Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)

Jeg har lavet en mikroprocessor styring til en motor og selv bygget en
encodere. Men den viser mig ikke hvilken vej motoren køre. Med mere klippe
og klistre kunne det lade sig gøre men jeg vil hellere købe en.

Hvor køber jeg en encodere ?

Den skal:

Kunne monteres på den lille tap (d=2,5mm L=2mm) der ofte er bag på en lille
jævnstrømsmotor.
Minimum give 10 pulser pr. omgang
En udgang skal fortælle hvilken vej motoren køre.

Min hjemmebygede encodere består at et stykke rundt sort pap med 6 stykke
sølvpapir klistrede på. Pappet er klistrede på den lille tap bag på motoren.
En lys diode lyser så på pappet og en lysfølsom modstand registre forskellen
mellem refleksionen fra sølvpapir og det sorte papir. "Signalet" fra den
lysfølsomme modstand forstærker jeg og sender ind på en interrupt indgang.
Det er bare for meget klippe klistre og så ved jeg ikke hvilken vej motoren
køre. Det kunne løses med mere klippe klistre..

Hilsen David

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej David

forskellen
den
indgang.
motoren

Brug en dobbelt fotodetektor, så kan du afgøre retningen efter hvilken
detektor der afgiver signalet først, sådan laver man det normalt.

Mvh Max

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
motoren.
forskellen
motoren

Drop den lysfølsomme modstand, de er gerne al for langsomme! - Brug hellere
en fotodiode.
Mht. retningen, så er du tvunget til, at sætte endnu et sæt foto- og
lysdioder, montér den så der fremkommer en 45 graders faseforskydning, når
encoderen drejes i den ene retning, og 135 graders faseforskydning mellem de
to signaler, når encoderen drejes den modsatte vej: Altså kan retningen
bestemmes udfra, hvilken puls (udaf to mulige), der kommer først.

Hilsen
Lars

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej Lars,

Der er ingen grund til asymmetri, det virker fint med 1:1

--
Venlig hilsen,
Søren

Du bliver da nød til, at lave en faseforskel, elllers kan det jo blive ret
svært, at detektere retningen?

Hilsen
Lars

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej Lars

ret

Begge kurver gennem en schmittrigger, så har du to firkanter med
tidsforskel, og den kan være meget lille, ingen grund til at bekymre
sig om faseforskelle.

Mvh Max

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)

hvis du holder det rette faseforhold så hedder kredsen der kan levere
tælleulser og retningssignal en quadraturdetektor, hvis ikke fasen er rigtig
kommer pulserne ikke med samme afstand, den "hikker".

/carsten

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej Max

... hvis man altså er god til at klippe tachoskiven! ;-)

Hilsen
Lars

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej Lars,

Lad mig prøve at overbevise dig med lidt overskuelig logik :)

Med symmetrisk input ser det sådan ud - efter at signalet er renset:
               ___     ___
Detektor A ___|   |___|   |_
           _     ___     ___
Detektor B  |___|   |___|
              ^   ^   ^   ^
              D   U   D   U  (eller omvendt afhængig af tælleren)

Forestil dig en positivt kanttrigget U/D-tæller der tæller på signalet fra
A og får retninen (Up/Down) fra B's niveau i det A går høj.

Når der køres den ene vej skal du læse fra venstre og når der køres den
anden vej læser du fra højre.

Læses der fra venstre er B lav når tællepulsen kommer (Down) og læses der
fra højre er B høj (Up)

Retning detekteret, mission accomplished.
Q.E.D.  ;)

Det giver ikke noget problem med en faseforskel (så længe den korteste
detektionsperiode er større end hvad der kræves af tællekredsløbet), men
den er, som du ser, ikke spor nødvendig :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ok, så er jeg overbevist... måske, men man skal da stadig være temmelig
sikker, når man laver en grundig omgang Jørgen Clevin på dét, som engang
skal være en tachoskive... ikke!?

Hilsen
Lars

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej Lars,

Hvis du vil have rigtig mange streger er kravet til både aflæsningens
bredde (eller smalhed om du vil), stregernes ensartethed og de to læseres
positionering selvfølgelig større end hvis du kan klare dig med færre, men
det gælder jo uanset aflæsningsmetode.

Hvis du bruger fx. det stroboskopskive-program som Max henviste til for
nylig, behøver du slet ikke at kunne tegne :)
Jeg vil tro at det kan lave en brugbar skive på op til ca. 100 enheder pr
omgang.

Med lineal og vinkelmåler kan du uden større besvær sætte en streg for hver
5° og dermed komme op på 72 step pr. omgang - næsten med bind for øjnene.

Hvis du kan klare dig med fx. 4 eller 8 pulser pr. omgang kan du tegne det
på en ternet A4-blok alene ved hjælp af en lineal.

Hvis det blot handler om måling af hastighed og retning, er en halvering af
skiven med den ene halvdel sort og den anden hvid/reflekterende alt hvad du
behøver, så det kræver bare at du kan slå en lige streg efter en lineal :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Det link kan jeg ikke lige finde, kunne du (eller Max) anvise det igen
?

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej rene

Der findes et program der er lavet til at lave encoder skiver med,
det hedder Encoder Designer og kan downloades under navnet
Encoder_Design.exe her, fylder kun 60 kB.

<http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id24%92&release_id=1
02611>

Mvh Max

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej Max,

Umiddelbart ser det smart ud, men jeg bliver ved at få en fejlmeddelelse
"Invalid Parameter Entry. Either improper slot/distances specified or a
non-numeric value is entered"

Jeg har prøvet med en bunke forskellige værdier (incl. dem den starter op
med) men får kun den fejlmeddelelse.

Kan du give et sæt inddata der fungerer ?

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej Søren

fejlmeddelelse

Ja den er lidt tricky at gennemskue, men den virker fint med de
rigtige data, du får lige et sæt her.

Encoder Diameter: 50
Drive Shaft Diameter:10
Res: 20
Scale 1:1
Units mm.
Channel 1 Type
Channel A
Channel 1 On
Channel 1 Dimensions
Slot Lenght 5
Edge Distance User 1
Channel 2 Type
Channel B
Channel 2 On
Channel 2 Dimensions
Slot Lenght 5
Edge Distance User 1
Channel 3 Type
Channel Index
Channel 3 On
Channel 3 Dimensions
Slot Lenght 5
Edge Distance User 1

Disse tal giver er skive hvor man kan se sammenhængen i data og tegning.

Mvh Max

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej Max,

Tak skal du have, det hjalp at få et fungerende datasæt at "lege" med.
(Underligt at opstartsværdierne ikke er valgt til at kunne tegne - når nu
de er der).

Nu ser det program jo rigtigt imponerende ud :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Der er en lille fejl i det:
Hvis Channel 2/Edge Distance sættes til "User 5" bliver Channel 3/Edge
Distance også 5 selv om den sættes til "User 1".

Dog ikke noget stort problem, for jeg har rigeligt i Channel 1 :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Så hvor kan jeg købe en encodere?

Hilsen David

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Hej David

Du kan jo kikke på dem Agilent laver i dette datablad
http://literature.agilent.com/litweb/pdf/5989-0101EN.pdf

De kan købes hos
Agilent Technologies Denmark A/S
Nærum Hovedgade 8
2850 Nærum
+45 70137313 telefon

Mvh Max

Re: Encodere (omdrejnings tæller og tachometer)
Tak, den ser umiddelbart ud til at opfylde mine ønsker. Så nu er jeg bare
spændt på at høre prisen.

Hvis nogen har flere forslag og gerne billige, vil jeg gerne høre det.

/David

nyhedsmeddelelse:40002b98$0$30082$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...