EMC test - hvor ?

Hej,

Der findes "masser" af firmaer der tilbyder EMC test.
Kan du anbefale et godt og gerne billigt sted ? gerne jylland.

Vi er et par kammerater der har lavet "noget" vi gerne vil til at sælge men
det skal jo godkendes først.

Lidt info:
Forsyningsspænding 24 vdc.
Max frekvens 1.8 mhz.

Mvh
Anders

Re: EMC test - hvor ?

Jysk EMC Lab i Them er gode, men du får ikke en billig EMC test i et firma
der har udstyr og erfaring til at lave godt arbejde.

Hilsen Aksel

Re: EMC test - hvor ?
Hej Anders

men

Hvem siger det ?

Mvh Max

Re: EMC test - hvor ?

Hej Max,

Det er der ingen der siger, skulle måske have skrevet, "det skal vel
godkendes først".

Kan vi bare uden videre sætte det i produktion og sælge ?
Printet er self. designet efter alle kunstens regler med kondensatorer og
modstande til at fjerne støj.

Hvad gør man hvis fru Jensens fjernsyn pludseligt laver unoder efter hun
sætter vores styring op ??

Mvh
Anders

Re: EMC test - hvor ?

Der er ikke nogen der siger at der skal gennemføres en komplet test inden
for EMC området.

Ja, men hvis det senere viser sig at være problemer med produktet så kan det
blive dyrt at løse.

At printet er lavet godt og der er lavet lidt filtrering er ikke = Ingen
støj ind eller ud, tænk også på monterings kassen.

Så tager man ud og ser efter hvad der er galt, det kunne jo også være hendes
antenne installation der ikke er god nok.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

takker,

Anders

Re: EMC test - hvor ?

Husk dog at du stadig skal klistre et CE-mærke på apparatet, hvis du sælger
det inden for EU. Det er ikke lovligt at omsætte elektroniske apparater, der
ikke er CE-mærket.
CE-mærket er ikke en godkendelse, som mange tror, men blot en erklæring fra
producenten om at apparatet overholder kravene.

Re: EMC test - hvor ?

sælger
der

Husk at det IKKE må være et enkeltstående mærke der står CE på, det
skal være en del af den øvrige mærkning på apparatet, eneste undtagelse
er at apparatet er så lille at mærket bliver for småt, ja så må det stå
på f.eks. kassen.

Mvh Max

Re: EMC test - hvor ?

Øh, hvor står det? Er det et nyt krav?
Det har længe været praksis at man blot klister et CE-mærke på apparatet,
hvis man importerede produkter fra "ikke EU-lande" (og står dermed
naturligvis inde for at produktet overholder gældende krav). Et firma som
f.eks. Brady sælger labels med CE-logoet i ruller, der er beregnet til
formålet.

Ja, CE-mærket skal placeres på selve apparatet, hvis det er muligt, men jeg
erindre ikke at der skulle være krav om at CE-mærket ikke må være en
selvstændig label. I så fald gør jeg noget "ulovligt" hver dag :o)

PS: Apparatet skal naturligvis overholde kravene i alle relevante direktiver
før man kan klistre et CE-mærke på det. EMC-direktivet er blot et af
direktiverne. Maskin-direktivet, legetøjs-direktivet osv. kan også være
relevante for det pågældende produkt.

Re: EMC test - hvor ?
Hej Allan

Efter at have kikket lidt nærmere på tingene, ja så er det for nogle
produktgrupper nok fint nok med sådan en etiket.

Man kan nemlig læse følgende:

Reglerne for CE-mærkning er ikke helt ens i de forskellige
produktdirektiver.
Som hovedregel består mærkningen udelukkende af det særlige CE-symbol.
Hvis et bemyndiget organ har deltaget i forløbet, anbringes det bemyndigede
organs identifikations-nummer ofte i forlængelse af CE-mærket. Mærkningen
må ikke kombineres med andet, der kan forhindre en hurtig og entydig
opfattelse af den officielle CE-mærkning.
---------------

De direktiver jeg producere under foreskriver at mærket skal være en del
af den samlede mærkning, men det kan altså forholde sig anderledes
for andre produktgrupper end dem jeg kender til.

Men det er værd at bemærke at der også står:

CE-mærkningen skal være synlig og læselig, og den må ikke kunne
fjernes i produktets forventede levetid, som fabrikanten fastsætter.

Mvh Max

Re: EMC test - hvor ?

Hvor er det du finder de oplysninger?
Jeg ser masser at mærkninger af elektronik udført som en label hver dag og
det lever jo ikke op til de krav. Så er man er jo nød til at anvende
silketryk eller gravering for at være sikker på at kunden ikke kradser
CE-mærket af.

Er du sikker på at du ikke er ovre i masken-direktivets bestemmelser (som
jeg ikke kender)?

Re: EMC test - hvor ?
Hej Allan

Det står jo i direktiverne, men er også at finde på nettet f.eks.

http://www.eurocenter.info/default.asp?docmode=1&cat_guid =&doc_guid=

Det er et område hvor der jo næsten ingen kontrol er, derfor finder man
også mange sære ting. Jeg vil næsten også vædde på at man kan finde
en CE mærket stikprop i foretningerne, selv om de ikke må være CE-
mærkede og så vidre.

Ja, jeg har kikket på lavspændingsdirektivet som jo omhandler de fleste
forbrugsapparater.

Mvh Max

Re: EMC test - hvor ? (Bedre link)

http://makeashorterlink.com/?V1682536C

Mvh Max

Re: EMC test - hvor ?

Jeg kan ikke huske at have set det i direktiverne.

http://www.eurocenter.info/default.asp?docmode=1&cat_guid =&doc_guid=

Ja, men det er bare en "populær" forklaring og ikke selve direktivet.

En af Bradys plast-labels  kan krasses af apparatet med f.eks. en
skruetrækker, men det kan et silketryk også.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man som producent skal kunne sikre
sig at "CE-mærkningen skal være synlig og læselig, og den må ikke kunne
fjernes i produktets forventede levetid".

Re: EMC test - hvor ?

I den 200 gram tunge brugsanvisning, hvor de 190 gram handler om at man
ikke må spise den, sluge den, brænde den, tørre den i mikrobølgeovnen,
vaske den i koldt vand, terpentin eller andet, tilføjer du et afsnit,
der handler om, at man under ingen omstændigheder må forsøge at fjerne
CE mærket, hverken mekanisk, kemisk eller med pyrotekniske midler.

Bo //

Re: EMC test - hvor ?

I nytårshumør? ;-)

MVh. Uffe Ravn

Re: EMC test - hvor ?

Ja, i den grad. Jeg kan ikke skjule det længere: 2006 banker på, med nye
udfordringer. Jeg sidder faktisk og lægger print ud her til formiddag,
til den største udfordring i nyere tid...

Bo //

Re: EMC test - hvor ?

60950-1 (se 1.7.13) har ihvertfald ikke så strenge krav til mærkning.
Hvis du ikke kan vaske mærkningen af på 15 sekunder med en våd klud, så
er det ok. Der skal både prøves med vand og terpentin.

Re: EMC test - hvor ?

Takker.
Jeg mente nok at det var noget i den stil jeg havde læst i tidernes morgen,
da jeg pløjede direktiverne igennem :o)

Re: EMC test - hvor ?
Jeg arbejder i udviklingsafd. i en stor elektronikindustri i Østjylland og
kan kun besvare ud fra min erfaring

Jeg ville nu teste først. Kan stadig huske artiklen om SMPS firmaet i sweitz
der kogte børn i kuvøserne i naborummet. Det kan man ikke betale sig fra.

Glem det. Selv med mange års erfaring kan det ikke laves rigtig første gang.
Alegro kan måske gøre det. Det kan en masse forskellige triks.

Jeg kan stadig tydelig huske noget udstyr vi havde lanceret på markedet og
der var en test der var sprunget for let over. Microen kørte med 25 MHz men
på ÉT ben lavede microen noget snavs. Den smed en frq. på 100 MHz ud som en
100 mV rippel der kun kommer når ud når udgangen er høj. Det blev så
forstærket af en transistor.
Det gav en del ballade at støje i FM båndet. Især hvis der er et par tusinde
enheder i verden der skal kaldes tilbage.

PS. Jysk EMC tager i området 1kkr i timen + moms, men de ved hvad de laver.
Desuden er udstyret også pisse dyrt. Især den nye H-celle (2,5 GHz) koster
knaster.
Bare cellen koster over en halv mill. For at klare den nødvendige EMC test
skal der købes udstyr for en mill + et radiodød rum, så det skal være dyrt.

Benny

Site Timeline