Enkelt sender + modtager

Jeg har til undervisningsbrug behov for at gennemgå en simpel sender
og modtager til trådløs styring. Er der nogen, der har et simpelt
diagram, der rimelig nemt kan eftergøres i et el-laboratorie, hvor
max. 10 funktioner skal kunne styres on/off, vil dette være en stor
hjælp.

Mvh.

Tomas

Re: Enkelt sender + modtager

En ven jeg har har udtænkt dette, men om det virker vides ikke!!

men her kommer det.

Man tager en eller anden ting der kan lave pulser i 10 forskellige længder..
evt en lille uC eller en 555 eller noget...
de 10 længder eller puls mønstere er dine funktioner.

dem ander du sammen med en 27Mhz oscilator, sådan en færdig firkantet fyr
(firkanter)...

signalet derfra kører du så i en selekiv forstærker der kun forstærker
omkring de 27Mhz (det er vel en klasse C forstærker.. hmm)

inden antennen sætter du så et udgangs filter på.

Så har du lavet senderen....

modtageren vil man vel kunne lave lidt på samme måde som en AM radio... med
et LC led tuned ind til 27Mhz og så ind i en selektiv forstærker og så et LP
til at fjerne carrier frekvensen.

så skal det bare detekteres.. !

som sagt om det virker eller ej vides ikke, måske nogle herinde kan afgøre
det fra starten af.....
fordelen er du kan måsle signalet hele vejen med et scop, det er ikke så
nemt ved 433Mhz...
dernæst skal du tænke på om du må sende på den frekvens og måske skal det
ikke lige være 27Mhz for at ramme det bånd til RC biler....
etc.

Mvh
Kasper

Re: Enkelt sender + modtager

Det var også lidt et sådanne princip, jeg tænkte på - en digital
modulering, er det vel egentligt.

Vha. et båndpasfilter velsagtens?

Igen et båndpasfilter?

Det berømte båndpasfilter :-)

Mvh.

Tomas

Re: Enkelt sender + modtager
Hej Jeg har en løsning som kører over ethernet, med on off muligheder,
den kan også virke med wifi!

Skriv hvis du vil vide mere, fx hvad er dit budget??
Der findes jo færdige trådløs on-off i handelen til ca 300,- for een
semder m 3 modtagere !!

mvh
Michael

Michael Horn

Re: Enkelt sender + modtager

Hej jeg kunne godt tænke mig at høre nærmere om den der Ethernet løsning
Mvh
Stampe

Re: Enkelt sender + modtager

Det er korrekt. Det, konstruktionen skal bruges til, er en
inspektionsrobot til kloakinspektion. De fleste grupper har valgt,
at købe en fjernstyret bil og så benytte "komponenterne" derfra.
Men en gruppe har valgt, at ville lave sender/modtageren selv, så
jeg kom lidt til kort, da jeg skulle finde en simpelt
konstruktion, der ikke bliver på ingeniørniveau, hvilket jeg ikke
kunne klare ud fra mine egne lærerbøger af.

Mvh.

Tomas Skott

Re: Enkelt sender + modtager
Hej,

Hen på biblioteket, lån AE80 (af Jan Soelberg) i bind 2 er der diagrammer.
Det er JK17 og JK18 du skal bruge.

--
Regards,
Soeren

Re: Enkelt sender + modtager
Hej Søren

Jeg har AE 10. Her i er der en krystalstyret oscillator, der kunne
ligne noget brugbart (Kan ikke finde noget, der er benævnt JK17 og
JK18). Den er bygget op over en BF109. Er det det samme diagram,
du henviser til?

Mvh.

Tomas

Re: Enkelt sender + modtager
Hej,

Nej.
Det er netop derfor jeg skriver AE80 (det hedder den stærkt reviderede 2-
binds udgave der udkom i 1980).
JK17 er en proportionalsender og JK18 en proportionalmodtager, begge med
9 kanaler og konstrueret med alm. komponenter.

--
Regards,
Soeren

Re: Enkelt sender + modtager

Takker

Må en tur på biblo. Var heller ikke helt enig med mig selv om, at det var
det korrekte kredsløb.

Tomas Skott