Enkel frekvensomformer?

Jeg har en 4 1/2" vifte. den er merket: 220V 50Hz 2 MF.
Der kommer tre lederer ut, så jeg antar at det er en trefasemotor. Jeg
ser ingen mulighet til å avgjøre am den er stjerne eller deltakoplet
innvendig.  Jeg antar at den gir for mye luft og lyd ved full hastighet.

Jeg ønsker å bygge en enkel frekvensomformer for den:

1.
en 555 + en gal + 3 / 6 transistorer.

2.
en AVR TINY15 + 3 / 6 transistorer.

Jeg trenger et enkelt 230V diagram og sekvensdiagram / sw-tabeller for
transistorene.

HM

Re: Enkel frekvensomformer?

Det er IKKE en trefasemotor, 230 V med en kondensator på 2 MF mellem to af
viklerne. En simpel triac regulering burde kunne dæmpe den.

-Søren

Re: Enkel frekvensomformer?
Søren skreiv:

Det er selvsakt mulig, men isåfall hadde jeg ventet forskjellig motstand
i viklingene, og en markering av den tilledningen som skulle ha
kondensator. På den andre siden, selv om det er en enfase med
kondensator, så burde den fungere som trefasemotor, med større effekt,
og nå er det en frekvensomformer jeg ønsker å lave ;-)

HM

Re: Enkel frekvensomformer?

Det kan også være en 1 faset asynkronmotor som er typisk for den slags
småmotorer.

Det er lidt overkill at bruge en frekvensomformer til den slags motorer. En
simpel "lysdæmper" hvor minimumhastigheden sættes til en passende hastighed,
er fint. Det er sådan mange mindre ventilations og udsugningsmotorer styres.

Hvis du endelig vil ind på noget med frekvensregulering, så brug et
solidstate relæ til at fjerne hele sinusser. Dvs. f.eks fjerne hver 1/5
sinus ud af 5 sinusser =   -20% lavere hastighed.     1/4 = -25%  osv.

mvh
JBH

Re: Enkel frekvensomformer?
JBH skreiv:

Eller, dersom denne motoren ikke kan reguleres ved hjelp av en liten,
enkel frekvensomformer, ja da får jeg lete etter en annen vellegnet motor.

HM

Re: Enkel frekvensomformer?

Motoren er udemærket og er uden kommutator (slid)og den kan fint styres af
en frekvensomformer men hvis den ikke skal køre lang tid kan en  seriemotor
være en løsning.

Vi har før brugt "solidstate" løsningen til at regulere både
cirkulationspumper og blæsermotorer. (1 faset asynkronmotor) Det er nemt at
lave en  0-gennemgangsdetektor med en PIC. og lade den styre et solid state
relæ.

mvh
JBH

Re: Enkel frekvensomformer?
JBH skreiv:

Beklager. Du har missforstått. Det er en *frekvensomformer* jeg ønsker å
bygge.

Re: Enkel frekvensomformer?

Hvis du insisterer på at det skal være en rigtig frekvensomformer, så  har
Elektor lavet sådan en  konstruktion på er tidspunkt, men den var bestemt
ikke enkel.. Måske der er noget du kan bruge der

mvh
JBH

Re: Enkel frekvensomformer?
JBH skreiv:

En stepperdriver for en trefase steppermotor er i realiteten en
frekvensomformer. Det er noe sånt jeg hadde tenkt meg.

HN

Site Timeline