En "gammel" ringkernetrafo

Hej,

Jeg hev lige en kasse ned fra loftet med en masse forskellige stumper.
Ibland var der en ringkernetrafo med 2 x sekundær, begge på 30v 6a ac... Af
den må der da, som hobby-projekt, kunne laves en nogenlunde lab.psu. - alt
efter skaberens færdigheder selvfølgelig.
Jeg havde tænkt mig noget i retning af 2 gange 0-25v, 0-(2-3)a eller noget i
den retning.
Har I ikke nogen links, ref. til bøger eller lignende jeg kan kigge på?
Jonas Jalling
Re: En "gammel" ringkernetrafo

gør det selv eller kit ?

http://www.national.com/ds/LM/LM723.pdf

eller

http://www.velleman.be/ eks K7203

\Lars G

Re: En "gammel" ringkernetrafo

Med en sekundærspænding på 30V vil der efter ensretteren være ca 42V. Er
transformeren ubelastet, vil der nok nærmere være 45V. Derfor GLEM LM723.

Hvis du har ca 40V før refulatoren, og skal teste noget 5V logi, der bruger
f.x 5 Amp, har du en varmeeffekt på 5x(40-5)Watt eller ca 175Watt. GLEM
LM723.

Til en analog lab forsyning er det en fordel at have en transformer, der kun
lige leverer nok spænding til det man gerne vil bruge den til.

Den bedste løsning, der osse bruges i prof lab forsyninger er at have en
SMPS, der næsten tabsfrit sænker spændingen fra transformeren. Denne
efterfølges så af en analog regulator, der kun har et par volt over sig.

Bo //

Re: En "gammel" ringkernetrafo
Ja, jeg kom først i tanke om det, da jeg havde trykket på send.

Så jeg skal finde en anden ringkerne?

Jonas Jalling
Re: En "gammel" ringkernetrafo

LM317 findes i en HV udgave der kan tåle 60V, men hvis det skal være en
labforsyning skal du aligevel lave en separat forsyning til
regulatorkredsen for at kunne få den til at gå helt ned til 0V (og det
skal en lab forsyning IMO kunne) og så kan du godt anvende 723, men
problemet med effekt er der stadig, du skal kunne afsætte *hele*
effekten i kølepladen til serietransistoren ( 30V/6A = 180W - svede....)

Elektor har faktisk en konstruktion i Jan 2005 nummeret en Cuk converter
hvor dine trafoer vil passe, evt. sammenkoblet på DC siden så vil du
kunne få 0-100V/3,5A

/carsten

Re: En "gammel" ringkernetrafo
Ang. den seperate forsyning, er det vel kun til reference og kan vel derfor
klares ved at jeg selv vikler et passende antal viklinger omkring trafoen !?
Og ja, jeg vil helst at den kan gå helt til nul.

Jamen det lyder som om jeg skal have fat i det nummer så. Mange tak for
hjælpen.
Jonas Jalling
Re: En "gammel" ringkernetrafo

Ja, reference + forsyning af reguleringen, og på en ringkerne er der
rigelig plads til  ekstra viklinger.

/carsten

Re: En "gammel" ringkernetrafo

Er det fordi 230V er "gennemsnit" og når man omformer + ensretter får
man "kun" spidsspænding?

Lyder sært. Hvad er det for en fætter?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: En "gammel" ringkernetrafo
Hej Michal,

Når den ensrettede spænding udglattes i en ladelyt lades den op til
spidsspændingen minus to diodespændingsfald (ideelt og uden load,
virkeligheden er lidt mere kruset).

En Switch Mode Power Supply.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ah, self.

Mon der er en forkortelsesordbog et sted at finde?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: En "gammel" ringkernetrafo
Hej Michal,

Der ligger lidt småtterier rundt om på nettet og der findes da også bøger
(der i sagens natur aldrig vil være opdaterede), men det letteste er vel
blot at skrive en given forkortelse ind i en søgemaskine, det plejer at
virke :)

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: En "gammel" ringkernetrafo
Hej Michal,

Faldt så lige over en:

<URL:http://www.electronicdefinitions.com/

--
Venlig hilsen,
Søren

Gledesdreper.
Kan han ikke få lov til å glede seg med noe blå røk :-)

LM723-databladet har et bra oppsett for en switch-variant. Sekundærviklingen
ligger oftest ytterst, og det er rimelig enkelt å ta av noen tørn dersom
spenningen er for høy.

Variabel strømbegrensing er imidlertid et praktisk problem som må løses.

HM
bruger
kun

Site Timeline