En brøler til elektrikeren

Hej gruppe!

Mine forældre havde besøg af en uheldig elektriker. Ved ikke præcis hvad
opgaven lød på, men tror der skulle tilføjes en ekstra gruppe på relæet.
Under arbejdet lykkedes det ham at sætte 380 V på 230 V installationen,
som resultere i et ordentlig brag og svære lugtgener fra fjernsynet.
Derudover blev cd afspilleren og en halogen transformer dødsdømt.

Min påstand og spg. til jer lyder: Er det ikke højst sandsynligt at
andre apperater der har stået stand by eller været tændte i det øjeblik
at der var 380 V på forsyningen også er blevet beskadiget uden det kan
påvises, men som vil komme til udtryk ved kortere levetid? Jeg tænker
specielt på kondensatore og andre komponenter i apperaternes
strømforsygning.

Elektrikerens forsikring dækker de umidelbare skader, men jeg tror ikke
de dækker hvis forstærkeren eller andet står af om en måned.

Mvh. Joakim

Re: En brøler til elektrikeren

Hej Joakim

Jeg ville også være nervøs for de andre elektriske apperater - de kan meget
vel ha' taget "lidt" skade - som viser sig senere (som du selv er inde på)

Forsøg at få en erklæring fra elektrikeren på at de har haft sat
overspænding
på installation - så står dine forældre, måske, lidt stærkere ved en evt.
senere reklamation

Mvh.
Brian S Jensen

Re: En brøler til elektrikeren

Forhør dig evt. i dk.videnskab.jura, der er garanteret kvalificeret hjælp at
hente.

Mvh
Anders

Re: En brøler til elektrikeren

Der skulle have været Xpostet til dk.teknik.el, de plejer at være så "gode
til div. love&regulativer, som gør andre ikke må rode med el. . Så er der
sikkert også nogen, som siger "what to do" når det går galt for en af
"dem".

Re: En brøler til elektrikeren

Hvad med diverse pærer rundt i huset?

Der vil, efter min bedste overbevisning, komme følgeskader.
Eller de vil ikke opdage skaderne lige nu.

Få det på et stykke papir, at elektrikeren har kvajet sig.
Efter al sandsynlighed, har han løftet nullen fra installationen.
Den fejl er set mange gange og dette er sikkert ikke den sidste :-(

--
mvh Uffe

Re: En brøler til elektrikeren

Mon ikke det sker automatisk, da elektrikerens forsikring skal dække nogle
andre apparater?

Næ, nul fejl sker forholdsvis ofte i forbindelse med arbejder på en
installation.

Nicolai

Re: En brøler til elektrikeren

Mener du nul fejl (ingen fejl)?
Eller at begås forbrydelser mod nullen?

Ok, det må være den sidste,
men den var lidt for oplagt  :-)

Til forskel fra en lang række fejl, så er nulfejl som oftest synlige og kan
lugtes.

--
mvh Uffe

Site Timeline