En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

Jeg bor i lejlighed uden "jord-forbindelse", og grundet div. uheld, har
jeg haft en mistanke om at mine "el-installationer" mE5%ske ikke
fungerede HELT perfekt ...

SE5% jeg kF8%bte et par stikdE5%ser af mE6%rket "Trust Power Protector
510", i hE5%b om de kunne redde mine apparater (computere) ved "udfald"
i strF8%mmen m.m.

Alle stikkene i stikdE5%sen inkl. selve stikket pE5% ledningen er alle
med 2 ben, og derfor tE6%nkte jeg at det ideelt til en uden "jord".
MEN! til min store forbavelse ser jeg nu at der i brugsanvisningen
stE5%r fF8%lgende:

"Tilslut kun denne enhed til en jordet vE6%gstikdE5%se, det er farligt,
at tilslutte denne enhed til en vE6%gstikdE5%se der ikke er jordet".

Betyder det at jeg nu roligt kan kassere mine nye stikdE5%ser og leve en
computerlF8%s tilvE6%relse?

PE5% forhE5%nd tak.

Kim

Re: En stikdåse som insisterer på " jord"? (aldeles urimeligt)

Ja og nej.

Ja:
Den lever sikkert ikke op til dine forventninger.
Hvis du tror at den kan løse dine problemer. Hvad du iøvrigt ikke
beskriver.

Jeg vil istedet anbefale at du får en fagmand til at kigge på
installationen.

Nej:
Det med at det skulle være farligt ikke at tilslutte til ikke-jordet
stikdåse tror jeg ikke på. - Så længe man undlader at føre jord videre
fra dåsen. Og det er de færreste kabler til PC'er der har jord såvidt
jeg ved.
Der er formentlig koblet en kondensator(er) til jordforbindelsen. Hvis
du ikke bruger jorden, har kapaciteten bare halv værdi.

Du kan da bruge den som fordeler, så pengene er ikke spildt. Og du har
vel ikke givet over 75 - 100 kr.?

Du er faldet over en type udstyr der sælges på vilde løfter, og en pris
der er langt, langt over komponentprisen.
Men så længe der er kunder, så længe sælges det.  Og de har da et
formål.  De indeholder vel mindst 1 kondensator og 1 varistor.

http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr12%525

NB. Der er meget større chance for at få kvalificeret svar på den slags
spørgsmål ved at spørge i dk.teknik.el

Mvh. Jørgen

Re: En stikdåse som insisterer på " jord"? (aldeles urimeligt)

Hvilke kabler er det du tænker på her?

Re: En stikdåse som insisterer på " jord"? (aldeles urimeligt)

Hvilke uheld og hvilken mistanke ?

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

Jeg bor i lejlighed uden "jord-forbindelse", og grundet div. uheld, har
jeg haft en mistanke om at mine "el-installationer" måske ikke
fungerede HELT perfekt ...

Så jeg købte et par stikdåser af mærket "Trust Power Protector
510", i håb om de kunne redde mine apparater (computere) ved "udfald"
i strømmen m.m.

Alle stikkene i stikdåsen inkl. selve stikket på ledningen er alle
med 2 ben, og derfor tænkte jeg at det ideelt til en uden "jord".
MEN! til min store forbavelse ser jeg nu at der i brugsanvisningen
står følgende:

"Tilslut kun denne enhed til en jordet vægstikdåse, det er farligt,
at tilslutte denne enhed til en vægstikdåse der ikke er jordet".

Betyder det at jeg nu roligt kan kassere mine nye stikdåser og leve en
computerløs tilværelse?

På forhånd tak.

Kim

Der er ikke noget ved de stikdåser der er aldeles urimeligt.

Hvis stikdåserne er som på denne side
http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr12%525 passer de til
Schukostik, altså den type jordstik der anvendes og er tilladt i det meste
af Europa, men ikke i Danmark, metalskinnerne i begge sider er
jordforbindelse
.
Hvis du har et jordstik ved dit computerudstyr kan du købe et mellemled så
du får jordforbindelsen tilsluttet, men du skal også være sikker på at dine
apparatstik er Schuko, det er de fleste, du kan kende dem på at der er
metalskinner i begge sider, tit er der også et hul hvor jordbenet i danske
stik normalt er placeret, det gør at samme kabel kan bruges i hele Europa (-
Danmark)

Hvis du ikke har jordtilslutning kan du kun bruge stikdåsen som multistik.

Det kan ikke lade sig gøre at sikre mod overspændinger uden jordforbindelse,
i stikdåsen sidder et filter som leder den for høje spænding til jord.

Hilsen Aksel

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

jordforbindelse,

Det er noget vrøvl, sikringen mod overspænding er en MOV mellem fase og 0.

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

Imod overspændinger i forbindelse med lynnedslag, vil en MOV og en lokal
jord (ikke nullig) nu også være en fordel.

Mvh. Uffe Ravn

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

0.

MOV til jord? Den går vist ikke.

Ved et lynnedslag tæt på er en MOV værdiløs, den fordamper.

En jord har ikke det store betydning, undtagen for sikkerhed. Hurtige pulser
kan ikke afledes til jord, induktansen i jordledningen er for høj.

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

Jeg ved ikke hvordan den omtalte stikdåse er opbygget, men de støj og
transientfiltre jeg har kendskab til afleder til jord, og er nærmest
værdiløse uden jordforbindelse.

Et nærliggende eksempel er at vi ofte ser spørgsmål i gruppen om at en PC
har 110 V på kabinettet, det er da fordi støjfilteret afleder til stel som
typisk ikke er jordet.

Hvis jordforbindelsen ikke har nogen betydning undrer det mig at de
transientsikringer vi benytter i styretavler foreskriver tilslutning med
minimum 25 kvadrat jord?
Jeg må indrømme at jeg ikke normalt beskæftiger mig med laveffekt, mit
normale område er op til 6300 A maximalafbrydere.

Hilsen Aksel

+

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

De almindelig netstøjfiltre har en jordforbindelse, denne er også forbundet
til apperatets kabinet i f..eks. en PC. Det giver en slags faradays bur
omkring PC'en (eller hvad det nu er), så støjen hverken kan komme ud eller
ind. Jordforbindelsen beskytter så mod berøring af kabinettet.

Der er udstyret også lavet til at tage lidt mere end bare nogle små hurtige
transienter. Der skulle gerne kunne håndteres store energirige impulser,
uden at apperatet bliver berøringsfarligt.

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

Og så er det jeg spørger:

Hvor mange omgange sølvparpir svarer det til? ;-)))

Mvh. Uffe Ravn

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

Mon du finder seriøse her med erfaring i den slags forudberegning for slet
ikke at tale om den slags problemløsning? ERt gæt ville være, at der skal
mange omgange til, at der ikke længere er plads i sikringsholderen til både
sikring og sølvpapir.

I Øvrigt må sådanne max.sikringer, du beskæftiger dig med, vel være forsynet
med kniv og kun udtages med specialværktøj? Jeg har vist kun set et billede
af Tordenskjold i den forbindelse.:-)

Re: En stikdåse som insisterer på " jord"? (aldeles urimeligt)

Du så godt hans smiley ?

800A sikringer til 690 volt (diodesikringer, er ret kort og med
skrueterminaler i begge ender. Udtages med topnøgler...

2KA maximalafbrydere vejer omkring 50 kg og skal være med spændt
fjeder for at bryde hurtigt nok... men tilslutningerne er bare
beregnet til 10 mm bolte.

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

Jo,da, men alligevel synes jeg, at der ikke kan advares nok mod sølvpapir -
og så greb jeg chancen - o det kan da godt være, at det var en "nitter", som
jeg lige prøvede at redde med sølvpapir. Brændte børn lugter ilde og bevares
længere pakket luftæt i sølvpapir.:-)))

Så lærte jeg igen noget - det bliver jeg i hvert fald ikke dummere af.;-)

Jeg er altså ikke vant til at få den på den måde.;-)

Nå, håber, det ikke var "nitter" alt sammen og har med fornøjelse taget ved
lære.
--

Hav det rart
Karsten

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

sølvpapir -

Og lige der er vi absolut enige!

Mvh. Uffe Ravn

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

Altså i sådan en situation vil jeg blæse på, at billeder ikke er velsete i
en NG. Folk kan da bare stille deres modtagelse til html.
Jeg synes, det var uhyre informativt og sparer mangnge mange ord o en masse
tid. Det sætter hele udvekslingen af inoformationer i et langt mere
informativt perspektiv.perspektiv, selvom det ligger udedn for ens eget
fagområde. Vi kan ikke dække alle områder samtidig.

Så kan vi lave pjat med det eller lade være, men i første omgang skal det i
hverfalt gøres under gensidig tillid o ikke høg over hø, for at overdrive og
dermed fremme forståelsen.

Nå, det var måske OT i denne NG, men det vil KHJ SK PÅ.

Navnet er i ørigt Karsten, men på grund af sammenfals med andre med samme
navn og stavemåde her jeg foreløbig valgt denne signatur.
KHJ

Re: En stikdåse som insisterer på " jord"? (aldeles urimeligt)

Nej, billeder duer ikke i news, ej heller HTML. Derfor sorterer min
ansvarsfulde sådanne indlæg fra i "text only" grupper (og derfor kan jeg
ikek se det indlæg du svarede på).

Men jeg kan ud fra dit citerede læse at det er Schnieder switchger der
var tale om. Dem har jeg også lidt erfaring med, blot ikke i 6,3KA
klassen

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

Vi kan da godt blive enige om, at det normalt ikke bruges. Hvorfor skulle
det ikke du?. Der jo ingen, der kan se, om du har din OE opsat til kun at
modtage "text only" eller HTML. I vore dage skulle det, der tidligere kaldes
tidsspil på grund af lave overførselshastigheder vel ikke være det store
prolerm. Så mon ikke det at have begrænset sig til kun at kunne modtage
"Text only" sådan set kun er et spøhgsmål om stædighed.

I øvrigt kan en visuel fremstilling som oftest være væsenlig mere
illustrativ og dervede spare en tilsvarende forsøg på forklaringerm, der
ofte ender i misforståelser.

For alle eventualiteters skyld er min OE sat til at modtage HTML, så jeg
ikkke går glip af noget. Desuden var det ikke miog, der sendte billedet
eller mig, der fortalte Schneider switch, men dine erfaringer på området
ville jeg da også godt høre (læse).
KHJ

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

[om billeder]

Fordi mange udbydere filtrerer news, så indlæg med HTML og/eller billeder
slettes automatisk.

Re: En stikdåse som insisterer på "jord"? (aldeles urimeligt)

Hvis HTML var tilladt i nyhedsgrupperne skulle man se på alverdens
mystiske fonte og farver, se bare hvordan amatørwebdesignere laver
hjemmesider (YDRRRK!).

Kald det bare stædighed, men jeg synes at usenet er grimt nok
allerede.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Real knowledge is knowing the extent of one's ignorance.

Site Timeline