En computers strømforbrug

Hejsa i gruppen.

Da jeg er ved at lave en større opgardering af en server-computer jeg
har stående, vil jeg gerne bestemme effektforbruget i hele systemet.

Processoren er valgt efter et minimalt effektforbrug, men pluslig er
jeg endt op med et dual system og der skulle endte også ligt flere
diske og andet grej i. Så er det ikke så let at regne på længere.

Da jeg byggede den gamle, lånte jeg en el-måler af NESA. Den kunne
give nogle dejlige præcise tal, som jeg kunne optimere efter, men jeg
ved ikke om jeg gider igennem den mølle igen.

Burde jeg ikke kunne tilslutte mit multimeter i serie og måle strømmen
igennem systemet. Da computerens switchmode primært belaster nettet
capacitivt, burde strømmen jo være i fase med netspændingen.. Det
burde multimeteret godt kunne måle.. ikke?

Hvordan gør jeg det ellers let?

En god julehilsen
Anders Beck

Re: En computers strømforbrug

Hmmm, kapasitivt? I en kondensator (capasitor) er strøm og spænding
ikke i fase, dette gælder også i en spole (inductor). Du mener vel
resistivt (resistor)? Men en switch-mode belaster vel netop ikke
resistivt, eller hur' ??

/Thomas
----
My e-mail is composed in the following manner:
<sirname>.<lastname>(a)privat(dot)dk

Re: En computers strømforbrug

Efter min mening belaster den som alle andre ensrettede kredsløb, kun i
topppen og bunden af sinusen...

men så kommer begrebet PFC, som nogle af de nyere psu jeg har set har dem.
bla noget med en regel der kom på et tidspunkt med alt der trak over 50W fra
nettet skulle trække strøm i hele perioden og noget med fase vinklen skulle
være meget tæt på 1, men er den monteret med en pfc så er det nok nemmere
med et amperemeter..

men mit bud er at gå i a-z/bilka/harald nyborg og købe et el-målemeter til
lige omkring 200 spir, så kan du også teste din fryser etc :)

kasper

Re: En computers strømforbrug

Min nabo er elektrikker og jeg lånte et 3 kkr forbrugsmeter af ham da mit
Harald Nyborg påstod at mit vækkeur brugte mere end min fryser. Jeg tror
ikke at Harald Nyborgs apparat kigger på vinklen. Min PCer bruger 230 watt
med Haralds måler og 285 Watt med det dyre.

Benny

Re: En computers strømforbrug
On Wed, 08 Dec 2004 17:40:07 +0100, Thomas Lykkeberg

Ehm, jeg opdagede også min tanketorsk, da jeg havde sendt indlæget.
Jeg sad og tænkte på at den primære belastning lå i at lade
elektrolytter i parallel med indgangen og fik på en eller anden måde
overbevist mig selv om at spænding og strøm måtte være i fase..
(rødme)

Men hvad siger panelet? Med en 3-4 år gammel PSU (Pentium 3 alderen)
ville mit multimeter så vise noget brugbart?

Med venlig hilsen
Anders Beck

Re: En computers strømforbrug

Hvis det er fra 230 v stikkontakt, kan du da bare sætte multimeter i serie,
evt via en alm stikprop. Det har jeg flere gange de sidste år.

min PC bruger 150-250 w incl skærm, afhængig af brug.

Torben

Re: En computers strømforbrug
 Men en switch-mode belaster vel netop ikke
Der sidder da en trafo lige inden switch mode kredsløbet.
Dermed er der en induktiv og en ohmsk belastning (Ohmsk pga. modstanden i
den spole der udgør primærspolen)

Re: En computers strømforbrug

Hvis det er en strømforsyning med PFC (Power Factor Correction), som de
fleste nyere PSUer er, så burde strøm og spænding ikke være ret meget ude af
fase, og så kan man godt regne med at V*I=P..

signing off.. Martin Sørensen

Re: En computers strømforbrug

Nej, der sidder ikke en trafo. Der sidder en brokoblet ensretter med en
ladekondensator, direkte på indgangen. Hvis det er en nyere forsyning sidder
der en switcher, der sørger for at strøm og spænding er i fase, det hedder
en PFC (power factor correction)

Bo //

Re: En computers strømforbrug

En brokoblet ensretter der ensretter 230V RMS direkte ? Damn. det må være
nogle hårdhudede dioder :)
Tja indrømmet har aldrig set på et diagram over en ....burde jeg nok....

Re: En computers strømforbrug

Dem findes der læssevis af. Sådan har switchmode været bygget i de
sidste +20 år

Re: En computers strømforbrug

Du køber en måler der kan håndtere ikke resistive belastninger. F.eks har
www.conrad.de en til ret få penge (De har også en der kun måler rigtigt på
omske belastninger så vælg den dyre)

De billige der er til at finde ved isenkrammere herhjemme er ikke gode til
dit formål (ihvertfald af dem jeg har set)

/A

Site Timeline