Encodere (omdrejnings tæller og tachometer) - Page 2

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)

Hva' så med: At bruge en gammel step-motor bagvendt?!
Eller hva' med et par dele fra en kasseret ikke-optisk mus?!

Hilsen
Lars

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej Lars

Ja der sidder jo 2 eller 3 encodere med dobbelte optogafler i dem
alle, og den behøver forøvrigt ikke være kasseret, man kan købe
en ny til 30 kr. og så slagte den.

Mvh Max

Rw: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Virkelig god ide, den med musen. Og et godt eksempel på at løsningen ofte er
lige ved hånden!!
Jeg ringer nu alligevel til Agilent Technologies Denmark A/S for at høre
hvad de skal have for en.

/David

nyhedsmeddelelse:40003f3b$0$30082$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Jeg overvejer også muligheden for at måle motorens rotation, ved at måle på
variationen af strømforbruget. Det må vel i teorien kunne lade sig gøre.
Hvis man er rigtig dygtig og/eller har tid nok, kan det nok også lade sig
gøre at bestemme omdrejningsretningen.
(Problemet er at strømretningen er jo ikke nødvendigvis er den
samme/modsatte som motorens omdrejningsretning.)

Hilsen David

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej David

måle på
gøre.

Hvis du pulser den kan du imellem pulserne måle den spænding den
generere
og bruge det til at styre på, men det kræver der er inerti i systemet.

Mvh Max

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej David,

En teori der bygger på fakta, alle fakta og intet andet end fakta (so help
me dog) holder også i praksis...

Det væsentlige faktum du skulle kompensere for her er begrebet back-EMF og
tag mit ord for det, du får det ikke til at virke.

Hvis du vil finde rotationshastigheden ud fra en måling på motorklemmerne
er den bedste måde at aflæse Back-EMF'en (and nothing but, so help...etc.)

Hvis du kan male halvdelen af en omgang af den akselstump motoren har og så
sætter to smalle reflektive sensorer op  med 90° mellem dem kan du afkode
det forholdsvis let og billigt.

Det er da bare at måle polariteten over klemmerne :)

Æhhh ?
De DC-motorer du har, skifter de omdrejningsretning af og til uden at du
vender strømmen ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej David

måle på
gøre.

Du kan jo også koble 2 ens motore sammen og så måle spændingen der
genereres på den du ikke bruger, det virker også fint.

Mvh Max

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Jeg må hvis forklare mig lidt.

Til Max:
Måden jeg mener det må kunne lade sig gøre at måle motorens rotation på, var
ved at måle motorens variation i strømforbrug. Dette i løbet af en omgang,
variationen i strømmen skyldes rotors position i forhold til satorspolerne.
(Det er kun en ide, altså ikke noget jeg er 100% sikker på virker i teori og
praksis) Den motor jeg lejer med, kan stå stille i 6 positioner. Og jeg vil
mene at dens strømforbrug også har 6 små udsving på en omgang. Dette var
hvad jeg ville måle.

Målingen kunne foregå over en lille modstand (0,1 - 0,01ohm), en DC
tilpasning, belastningsvariationer filtreres fra med et høj-pass og
slutteligt vil en forstærkning gøre signalet spiseligt for en
mikroprocessor.

Det må da være den ultimative encoder?

Til Søren:
Hvad er : back-EMF
Når man regulere en motor er polariteten på motoren ikke lig
omdrejningsretningen. Hvis du f.eks. motor der køre der ud af og  vil have
motoren til at køre den anden vej, vendes polariteten og den energi der
tilføjes motoren vil dæmpe hast. Indtil motoren kort stopper og køre den
anden vej. Dette kunne jo løses ved "holde øje med hastigheden", men men,
der vil altid være et lille (kan sikkert laves meget meget lille) hul
omkring stilstand hvor man ikke kan vide hvilken vej motoren køre.

/David S. Pedersen

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)

Tilnærmelsesvis det du beskriver ovenfor
http://www.acroname.com/robotics/info/articles/back-emf/back-emf.html

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Det er ikke back-EMF jeg ønsker at benytte.

Min teses er, at hvis jeg køre min motor med konstant spænding og konstant
last, vil strømforbruget variere. Dette pga. afstandsvariationen mellem
rotor og stator.

/David

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej David

Jeg tror det var sådan en løsning en af mine kollegaer baksede med for
en
del år siden, og princippet er for så vidt udmærket, men kræver jo mange
flere komponenter end en encoderløsning og du mangler stadigvæk
retningsdetektionen. En anden løsning har jeg beskrevet andet sted og
den har retningsdetekteringen.

Mvh Max

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej David

men,

Det problem har du også med en encoder.

Mvh Max

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachome ter)

kommer an på hvad for en encoder, med en quadrature encoder får
du (relativ) position så både retning og hastighed er kendt ...

-LAsse

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej David,

Det har du så allerede fået et link til info om.

En måling af Back-EMF'en vil kunne fortælle dig hvad der foregår.

Ved _stilstand_ kører den _ikke_ og det er præcis det du detekterer i det
givne tilfælde !

Hvad er det du vil lave, siden du føler behov for at kende
rotationsretning ved opbremsning/retningsvending (udover hvad polariteten
af den påtrykte spænding allerede oplyser) ?

--
Venlig hilsen,
Søren

http://www.scancon.dk/ fremstiller på din ordre, og priserne er OK
(sammenlignet med andre encoderfabrikater)

Der er masser af encoderinfo, teori og terninger under 'Products' (eksempel:
http://www.scancon.dk/PDF/SCA18.pdf )

RUTH (vist på http://hjem.get2net.dk/villy/ruth.htm ) anvendte en Scancon
encoder til kørt-afstands-bestemmelse

Mvh Villy