en elektronisk kontakt

hejsa
jeg skal til at lave en 220v kontak min plan er at jeg skal have to
elektroder til at side på siden i en spand når så vandet når op til
elektroderne skal det slukke for strømmen dvs. det skal være en ultra lille
spænding og vand er jo ledene så det burde vel kunne få kredsen til at
aktivere ?
nogen der aner hvad jeg snakker om og evt kender et link til ligene
projector så jeg kan læse hvordan de har gjort det.....

hele ideen stammer tilbage til dengang jeg var på landet der havde vi en
lille kasse men en rigtig lang ledning på, når vi skulle måle vandstanden i
brønden sænkede vi ledningen ned til en lysdiode lyste og målte
ledningen.... det var er det jeg vil videre føre til en elektronisk
kontakt....
/Henrik

Re: en elektronisk kontakt
Henrik Knudsen skrev i en meddelelse:

Hejsa Henrik,

lille

Ja, jeg tror jeg ved hvad du taler om her er et link til nogle water level
konstruktioner: www.discovercircuits.com/W/water-level.htm
En anden metode er at bruge en capacitiv sensor, som klistres uden på
spanden og som går on når vandniveauet når op til den.
Hvis du vælger at bruge sådan en sensor skal du blot selv lave et relæ
driver trin. Eller alt efter hvad du skal drive på 230 V siden, et solid
state relæ.

Mvh
Gert K.

Re: en elektronisk kontakt

lille

Var det ikke nemmere at bruge en decideret "flyder" ligesom den mekanisme
der åbner og lukker for vandet i dit toilet?

Du kan få flydekontakter fra ca. 100,- + moms og op hos www.rs-components.dk
se f.eks best. nummer: 339-730... Hvis det er store strømme du skal arbejde
med ( f.eks store pumper eller lign. ) kan den suppleres med et relæ eller
en kontaktor..

Hvis du kan nøjes med 12 volt DC kan du evt. kigge på art. nr: 25-902 hos
www.biltema.dk  Den er beregnet til at starte / stoppe en lænsepumpe i en
båd og koster lidt over en 100-lap

/peter

Re: en elektronisk kontakt

www.rs-components.dk
arbejde
Uden at have checket RS og datablade, vil jeg tro at det er en god idé med
et relæ.
Man kan få flydekontakter til kr. 39,00 + moms hos www.el-supply.dk

Gert K.

Re: en elektronisk kontakt

Det kommer vel an på hvad der skal trækkes... Jeg mener der stod noget med
25 VA og 250VAC i data, så hvis det bare er en kontrollampe er det næppe
noget problem..

 Rent faktisk ser det ud til at være af samme type.. Jeg valgte bare RS
fordi det er der jeg sædvanligvis bestiller stumper, hvis jeg ikke får dem
lokalt..

/peter

Re: en elektronisk kontakt
altså det system jeg vil bygge er tidevand på mit akvarie, der skal så
pumpes vand fra akvariet ind i en spand og tilbage igen jeg har kigget på
http://www.cam.org/~burt/circuits/sumpctrl.html og tror det er en go
løsning, har dog to problemer, sender den ikke 12 volt i vandet ? og jeg
skal også bruge en der virker modsat dvs. den slukker når elektroerderne
kommer fri af vandet....
/Henrik
ps. pumperne bruger max 50 watt 220 volt så en transister kan nok sagtens
klare presset...

med

Re: en elektronisk kontakt

den besvare jeg lige selv... den ene elktroede er til lav vand stand den
anden er til høj vandstand og den tredie er nul, så jeg skal bare brue de to
rigtige elktroder!
/Henrik

Re: en elektronisk kontakt

nej det var da vist også noget vrøvl den starter når øverste elektrode
bliver våd og slukker når nederste bliver tør... så man kan vist slet ikke
bruge den løsning

Re: en elektronisk kontakt

Hvorfor ikke bare bruge en af de førnævnte flydeafbrydere.. Du kan evt. selv
lave en med en stump ståltråd, en microswitch, en bordtennisbold og lidt
smeltelim..

Brug microswitchen til at trække et relæ til din pumpe..

Hmm...  brug et relæ!...

/peter

Re: en elektronisk kontakt

lille
Hvis det er 230 V~, du vil bryde eller slutte, skal du i hvert fald ikke
bruge den løsning, du foreslår - altså ikke hvis du vil undgå at slå nogen
ihjel.

Det eneste rigtige er en flydekontakt eller en kontakt af den art, der ofte
sidder i vaskemaskiner, hvor man skal starte ved en min. vandstand og bryde
ved max. vandstand. Det er gjort med en gummibold, hvor vandet trykker den
sammen, så trykket via en slange påvirker en microswitch. Ved stigende
vandstand stiger trykket også, og ved det ønskede niveau er trykket så
stort, at en anden microswitch aktiveres.

Men selvfølgelig, hvis du forestiller dig en avanceret, elektronisk løsning,
hvor der er tale om lavspænding og galvanisk isoleret fra lysnettet, så er
det jo en anden sag, men jeg tror, at ovenstående løser problemet på en
nemmere måde.
Karsten H. Jensen

Re: en elektronisk kontakt
kunne man ikke bare tage en transistor og smide de to ben til et par
elektroder og så den + spænding man får fra transitoren når elektroerderne
kommer i berøring med vand bruge det til en transistor der tænder for de 220
volt ?
/Henrik

vandstanden
ofte
bryde
løsning,

Re: en elektronisk kontakt

220

Du skal bruge et relæ for at adskille dine 230 V AC fra din styrespænding
f.eks. 12 V DC.
Ellers er der alt for stor risiko for at få 230 V i vandet.

Hvordan vil du styre dit tide vand, som du beskriver det nu vil det jo
skifte hele tiden. Og selv for en lille akvariepumpe tager det vel ikke
langt tid at pumpe en spandfuld vand ud i spanden.

Hvad skal vende pumperetningen du skal vel have pumpet vandet fra spanden
tilbage til akvariet igen.

Du skal også lige huske at sikre dig at akvariet ikke kan pumpes tom.

Jeg ville bruge et par capacitive sensorer (fordi jeg har nem adgang til dem
og fordi de er nemme at montere) en PIC 16F628 ell. lign. et relæ plus det
løse.

Jeg er godt klar over at det ikke lige er til at gå til for dig, men så må
du have nogen til at hjælpe dig, eller sætte dig lidt mere ind i
elektronikken.

Mvh
Gert K.

Re: en elektronisk kontakt
Hej Henrik,

Hvis du skal have både ind- og udpumpning skal du vel have to relæer og to
pumper ?
Styringen kan laves ret enkelt og billigt, med fx. en 4093 og lidt løst der
styres af 3 elektroder (af rustfrit stål) - der anbringes så en når ned til
øverste niveau, en til nederste niveau og en fælleselektrode der når lidt
længere ned.
Hvis du kun bruger to elektroder vil den nærmest skulle skifte hele tiden.

Hvis du kan bruge det, kan jeg tegne dig et diagram senere.

--
Venlig hilsen,
Søren
Søren skrev i en meddelelse:

Hej Søren,

der
til

Hvis vandet ikke skal skifte hele tiden skal der vel en tidsfaktor med i
billedet.

Eller har jeg misforstået det? :-)

Mvh
Gert K.

Re: en elektronisk kontakt
Hej Gert,

Nu ved jeg ikke hvad Henriks tanker er om det og det kommer vel også an på
pumpens kapacitet - rigtigt tidevand er jo et konstant cykliskt fænomen.

Men ellers kunne det da styres via et ur eller belysningen.

--
Venlig hilsen,
Søren

ja min plan var at bruge et simpelt tænd og sluk ur som jeg også bruger til
mit lys og så to pumper og elektroderne som en sikkerhed for at når
vandstanden er nået så bliver der slukket for pumpen, ind til spanden/tønden
er tom igen så står den klar til at starte når der kommer strøm fra uret
igen..... grunden til jeg vil have et par elektroeder med en mindre styre
spænding er fordi jeg vil have bygget mig nogen flere ting. bla. vil jeg
have lavet sådan et kredsløb sammen med en magnetventil og så bruge det når
jeg skifter vand på mit akvarie... mulighederne er jo utrolig mange.....

Søren den 4093 du snakke om lyder interesant hvis ikke den har sådan en
dobbelt funktion vand skal op til øverste elektroede og stopper ved
nederste..... den skal bare køre så længe der er vand på to elektroder... og
kan virke omvendt også, hvis det er muligt, altså virke omvendt mener jeg
den skal køre når der ikke er vand og slukke når der kommer vand....

der er så også lige det med den styre strøm der skal være i vandet, den skal
være så lille som muligt....

personlig syntes jeg det er en ret simpel gismo, men det lyder til og være
en besværlig affære :-(
/Henrik

Re: en elektronisk kontakt
Hej Henrik,

Beklager at jeg først svarer nu - havde fået markeret hele gruppen som
læst (det er lidt for let at komme til i min newsreader :-/

4093 er blot 4 NAND gates med schmitt-triggere, hvordan den bruges afgør
man selv.
Jeg forestiller mig at du skal bruge noget a' la':

HVIS "lav vandstand" OG "timersignal" SÅ pump vand ind i akvarie INDTIL
"høj vandstand" er nået (eller timersignal forsvinder).

HVIS "høj vandstand" OG "timersignal" SÅ pump vand ud af akvarie INDTIL
"lav vandstand" er nået (eller timersignal forsvinder).

Hvis det er korrekt, skal du vel bare have et kredsløb med to udgange (høj
og lav vandstand) der begge gates af timersignalet ?

Den bliver under 1µA
(Hvis det er spændingen du mener, kan den fx. være mellem 5V og 12V).

Ikke spor :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, det er netop også det jeg tænkte på, spørgsmålet er selvfølgelig også
hvor naturtro det skal være.

Ja, alt efter hvordan cyklus skal være, kunne man vel også tilføje en cmos
4020 eller en 4040.
Som så bestemmer tiden mellem højvande og lavvande og omvendt.

Mvh
Gert K.

Re: en elektronisk kontakt

nu du snakker om ic'er hvor pokker finde man data på sådan nogen ???

Re: en elektronisk kontakt

Gooogle