Endnu en 600W mono

Hvorfor det ? Du kan sikre en meget bedre stabilitet, man er
tilbøjelig til at bruge større PS end i de færdig byggede, hvilket kan
give store fordele. Det er 100 gange sjovere. Hvis man er prisbevidst
ved PA, får man aldrig købt det rigtige :-).

Klasse D trin hyller i mange tilfælde når vi taler om PA trin, dum
ting dum ting, frygtligt at lytte til (har rodet med PA i 17 år :-)).

Den omtalte forstærker ligner lidt Vellemans byggesæt med samme data.

God bagjul
  Klavs.

Re: Endnu en 600W mono

Hvis det er switchfrekvensen du tænker på der hyller, såe må man sige det er
en rimelig lav switchfrekvens...

vi har bikset en sammen over på skolen i en VIRKELIG simpel klasse D, der
enda kom lyd ud af...

men de advanceret hifi integreret forstærkere kører jo med switchfrekvenser
op mod 1Mhz og alt muligt bøvl med den selv justere den op og ned etc .. !

Kasper

Re: Endnu en 600W mono

Jamn, hvis det er så enkelt med at lave switch frekvensen så meget højere,
at den på ingen måde generer - hverken øre eller støder med frekvenser i
området for det audible, hvorfor i alverden skal verden så (igen) belemres
med underlødige produkter - her oven i købet, hvor der faktisk ikke kan
spares noget?
KHJ

Re: Endnu en 600W mono

Måske fordi den slags elektronik kan SPARE verden for en masse "unødvendig"
forurening....
en klasse AB kommer aldrig over ca 80% i udnyttelse + så skal man lige
tjekke om den er seriereguleret, for det trækker bestemt ikke den rette vej,
og så er forstærkeren enda med til at lave distortion på lysnettet ! (for
ikke at snakke om dem der skal løfte på dem)

Desuden det har jeg ikke påstået der ikke er sys eller anden støj, jeg
påstod bare at det nok ikke var pga det var en switched udgang !!

Kasper

Re: Endnu en 600W mono

højere,
belemres

Og der glemmer Du så lige, at i langt hovedparten af tiden så bruger Du slet
ikke så højt et lydniveau at en klasse D kommer ind i sit effektive område.
I 10 ud af 9 tilfælde bruger en klasse D audioforstærker, målt over en given
tid, mere energi end en simpel og vellydende klasse AB forstærker.

Øhh ahva ?  Hvad skulle differentiere de to typer forstærker på det punkt ?
Og hvad med EMC generelt ?

mvh
Orla

Re: Endnu en 600W mono

"> Og der glemmer Du så lige, at i langt hovedparten af tiden så bruger Du
slet

Uden at være sikker, men laver man normalt ikke de klasse D'er til at skrue
ned for forsyningen når man spiller lavt, det var i al fald planen med den
forstærker vi har under konstruktion, ellers vil man jo ende med en meget
"skæv" pwm...

Tjae, nu går jeg ud for at den klasse AB har en alm. linær forsyning, der
kun trækker strøm i topperne/bunderne af sinuserne...

Hvor imod en rigtig lavet smps til en klasse D er har en PFC..

Men er der ikke noget med at alt over 50W skal trække strøm det meste af
perioden eller have en fase drejning på mindre end et par grader ? (tillægs
spørgsmål)

Tjae... hvis man går ud fra udgangs filteret dæmper nok som det skal og
switchfrekvensen er høj nok, så er det vel kun et spørgsmål om at designe
det ordenligt og få det smidt i en metal æske der ikke sender noget ud.. /
filter på alle til/fra ledninger...

Kasper

Re: Endnu en 600W mono

Det kan man sikkert sagtens, men Du brænder stadig mere energi af i dit
driverkredsløb til dine hurtigswitchende fet's end en seriøs klasse AB
bruger i tomgansstrøm såe...

I øvrigt er en klassisk komplet klasse-D kreds fra Philips med fast
forsyningsspænding, og det er typisk en sådan ting at Du vil se i
konsumgrej. Så energibesparelse min bare.....

Har den det ? Har stadig tilgode at se en   :-|

Fuldstændigt afhængigt af hvilket apparat der er tale om, hvis "dine"
forslag skulle gælde eksempelvis et køleskab, så havde Du ikke råd til et.

Kun ? Har Du prøvet at "føre" et apparat forbi Jens i Silkeborg ? Eller
Demko for den sags skyld. Jeg kan fortælle at et førende japansk kamerafirma
fik noget røde ører på den konto.

Man kan indkapsle støjkilder, men det er stadig smartere helt at undgå
støjkilden når det ellers er praktiskt muligt.

mvh
Orla

Re: Endnu en 600W mono

Mindre spænding, mindre effekt i switchene...

Det er nok sandt, men de 22% bliover så også til meget ved et stort
forbrug...

Tjae, jeg har aldrig haft skilt en af, men en del af de nye ATX forsyninger
har det og diverse andre elektronik ting jeg har fikset...

Men mener nu heller ikke der sidder en ensretter fætter i et køleskab, der
kan man vel få stræm og spænding i fase med en kondensator... det er vel i
princippet en motor...

Jeg kan sagtens give dig ret i det ikke er bare !!, men skrev også man
skulle designe det ordenligt, dertil kommer PCB layout etc ind under...
og ja, jeg ved udmærket hvor "drilsk" støj kan være.

Sandt, bedre et putte en klud i munden på ungen en ørepropper i ørene.. !
Men jeg tror nu så ikke man kan lave sådan en forstærker med de strømme i
firkanter uden der vil være noget.. læs ved en del !

Kasper

Re: Endnu en 600W mono

Og så et styrekredsløb til at sænke strømmene i driverkredsen, en masse
sikringskredløb til de hurtigswitchene udgangstranser, et kredsløb der
finder ud af at nu vil Du spille højt...

Det er helt ude af proportioner, køb energiglas til din lejlighed i stedet !

Det er der jeg vil hen, der er ikke tale om 22%, det er helt hen i vejret.
Ved almindelig musik, med en bare en nogenlunde dynamik, bruger Du kun
forstærkerens fulde effekt 2-5% af tiden, resten foregår langt under,
faktisk vel en 10 - 20 dB. under.

et.

Det kræver en fasekompenseringskondensator. Foliekondensatorer med den værdi
og spænding, og vel at mærke godkendt til netspænding koster kassen. Det har
forbrugerne/du i deres prisræs valgt fra.

Og samtidig vil Du holde den støj væk fra audiosignalet. Yamaha laver nogle
fremragende digitale mixere, ikke engang særligt dyre længere, de har
analoge strømforsyninger, hvorfor mon ! Det er ikke prisen der har afgjort
den sag, (læs dyr analog forsyning).

God grund til ikke at lave den overhovedet, proportionerne Du ved.....

mvh
Orla

Re: Endnu en 600W mono

Ha ha ha, når man så tager alle de discount-forskellige-apparater med SMPT i
betragtning, så findes fasktisk ikke flere SMPT'ere, der støjer mere bag ud
på lysnettet - uanset hvordan man skærmer dem. Jeg har selv en DVD afspiller
til 349,- (you get what you pay for), og kors i hytten, hvor den støjer, og
af alle de kneb jeg gennem tiden har lært for støjdæmpning både af den ene
og den anden art, så slå det simpelthen ikke til her.

Så det med at " designe det ordenligt og få det smidt i en metal æske der
ikke sender
opbud af udvikling, man nok ikke lige regner med, og som de færreste
"ulejliger sig med", ind i prisen. Jeg er i hvert fald ikke "tryg" ved
situationen.

Kunne jeg bare få fat i en brugt CROWN, PSA 2.
KHJ

Re: Endnu en 600W mono

Tjae, så har du ikke lært meget :)
Bare det første du kunne ligge mærke til er netfilteret...

Hvis jeg ikke tager meget fejl, går net ledningen direkte ned på
strømforsynings printet hvor netfilteret først sidder, jeg ikke bare tror,
men ved der er en ide i hvorfor schafner laver mange af deres netfiltre i
metal hus til monterin i kabinettet....
Det er pga så tager netledningen hverken støj med ind eller ud...

http://www.schaffner.com/components/en/pdf/comp_lit_1.pdf
Det var så ikke den jeg ledte efter, men den jeg fandt :)

Jep det koster lidt flere knaster, men jeg tror nu ikke det er det der er
problemet når de bliver masse produceret i kina, for der kan sådan et filter
ikke koste alverden at lave... jeg tror måske også det er har noget at gøre
med de ikke har fået "kopieret" det korrekt...
Hmmm.. har dvd afspillere etc. så også de klassiske 115V på kabinettet..
eller det er jo nok dobbelt isoleret.. så isolere kabinettet jo nok ikke
meget mod støj der bliver sendt ud..

Kasper

Re: Endnu en 600W mono

Åh jo. Det har jeg skam lagt mærke til i flere tilfælde.

Du har ret i, at i mange tilfælde går netledningen direkte ned på printet
(genne sikring), og jeg er ikke desto mindre bange for, at selv Scafner
filtre kommer til kort der. Har i øvrigt oplevet det i flere tililde med
HF-sikringsudstyr til detailbutikker.

Næh, det er nu kun i tilfælde af støjfiltre som i PC'ere. Ellers har jeg for
så vidt ikke mærket 115 V statisk på kabinettet. Jeg har der imod været ude
for, at en HP extern strømforsyning til en nyere (efterhånden gammel)
alt-mulig-maskine støje som bare ind i H...... Det lykkedes mig at dæmpe den
så meget, at det ikke længere var generende.

I et andet støjtilfælde fra en SMPT ved en nys anskaffet fladskærm med
troede jeg, at den var årsag til støj i noget andet udstyr. Ved nærmere
undersøgelse var den det ikke. Tvært imod har jeg aldrig set en bette
stømforsyning skærmet og afkoblet så meget, så det var en fryd for både øjne
og ører.

Så selv dem, der kalder sig professionelle producenter med produktion ude i
østen, er langt fra heldige med støjdæmpning.

Jeg kommer da lige i tanker om alle de elektroniske transformatorer til de
her lavolts halogenspots. De støjer i 999 stk. ud af 1000 og spreder møj
både på lavspændingssiden som på stærkstrømssiden. Jeg er bekendt med, at
det i sådanne tilfælde er næødvendigt at udskifte til en almindelig
nettrafo.

Jo, så er der også lige frekvensomformere til elektromotorer. Det er også en
af de værste støjkilder, man har og der spreeder støj over flere km. Denne
støj kan i langt de fleste tilfælde afhjælpes blot ved at føre et skæmet
kabel mellem motor og elektronisk hastighedsregulering.

Så noget har jeg da lært om besværlighederne med støjdæmpning - og tro mig -
Schaffner filtre er heller ikke lige tilstrækkelige til det.

I øvrigt godt nytår fra
KHJ

Re: Endnu en 600W mono

tjae der kan man jo bare kigge på herstal-lort...
satte et nyt sæt op for min mor her i julen, og jeg ved ikke om det støjede
elektronisk, men det larmede da om ikke andet rimelig pænt

Je´p.. jeg har enda været ude for at switchfrekvensen skulle flyttes for
ikke at ødelægge det for noget andet...

Men der findes jo mange typer af deres filtere, man skal jo vide hvad man
vil bekæmpe med det...

Kasper

Re: Endnu en 600W mono

Det er ikke lige det, jeg sigter efter.

Det er vi heller ikke ueninge om - bortset fra effektiviteten, den vurderer
du nok lidt overdrevet, ligesom den varierende belatning egentlig ikke
skaber prolemer på lysnettet. Hvid det ikke skulle kunne optage varierende
strømtræk fra en belastning, så ville det da se endnu værre ud med en SMPT,
da den vel ligefrem pumper strøm præcist som det stærkt varierende
effektbehov optræder. Så i den retning er kl. D forstærkere da ikke nogen
fordel.

Næh, ikke sus eller måske andre former for støj som sådan. Jeg sigter til
selve lydkvaliteten, der ved det jeg har hørt, absolut ikke imponerer og en
kl. D forstærker er nok stadig noget, der er prioriteret lavest.
Som tidligere skrevet, kunne jeg bare få fat i en brugt CROWN PSA 2 (den er
udgået af produktion).
KHJ

Re: Endnu en 600W mono

Tjae, man må håbe du ingen børn har (hvis jeg forstod det rigtigt)

tjae du får ret.. jeg huskede forkert, det var en klasse B der havde 78%, så
en klasse AB må jo være lidt dårligere grundet tværstrømmen...
(lige slået op i bogen)

    ligesom den varierende belatning egentlig ikke

Tjae du har jo lytten... og det er jo der PFC'en kommer ind i billdet...

Tjae... jeg ved det ikke, jeg har kun klasse AB forstærkere... men jeg
syntes de andre er sejere pga dens fordele...

Nå godt nytår...

Kasper

Re: Endnu en 600W mono

Tak i lige måde.

En kl. B forstærker er ikke just soml audioforstærker - eller enhver
forstærker - også PA-trin til HF, der skal arbejde lineært (kom nu ikke med
effektslugende kl. A forstærkere) Forresten PA-trin, der kun skal køre FM,
kører i kl. C.

Så er prioriteringen, om man vil have en bedre lydkvalitet på bekostning af
endnu ikke fuldtud specificerede kl. D forstærkere, og hvor fordelene er
svært overskuelige. Jeg kan ikke se - og slet ikke høre - nogen fordel, så
venligst fortæl - en gang til næste kl. 12.:-)

Jeg vil gerne have en brugt CROWN PSA 2.
KHJ