EMC test - hvor ? - Page 4

Re: EMC test - hvor ?

Jo en CE-mærkning ER nok.
En demko "godkendelse" siger intet som sådan, andet end der er betalt
dyrt for at få testet et produkt efter en eller anden standard. Der er
ikke et lovkrav om at der skal sidde et demko mærke på dit udstyr.

En CE-mærkning (burde være) er en garanti for at produktet opfylder det
regler der nu gælder for det pågældende produkt.
Hvis et produkt falder uden for scopet af direktiverne der er knyttet
til CE-mærkningen, skal det istedet overholde
produktsikkerhedsdirektivet. Måden man viser at man overholder det
direktiv er ved at teste sit produkt i fht. de harmoniserede standarder
der er på området. Det kan en virksomhed sådanset selv teste for og
udføre den nødvendige dokumentation hvis de har lyst, men mange opfatter
det som værende mere troværdigt hvis et "velrenomeret" firma udfører
testen, som f.eks. UL Demko.

- Lars

Re: EMC test - hvor ?
Hej Lars

Du har ret, jeg havde blandet nogle (meget) gamle regler ind i det... :o)
Jeg fandt følgende beskrivelse, som viser hvad der forventes af
importøren/forhandleren/producenten:

According to 93/68/EEC (CE marking) for every CE-marked product the
supplier shall have a Declaration
of Conformity and prepare documentation to prove compliance with
applicable standards and directives.

Specielt "prepare documentation to prove compliance" giver nogle
retningslinier. For at bevise at målingerne er valide, kræves der
kalibreret udstyr, og det er for de fleste mindre firmaer væsentligt
billigere at bruge et testhus, end at opretholde en komplet kalibreret
målestation. Men det er jo noget andet end det du kommenterede.
Læg forøvrigt mærke til at det er sælgeren af produktet der skal ligge
inde med dokumenterne!!! og ikke nødvendigvis producenten.

Re: EMC test - hvor ?
Hej Benny

EMC

Det er en udbredt misforståelse at en maskine bygget af CE mærkede
komponenter automatisk er OK at CE mærke.

Mvh Max

Re: EMC test - hvor ?

    Det er jo ikke umuligt at bygge en maskine ude af rene CE godkendte og
kombinere dem på en uheldig måde at de samlet set ikke overholder CE
mærkningen :)

--
VH
Lars Molnit

Ja, hvis man tager f.eks. et CE mærket relæ, ja så bortfalder den CE
mærkning jo når man skruer en ledning på det.

Mvh Max

Re: EMC test - hvor ?

Sikke da noget vrøvl.
Hvis en komponent er CE mærket, så er det under visse driftbetingelser
og med en specificeret indkapsling. Mærkningen gælder selvfølgelig også
kun de normer der er relevant for komponenten.

Re: EMC test - hvor ?

    Jamen så er det jo ik bare at bruge det, man skal også bruge det efter
de foreskrifter det er godkendt før at CE delen vedbliver.

--
VH
Lars Molnit

Da man alligevel er nødt til at afprøve det færdige produkt, så er det
ikke altid at man behøver at bruge det efter foreskrifterne (undtagen
hvis det drejer sig om sikkerhed).

Re: EMC test - hvor ?

    Det bekræfter jo også det at bare fordi man kun vælger dele som i
forvejen er CE godkendt, medføre ikke at slutproduktet er det ;) for
hvis det var, ville du ikke bruge tid på at teste det om det overholder
CE delen til sidst :)

    Puha, det blir sjovt i 2006 når vi skal både huske på ROHS, og
WEEE(eller hvad den nu heder).

--
VH
Lars Molnit

For en gang skyld er jeg glad for at jeg producere under medicin
direktivet, så kan man heldigvis glemme RHOS.

Mvh Max

Re: EMC test - hvor ?

-lidt endnu...

Hvornår skal vi alle sammen være blyfrie?

Bo //
-test og måleudstyr til forskningsbrug er på samme liste som medicinsk
udstyr.

Re: EMC test - hvor ?
Hej Bo

Tror ikke der ligger et tidspunkt endnu, der er jo nogle teknologiske
problemer at overvinde endnu. Forøvrigt er det RHOS direktiv en rigtig
burokratisk gang ævl, det er udråbt som noget der skulle løse problemet
med tungmetaller, men det kommer kun til at berøre 4 % af det samlede
forbrug af tungmetaller.

Mvh Max

Re: EMC test - hvor ?

Yep,

det handler nemlig ikke om at bedre miljø'et, men mere at man politisk
synliggør en løsning på et problem. Hvis man reelt ville gøre noget på
energiområdet så verden meget anderledes ud...

Bo //

RoHS direktivet (Was: Re: EMC test - hvor ?)

RoHS- og WEEE-direktivet skal ses som en forgænger for hvad der vil
komme i fremtiden. De nuværende direktiver er ikke så vidtrækkende som
de nok burde være. Vi kan være helt sikre på at det ikke er det sidste
vi har hørt i den sag.
Jeg kan da løfte sløret for EuP-dirketivet, der træder i kraft i 11/8
2007. Præcist hvad det dækker over er jeg ikke klar over. Men det er
vist noget med at man bliver tvunget til allerede i design-fasen at
tænke "miljøvenligt". Desuden berører det også CE-mærkningen. Så
EuP-direktivet er et de fleste elektronikudviklere nok bør holde øje med.

Mht. de problemer der er omkring brugen af blyfri alternativer er der
langt hen ad vejen fundet alternativer. Dvs. mange af dem der er sluppet
i første omgang ikke skal forvente at kunne sidde på hænderne ret lang
tid endnu med mindre deres lobbyister gør deres job godt.
Mht. fritagelsen for medicinsk udstyr mener jeg den løber til 2009. Jeg
kan ikke huske præcist hvor jeg har set det. Men langt hen ad vejen er I
vel pisket til at bruge blyfri komponenter alligevel fordi de andre
udgår af produktion?
Set fra importøre og distributøres side er det rart at der er så mange
der er undtagede produkter. Det giver mulighed for at komme af med lagre
af ikke-RoHS kompatible komponenter.

RoHS direktivet (2002/95/EF):
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi !celexapi!prod!CELEXnumdoc&lgDA%&numdoc32%002L0095&model=guicheti

WEEE direktivet (2002/96/EF):
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi !celexapi!prod!CELEXnumdoc&lgDA%&numdoc32%002L0096&model=guicheti

EUP direktivet (2005/32/EF):
http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/da/oj/2005/l_191/l_19120050722da00290058.pdf

- Lars

Re: EMC test - hvor ?

Jeg sidder i ROSH udvalget her i firmaet og jrg kan fortælle dig at ROSH
skal være indført den 1/6-06. Du må ikke sælge systemer (sensorer, tv, pcér
osv) efter den dato.
Tvivler på at de forskellige leverandører af bambus pcér er parat. Det samme
om Bilkas billige elektronik. Vi har fået at vide at bøden 1. gang er i omk.
10 kkr. stigende med en faktor 10 hver gang.

Benny

Re: EMC test - hvor ?
Hej Benny

samme
omk.

Du skal ikke blive overrasket hvis det viser sig at de faktisk er foran.

Mvh Max

Re: EMC test - hvor ?

Jeg er osse af den opfatning, at det er producenterne med meget store
styktal, der er foran på det felt.

Bo //

Re: EMC test - hvor ?

Datoen for RoHS direktivets ikrafttræden er 1/7 2006 - bare for at der
ikke skal opstå forvirring. :-) Hvad i kører med af dato internt i
firmaet kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om.

I øvrigt må du godt _sælge_ produkter der ikke er RoHS kompatibel efter
1. juli, hvis den er _produceret_ og _markedsført_ i EU inden 1/7.
Med markedsført menes hvornår den konkrete enhed du forsøger at sælger
er bragt på det europæiske marked. Det har ikke noget at gøre med
hvornår du første gang producerede en af samme slags. Dvs hvis man
producerer en vaskemaskine idag ude i østen og kommer på lager i EU d.
10. jan f.eks., så er den vaskemaskine markedsført d. 10. jan fordi der
er den i princippet klar til at blive solgt til enten slutbruger eller
en distributør/importør. En anden vaskemaskine, samme model og ingen
ændringer eller noget, bliver produceret d. 7 jan ude i østen og kommer
på lager i EU d. 20 jan. Så er den sidste vaskemaskine markedsført d.
20. januar også selvom den er præcist magen til den der blev markedsført
d. 10. jan. Det er altså den enkelte enhed man snakker om.
Med andre ord: en importør eller producent i EU brænder ikke inde med
produkter han ikke har kunnet få solgt inden 1. juli men må fortsat
gerne forsøge at sælge produktet efter 1/7 selvom det ikke er RoHS
kompatibelt. Men altså kun hvis det er _markedsført_ inden 1/7 går den.

- Lars

Re: EMC test - hvor ?
On Thu, 29 Dec 2005 14:54:38 +0100, "Max"

Selv om du producerer medicinsk udstyr er det da absolut nødvendigt at
forholde sig til RoHS !

Alene det at mange producenter udfaser rigtig mange komponenter pga.
RoHS er da rigeligt. Og RoHS komm er formentlig til at gælde for
medicoudstyr ca.midt i 2007 så vidt jeg har fået oplyst. Og det er
lige straks.

Re: EMC test - hvor ?
"Per J" <perdotkdotjoergensen.fjerndetteatget2netdotdk> skrev i en

Det er direkte forkert.
For øvrigt kan man ikke CE-mærke komponenter. Det er det samlede produkt
eller system, der skal CE-mærkes.

Site Timeline