Enkelt luxmeter?

Jeg har en "håne" lysdioder der jeg ønsker å plukke ut den mest
lyssterke. Absolutt luxverdi er irelevant.

Hvordan gjøres dette svært enkelt, til engangsbruk?

HM

Re: Enkelt luxmeter?

Universalmeter +
Photodiode eller
Photomodstand. eller
meget gammel transistor hvor du skraber lakken af

--
MVH.
Finni

Re: Enkelt luxmeter?
Fotocelle fra en lommeregner.
--
MVH.
Finni

Man tager en af lysdioderne og lodder den på et
BNC stik, så skruer man den på oscillioskopet,
så har man et lux meter, er også god til at teste
fjernbetjeninger med.

Re: Enkelt luxmeter?

Hej Max.

Til at teste fjernbetjeninger har jeg selv stor glæde af mit digitalkamera
:-)

mvh Ebbe

Re: Enkelt luxmeter?
Hej Ebbe

Ja, det er en fin løsning, men man kan ikke se kurveformen :)

Re: Enkelt luxmeter?

Jeg har en lille højttaler med en solcelle fra en solcellelampe sat til. Så
kan man høre kurveformen. :-P  Men hva', 99% af fejlene er løs diode eller
dårlig batteriforbindelse. Så ka' det med kurveformen være lidt ligemeget.
:-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Enkelt luxmeter?
Hej Ulrik

Smart, opfindsomheden er åbenbart stor på området. På firmaet
har vi nogle kort der lyser når det bliver IR belyst.

Ja, men jeg har kun haft brug for at checke i forbindelse med
konstruktion af IR styrringer, så der var kurveformen rar at kunne se.

Re: Enkelt luxmeter?

Hvordan gør du det?

Hilsen
Martin

Re: Enkelt luxmeter?
Hej Martin

Bare kik på fjernbetjeningen med kameraet, så kan
du se lyset fra den i søgebilledet på kameraet.

Re: Enkelt luxmeter?

CCD-sensoren i et digitalkamera er følsom over for IR-lys så "kigger" du
på din fjernbetjening gennem kameraet og trykker på fjernbetjeningens
taster vil du se IR-dioden lyse!

Mvh
Gert K.

Re: Enkelt luxmeter?

Der er faktisk en del kameraer, der IKKE kan se IR lys. Foran chip'en
sidder et IR filter.

Bo //

Re: Enkelt luxmeter?

Det gør der også på mit Canon 350D, men alligevel kan den se lyset fra
fjernbetjeningen. Har lige prøvet!

Det skyldes nok at filteret ikke lukker helt af for IR.

350D og 400D er de mest brugte DSLR til astronomibrug, og mange piller
faktisk filteret af for at få en bedre følsomhed i den lave ende af
spektret.

Martin

Re: Enkelt luxmeter?

Så tager Du et billede og kigger på det bagefter?
-jeg prøvede lige min dattes canon 650 kompakt etellerandet, og der kan
man se det meget kraftigt på skærmen, nærmest overstyret.

Nogen er bedre end andre. Jeg har lige prøvet på mit Nikon D200. Med en
fjernbetjening med volumenknappen nede og pegende ind i kameraet fra 20
cm afstand og en belysningstid på 4 sekunder kan man svagt ane lidt lys.
Så IR filteret virker fint :-)

Det ved jeg til gengæld :-)