder.
(brokobling kan anvendes).

Nu har du både fuldbølgeensretning - og V (fuld strøm) og/eller 2*V
(halv strøm).

/Glenn

Re: Ensretter i serie og parallel

Hej Tom

Her er diagrammet:

http://i40.tinypic.com/33e1x1t.png

/Glenn

Re: Ensretter i serie og parallel

Tak for diagrammet. Det er jo en ret klasisk kobling og egentlig fin
nok, men jeg har brug for strømmen fra begge viklinger til 12V
Re: Ensretter i serie og parallel

Hej Tom

Du får netop begge dele.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rectifier#Full-wave_rectification
Citat: "...
For single-phase AC, if the transformer is center-tapped, then two
diodes back-to-back (cathode-to-cathode or anode-to-anode, depending
upon output polarity required) can form a full-wave rectifier. Twice as
many turns are required on the transformer secondary to obtain the same
output voltage than for a bridge rectifier, but the power rating is
unchanged.
..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Center_tap#Common_applications_of_center-tapped_transformers
Citat: "...
This form of circuit saves on rectifier diodes compared to a diode
bridge, but has poorer utilization of the transformer windings.
The center-tapped rectifiers are preferred to the full bridge rectifier
when the output DC current is high and the output voltage is low.
..."

-

Den "gamle" løsning:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rectifier#Voltage-multiplying_rectifiers
"...
A variant of this is to use two capacitors in series for the output
smoothing on a bridge rectifier then place a switch between the midpoint
of those capacitors and one of the AC input terminals. With the switch
open this circuit will act like a normal bridge rectifier. With the
switch closed it will act like a voltage doubling rectifier. In other
words this makes it easy to derive a voltage of roughly 320 V (±15%,
approx.) DC from any 120 V or 230 V mains supply in the world, this can
then be fed into a relatively simple switched-mode power supply.
..."

/Glenn

Re: Ensretter i serie og parallel
Tom skriver:

Tro er bare ikke godt nok, når du står med en applikation, hvor relæerne
svigter.....

Hvor megt strøm har du brug for og hvor meget strøm kan transformatoren
levere på de 2 viklinger?

Re: Ensretter i serie og parallel

Du har så evigt ret..
Jeg har lige testet at relæerne skifter fint ved 17V DC.

transformatoren
Transformatoren kan levere 2 X 2,5VA
Apparatet skal have 12V 0,3A

--

Re: Ensretter i serie og parallel
Tom skriver:

Hvad med at skifte relæerne til 12 volts relæer?

Re: Ensretter i serie og parallel

Klart den bedste løsning.
Men udgangspunktet var at jeg ville løse det med forhåndenværende
komponenter, for at spare lidt. Men med det ekstra arbejde det
medførte, havde det nok været en mere økonomisk løsning at skifte
relæerne.
Men det gav nu anledning til en interessant dialog.

Re: Ensretter i serie og parallel

Jeg prøvede lige at knalde det ind i en online sim -det ser sjovt ud.
http://exras.netne.net/Brokobling_error.jpg
(filnavnet er til hvis google image kommer forbi)

Brugte denne Java apps
http://www.falstad.com/circuit/

Hvis du skruer ned for 'Current speed' og trykker 'Reset' så kan du se strømmen løber,
hvor og hvor ikke.

Paste denne tekst ind i import og samme kredsløb skulle dukke op:

$ 1 5.0E-6 10.20027730826997 50 5.0 42
v 160 480 160 352 0 1 50.0 14.0 0.0 0.0 0.5
w 160 560 160 480 0
w 160 560 272 560 0
w 240 304 160 304 0
d 592 352 656 288 1 0.805904783
d 656 288 720 352 1 0.805904783
d 656 416 720 352 1 0.805904783
d 592 352 656 416 1 0.805904783
d 592 528 656 592 1 0.805904783
d 656 592 720 528 1 0.805904783
d 656 464 720 528 1 0.805904783
d 592 528 656 464 1 0.805904783
d 800 528 864 464 1 0.805904783
d 864 464 928 528 1 0.805904783
d 864 592 928 528 1 0.805904783
d 800 528 864 592 1 0.805904783
d 800 352 864 416 1 0.805904783
d 864 416 928 352 1 0.805904783
d 864 288 928 352 1 0.805904783
d 800 352 864 288 1 0.805904783
w 864 288 656 288 0
T 320 304 496 384 0 4.0 1.0 -0.0018259463247145948 1.8258615105959386E-14 0.999
T 320 480 496 560 0 4.0 1.0 -0.001825946324692422 9.129632813631439E-15 0.999
w 160 304 160 352 0
w 320 480 240 480 0
w 240 480 240 304 0
w 320 384 272 384 0
w 272 384 272 560 0
w 240 304 320 304 0
w 272 560 320 560 0
w 496 304 496 288 0
w 496 288 656 288 0
w 864 416 656 416 0
w 656 416 496 416 0
w 496 416 496 384 0
w 720 352 720 192 0
c 1168 368 1168 480 0 4.7E-4 32.09527423730233
c 1024 368 1024 480 0 4.7E-4 32.095274362524286
w 496 480 496 464 0
w 496 464 656 464 0
w 656 464 864 464 0
w 496 560 496 592 0
w 496 592 656 592 0
w 656 592 864 592 0
w 592 528 592 640 0
w 592 640 1168 640 0
w 1168 640 1168 480 0
w 1168 368 1168 192 0
w 1168 192 720 192 0
w 928 352 928 528 0
w 1024 368 1024 352 0
w 1024 352 928 352 0
w 800 528 800 624 0
w 800 624 1024 624 0
w 1024 624 1024 480 0
w 800 352 800 528 0
w 592 352 592 448 0
w 592 448 720 448 0
w 720 448 720 528 0
o 0 64 0 35 20.0 12.8 0 -1

Jan Rasmussen

Re: Ensretter i serie og parallel

Hej Jan

Tak for linket til simulations programmet.
Det ser meget interesant ud.

Men jeg har kikke rundt i menuer med videre (og læst manualen), men jeg
kan ikke se reset knappen og slideren, hvor man kan stille hastigheden.
Han du hjælpe mig med følgende spørgsmål:
Hvordan stiller jeg 'Current speed' og trykker 'Reset', og hvordan
vælger man hvor oscilloskopet måler?

Re: Ensretter i serie og parallel

Jeg har selv fundet svar på mine spørgsmål :-)

Mvh Tom