En lille tip til Weller TCP loddekolbe..

Jeg mangler en 0,5 mm tip til en Weller TCP 50 W 24 volt..
gammel trofast ven med nok 30 år på bagen.

Skal bruges til at få SSOP og SMD smedet på plads..

Findes de nede i den størrelse (har kun set 0,8 mm), eller
hvad gør de garvede loddehajer ;-)  udover at købe en ny loddestation
til mange penge.

Venlig hilsen
Finn

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..
Hej Finn

PTS ender i 0,4 mm.

Mvh Max

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..

en garvet loddehaj ved jeg ikke hvad bruger. men jeg syntes at de små
spidser er totalt ubrugelige. en 1mm eller er det 1.5mm ? der sidder på en
wsd 81 standart bruger jeg til finepitch. hemligheden er en flus der hedder
fluxplus rs varenummer 470-8483 jeg bruger max to tuber om året. (totalt på
arb. + privat).
fluxen påføres med en injektions sprøjte med en tyk kanyle. loddetin påføres
kolben og man går i krig. teknikken er lidt triggy men når den først er lært
går det hurtigt lodningerne bliver perfekte og det er let.

jacob

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..

Ja, de smalle spidser kan ikke bære varmen frem, ved konstant
temperatur. Selv lodder jeg 0.5mm pitch med en lodde ske (weller har
een, og jeg husker ikke nummeret. m.h.t. flus, så er det en fordel at
tape printet på undersiden, så det ikke løber ned igennem
gennempletteringerne og forsvinder.

Bo //

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..

Tak til Max, Jacob og Bo.. Flux problemet har jeg også bøvlet med, så
jeg vil hapse en gang fluxplus hos RS.. tilsammen kan det måske løse
problemet sammen med en 0,8 mm tip.

Og så vil jeg samtidig lige se hvad RS tager for den Weller 0.5mm pitch
loddeske, samt PTS 0,4 mm. Max nævner - de pokkers portoudg. der får en
til at samle mere sammen ;-)

..vidste det.. der *var* jo loddehajer her i gruppen ;-)

Venlig hilsen
Finn

--
Lærdom er en streng herre og mest historisk,
men erkendelse er visdommens juvel ;-))

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..

Da jeg købte min wsd81 købte jeg samtidigt 2 af hver spids der eksisterer.
der iblandt nogle 0.25mm det eneste man kan bruge dem til er opslagstavlen
hvor de gør et godt job som tegnestifter.
Jeg vil anbefale dig at købe en spids der svarer til LTF. Den bruger jeg
selv til det der finepitch.
se spidsen på pdf'en til 292-2031
læg mærke til at der findes forskellige fluxplus typer. du skal have RMA.
det er den eneste der dur sådan rigtigt.

jacob

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..

Flus hedder det, sorry venner, det er flux rettet i min tefal light ;-)

/Finn

--
Lærdom er en streng herre og mest historisk,
men erkendelse er visdommens juvel ;-))

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..

Jeg har i en snæver vending snoet et stykke kobbertråd, så det går rundt om
spidsen og rager lidt ud, og så loddet med det. I den anden ende, ender
kobbertråden efter en spiral til varmeafledning, i en elastik der er tapet
fast på grebet.

Men en anden kolbe er nok sagen hvis vi taler om produktion.

--
Mvh. Uffe Ravn
Stadig med bly i tinnet.

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..

Ja det var også min første løsning Uffe, men det er ikke nemt at holde
den tynde tråd ren. Der er også et temp. problem jeg ikke helt kan holdt
styr på - så den må jeg forlade..

Produktion er det her ikke, kun HiFi fusk, men der loddes/afprøves en
del ;-) Jeg har nogle år på bagen, så alder, forstørrelsesglas etc.
og arbejdet med de her små størrelser kræver sin mand..

Venlig hilsen
Finn

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..

Det klares nu nemt med en skævbider.

Max ville sikker have brugt sølvlod til at belægge den med i stedet.

Mvh. Uffe Ravn

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..
Ja den med skævbideren virker da godt nok, men den æder hurtigt tråden
op, og så skal jeg igen vride en ny sammen.

Sølv her i huset bruges kun til det tretårnede (bestik), eller når der
skal arbejdes med spoler etc. i de høje frekvenser.. venner vi må ikke
svine med eller misbruge naturresourcer til unødigt tant og fjas ;-)

Venlig hilsen
Finn

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..

Jeg kan husk da jeg i min unge dage reparerede svingspoler på dynamiske
mikrofoner, uden andet end en god lampe.

Den tid er forbi. Luplampen og læsebrillerne er en realitet, til gengæld kan
jeg så næsten også læse datostemplet i en fluelort.

I øvrigt er så at sige alle gamle lodninger grimme, når blot forstørrelsen
er stor nok ;-)

--
Mvh. Uffe Ravn
Snæversynet

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..
Ho..ho ;-) kender det Uffe... underligt med den holdbarhedsdato, den er
hver gang udløbet..

Jøbs.. utroligt så meget, der ikke kan tåle at få en forstørrelse X5
eller X10 på sig. Godt jeg ikke brugte det som ung, så var jeg blevet
fælt overrasket..

Venlig hilsen
Finn

Re: En lille tip til Weller TCP loddekolbe..
Hej Uffe

Jeg er også afhængig af luplampen o.s.v., men mine gamle
lodninger bære nu præg af at jeg i et par år sad og håndloddede
printplader i en produktion, så de er også pæne med 10 X :)