En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.

Hej Alle.

Jeg sidder og sydsler med en ide. Jeg vil sample et IR signal fra en
fjernbetjening for senere at kunne genkende det.

Da jeg vil kunne understøtte ALLE fjernbetjeninger, der ligger inden for
den normale bølgelængde (36-42 kHz) så kan jeg ikke bare decode
protokollen, da der findes mange forskellige.

Min første tanke var at sample alle tider, altså puls længden og derved
kunne se bort fra alt kodning. Det virker også i praksis har jeg
erfaret, men det fylder utrolig meget hukommelse i min microprocessor at
holde opskriften på signalet på den måde.

Så tænkte jeg at der måske var en skarp hjerne herinde, der havde et
guldkorn!

Mvh
    Jan Thøgersen

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.

Google lirc, det er godt nok til linux, men det er værd at læse koden
for at se hvordan det virker.

--
  Regards Flemming Frandsen - http://dion.swamp.dk - YAPH

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.
Hejsa

Så kunne man vælge at søge på winlirc, der er til windows :O)

/Hauge

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.
Hmm. Ja men eftersom at det sker på en PC hvor der nærmest er uendelig
meget hukommelse, så tror jeg egentlig bare at de sampler tiden. Så der
bliver jeg nok ikke meget klogere. Men det var værd lige at tjekke.

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.

Evt. kan du registrere tidspunktet for hver positiv og negativ flanke der
kommer ud af din IR-modtager, det er i hvert fald den nemmeste og mindst
krævende metode.
Det skal selvfølgelig ikke være "hf"'en, men efter detektering.

Mvh Hauge

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.

Ja, det mener jeg også de gør.

Hvis det skal være bedre skal man til at forstå kodningen og der er
rigtigt mange forskellige, men RC5 er vist nok en af de mere populære...

--
  Regards Flemming Frandsen - http://dion.swamp.dk - YAPH

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.
Ja. Men som sagt så skal jeg kunne genkende ALLE fjernbetjeninger med
undtagelse af B&O selvfølgelig.

Men jeg har gået og tænkt lidt over det. Og er kommet på et lille tanke
eksperiment... Har hverken be eller afkræftet om det virker. Men lad os
sige at jeg har målt alle tidspunkterne for shiftene. Så derefter smide
dem ind i en hash generator (fx MD5). Så man ender op med måske 32 bit.
Altså en algoritme ala CRC. Derefter når man får andre målinger gør man
det samme og ser om resultatet bliver det ens.

Men, som med MD5 kan to forskellige indputs give samme resultat.
Fordelen er bare at outputet ikke fylder noget i forhold til indputtet.
Alle indput ender med samme størrelse. Desuden er det jo meningen af
chanden for at man møder to indputs der giver samme output skal være
meget lille plus man behøver ikke gemme de oprindelige data.

Kan nogen gennemskue om jeg har fat på den lange ende?

MD5: er en hash generator, der bliver brugt til mange ting i open source
miljøet. Fx til at genkende passwords uden at skulle gemme det
oprindelige password. Der bliver kun gemt hash outputtet.

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.

Det du er ved at udlede, er en generisk hash-tabel. Idéen er sådan set god
nok, og de fungerer normalt således:

- For hver værdi du vil gemme, beregnes en N-bit hash (vælg selv passende N)
- Du slår op i en N^2-element liste med pegere til lister.
- Hver liste du har en peger til, indeholder værdier med samme hash-kode.

- Når du vil finde en værdi igen, starter du med at beregne hash-koden ud
fra din input-værdi
- Denne værdi bruges til at slå op i listen over lister
- Den aktuelle liste gennemløbes (fx med binær søgning eller lineær
iteration), og den eftersøgte værdi findes (eller ej)

Det du spørger om, er hvordan du kan undgå at gemme de lange koder, og er i
grunden ikke relateret til hash-tabller, da disse bruges til at forbedre
søgetider for store datamængder.

Det du kunne gøre i stedet, er:

- For hver værdi beregnes en passende i-princippet-unik hash-kode (fx MD5)
- Når alle værdier er beregnet, sorteres de, og gemmes i en liste
- Denne liste kan nu gennemsøges hurtigt, og du har ikke brug for at gemme
det komplette datasæt.

Det er relativt simplet, (forhåbentlig) noget mindre end at gemme alt, og du
slipper for hash- og CRC-koder.

Kan det bruges?

--
 M.V.H
Christian Iversen

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.
Men så vidt jeg har forstået Jan, skal han netop ikke gemme det modtagne
  signal, men blot kunne genkende det næste gang det kommer. Dette kan
han vel fint klare ved at lave f.eks. en md5-sum ud fra det modtagne
signal.
Eks.
Han modtager signalet 1234, som giver summen ABCD. Summen ABCD bliver nu
gemt.
Når han så senere modtager signalet 1234, vil det igen give summen ABCD
som jo betyder at det er det samme signal han modtog tidligere.

Har jeg helt misforstået hvad Jan vil?

Jonas Jalling

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.

Det er jo også det jeg siger :-)

Præcis!

Så har vi begge.

--
 M.V.H
Christian Iversen

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.
<snip>
:-) Ok, så misforstod jeg bare dig - min fejl. Undskyld hvis jeg bragte
mere forvirring over sagen :-/ heh.

Jonas Jalling

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.

Halv forvirring er halvgodt, så fuld forvirring må være helt i orden :-)

--
 M.V.H
Christian Iversen

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.
Ja, I forstod det begge. Og Christian, det er næsten samme løsning vi
havde tænkt. Så min ideen om ikke at gemme hele koden med bare en form
for sum må kunne virke.

Men sagen er lidt mere kompliceret end det. For når jeg nu måler tiderne
  vil de aldrig være helt ens, heller ikke selv om det burde være det
præcis samme signal. Så der skal også være plads til noget elasticitet i
summerings algoritmen.

Men det kan vel gøres ret simpel fx ved at dividere tiderne ned, så de
mindst betydende bits i tiderne forsvinder. Nogen indsigelser?

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.

Det bør bestemt virke, ja, men kun hvis du bruger en ikke-triviel sum.
Kollisionsundgåelse er netop et designkriterium ved fx MD5 og SHA-1.

Ja det er slemt fordi en tid sagtens kan ligge lige på grænsen mellem to
bit-værdier, og den vil så stadig svinge.

Hvis tiderne har en fast granularitet, bør du i stedet prøve at lægge end
halv periode til, før du dividerer. Det bør stabilisere tiderne, så de
altid afrundes til det samme.

Om det virker i praksis skal jeg ikke kunne sige.

--
 M.V.H
Christian Iversen

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.

Det skulle undre mig om de ikke alle kører med fast frekvens på modultionen?
I så fald kan du nøjes med at registrere tiden mellem puls on/off...
Samtidig vil jeg tro at de også alle kørere med faste
modulationsfrekvenser - men det er nok lidt sværere at dekode simpelt og
sikkert.

/A

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.

De gør de ikke.

Du kan finde en beskrivelse af mange forskellige koder i dette program:

http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

under serial kommunikation.

Re: En god ide til hvordan man sampler strukturen i et IR RC signal.
Først: Jeg kender ikke noget til denne form for kommunikation!

Dernæst: Kan man ikke måle og beregne frekvensen inden man begynder at
dekode indholdet?