en elektronisk kontakt

Hej Henrik,

Beklager at jeg først svarer nu - havde fået markeret hele gruppen som læst (det er lidt for let at komme til i min newsreader :-/

4093 er blot 4 NAND gates med schmitt-triggere, hvordan den bruges afgør man selv. Jeg forestiller mig at du skal bruge noget a' la':

HVIS "lav vandstand" OG "timersignal" SÅ pump vand ind i akvarie INDTIL "høj vandstand" er nået (eller timersignal forsvinder).

HVIS "høj vandstand" OG "timersignal" SÅ pump vand ud af akvarie INDTIL "lav vandstand" er nået (eller timersignal forsvinder).

Hvis det er korrekt, skal du vel bare have et kredsløb med to udgange (høj og lav vandstand) der begge gates af timersignalet ?

Den bliver under 1µA (Hvis det er spændingen du mener, kan den fx. være mellem 5V og 12V).

Ikke spor :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Gert,

Ja, det er jo bare fisk der skal narres ;)

Jo men det vil da IMO være både lettere og mere naturtro at styre det efter (akvarie?)lyset så ?

Ellers ville en 4060 være lidt lettere, da den indeholder en clockoscillator der blot skal have en kondensator og en eller to modstande for at svinge.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Henrik,

Når det drejer sig om CMOS4k-serien er der bunker af info her:

--
Venlig hilsen,
Søren