energiindhold i battrier

Kan et genopladeligt batteri (fx AAA) indeholde lige sE5% megen energi
som et almindeligt alkaline batteri)

Kan energiindholdet i et (fx AAA) batteri udtrykkes i kWh?. Jeg mindes
ikke at have set sE5%danne deklarationer pE5% batteripakninger.

Elektrisk energi fra batterier (som bruges i fx radioer, lommelamper,
legetF8%j) koster mere end elektrisk energi fra lysnet. Er det rimeligt
at skF8%nne at energi fra batterier koster 1000 X sE5% meget som energi
fra lysnet?

PE5% forhE5%nd tak for alle oplysende svar

Ealadi

Re: energiindhold i battrier

Jo, det opgives i mAH. Og hvis man ganger med middelspændingen under
afladning, får man det i Wh. Nogle regner indholdet i Joule, og det er
måske det rigtigste.

Jeg ved ikke hvorfra du har den med 1.000 gange ? -grebet ud ad luften.
Lader man et moderne Lithiumbatteri op, er lade effektiviteten ca 0.8

Bo //

Re: energiindhold i battrier

Jeg tror OP mener sammenlignet med alm. enggangsbatterier. Det er for
sent til jeg gider regne på det, men 1000x lyder ikke helt urimeligt.

Re: energiindhold i battrier

Jeg læste blot "genopladeligt batteri" i første linje, og det forholdt
jeg mig til. Jeg har ikke overvejet, hvor megen energi, der går til
fremstilling og bortskaffelse af batterier, men udelukkende til hvilken
lade-virkningsgrad moderne genopladelige har.

Jeg synes, Ealadi skal forklare sig nærmere, ellers ender det med at vi
udveksler gensidig uvidenhed på et højt plan ;-)

Bo //

Re: energiindhold i battrier

Hej Ealadi

Kig i tabellerne her:

Energi: Eksempler pE5% energipriser og specifik energi for forskellige
energibE6%rere:
http://da.wikipedia.org/wiki/Energi#Eksempler_p.C3.A5_energipriser_og_speci =
fik_energi_for_forskellige_energib.C3.A6rere

Re: energiindhold i battrier

Kan et genopladeligt batteri (fx AAA) indeholde lige så megen energi
som et almindeligt alkaline batteri)

Kan energiindholdet i et (fx AAA) batteri udtrykkes i kWh?. Jeg mindes
ikke at have set sådanne deklarationer på batteripakninger.

Elektrisk energi fra batterier (som bruges i fx radioer, lommelamper,
legetøj) koster mere end elektrisk energi fra lysnet. Er det rimeligt
at skønne at energi fra batterier koster 1000 X så meget som energi
fra lysnet?

På forhånd tak for alle oplysende svar
------------------------------
En faktor 1000 er meget i underkanten:

Et typisk AA batteri har en kapacitet på ca. 1,7 Ah, sætter vi
middelspændingen til 1,45 V, indeholder batteriet en energi på ca. 2,47 Wh.
Der skal altså ca. 400 AA batterier til 1 kWh. Et AAA batteri vejer ca. det
halve af et AA batteri, så mon ikke der skal ca. 800 AAA batterier til en
kWh.

Prisen på batterier afhænger meget af hvor mange man køber på en gang. Jeg
har set priser på 3 kr/stk, hvis man køber 1000 ad gangen. En mere
almindelig pris men stadig ret billigt er ca. 5-7 kr/stk.
Så en kWh koster ca. kr 4000 med AAA batterier.

Site Timeline