Enkel printer eller printermekanikk:

Ferdige "kassaterminalprinterer" koster fra 2-5K. Det er for dyrt.

Jeg ønsker meg er 20 - 40 col. printer, gjerne nåleprinter. Den skal
brukes til enkle logginger, gjerne over flere dager. Jeg er istand til å
lime på en AVR med et passende program. Jeg trenger ikke noe deksel.
Enkel 7 bit ASCII er grett nok.

Deler fra en disekert reinemaskin eller liknende er sikkert bra.

Hvor kan jeg lete etter slikt?

Googel: "surplus + matrix printer" gir intet sens. Etterlyser gode
søkebegrep også.

HM

Re: Enkel printer eller printermekanikk:

Google ("thermal printer mechanism") giver mange gode hit.

Så vidt jeg husker kan de findes til fornuftige priser, men desværre
skal man ofte købe mange ..

Der findes typer med processor interface. Så slipper du for at beregne
prikkerne og bygge driver til termohovedet og motoren, og kan bare
slutte den til en uart.

Bo //

Re: Enkel printer eller printermekanikk:

Ved ikke om du kan bruge den, men prøv evt. at kikke på www.rsonline.dk
varenr. 441-5383
24 col, RS232 interface, og den koster ca. 500,- + moms

/Tom

Re: Enkel printer eller printermekanikk:

Takk. Men,
med "mechanisem" som ekstra søkeord kom jeg frem til:

http://www.allelectronics.com/cgi-bin/item/PRNT-8/search/EPSON_PRINTER_MECHANISM_.html

Epson M190, $5 (++) Den ser meget bra ut. Jeg må søke etter manusl / skjema.

Muligens er RS232 "tillegget" itressant, msn siden jeg trenger RS485
også, er det kanskje like enkelt å sy det isammen selv.

HM.

Re: Enkel printer eller printermekanikk:

$5??? Det var da utroligt billigt. Hvis du prøver, kan du så ikke skrive
her om dine erfaringer med den butik? De har mange interessante ting, men
jeg har ikke lige prøvet at handle der.

Jeg fandt i øvrigt flg.:

http://www.able-systems.com/impact.html hvor der er et link til
http://www.able-systems.com/data/A190SB.html

/Jesper

Re: Enkel printer eller printermekanikk:

hm... ved nærmere eftersyn ligner det dokumentationen til et controller
kort til den printer mekanisme, så jeg ved ikke hvor meget det hjælper...

/Jesper

Re: Enkel printer eller printermekanikk:

Bildet av printeren viser at printeren /har/ elektronikk.

Jeg har funnet denne:

http://www.feniximvico.com/datos/arc/113_PN10.pdf

Fig 2.4 indikerer at M-190 er komplett som paralellprinter, en dum sådan.

Jeg har sendt et spørsmål til AVRfreaks.net
-------------
Nå kan det jo diskuteres hva printeren skal brukes til. Jeg skal bruke
den til logging, stort sett data på en ModBus eller data fra en
ModBusnode. Med andre ord serie og ren ASCII

Jeg ser ikke noe problem ved å designe et passende serieinterface som
dekker mitt behov, men det ville være bra om der var flere som kunne
dele på arbeidet. /Jeg/ har i alle fall behov for å trene meg i slikt
samarbeid.

Desuten, Kr 30 pr. stk, en øl! Jeg tror nok jeg handler, men antalet er
uvisst.

HM

Re: Enkel printer eller printermekanikk:

Nå har eg sett nærare på det:
Det /er/ ein snau mekanisme. med alle elektromekaniske komponentane. Etter:
http://www.feniximvico.com/datos/arc/113_PN10.pdf
side 9:

1    FASTPF1 Fast paper feed
2    FASTPF2 Fast paper feed
     Indikerer at det er to endar av ein spole, og den treng eit
styresignal.

Dersom eg tel vidare på same måten, blid det 15 signal frå ein AVR2313
eller liknande.
Ein ULMxxxx kan vera passande drivarar.

Eg trur at eit driverkort kan vera passa overkommelig.