EMC problem.

Hej alle,

Sidder og arbejder på en prototype som primært består af en ucontroller der
køres med en extern krystal resonator. På printet er der også en HF
transceiver med sit get krystal. Prototypen er lavet med 2 lags print hvor
omtrent hele nederste lag er stelplan samt det resterende af det øverste lag
er kobberfyldt og lagt til stel.

Jeg har nu et stykke kæmpet gevaldigt med transceiveren der særligt ved ASK
modulation modtager rigtig skidt næsten ligegyldigt hvor stort mit input
signal er. I dag fandt jeg så ud af at alle mine problemer forsvandt ved at
røre begge krystaller samtidig - altså skabe en fysisk forbindelse mellem de
to metalhuse.

Jeg kan ikke rigtig selv komme på nogen fornuftig forklaring på hvorfor
dette løser mine problemer. Er der nogle af jer der kan forklare dette ?

Mvh.

Morten

Re: EMC problem.

Er det hemmeligt hvad du laver? Jeg tror det vil hjælpe med et kredsløb
og måske et billede af hvordan du har implementeret det.

Mikkel

Re: EMC problem.

Tjaeee det er jo et projekt jeg arbejder med på jobbet så jeg skal nok passe
på med hvad jeg deler ud på usenettet ;). Men egentlig er der ikke så meget
i det, det består faktisk kun af tre blokke: CONTROLLER -  TRANSCEIVER -
UDGANGSTRIN.

Udgangstrinnet har jeg fastslået at det er fuldstændigt uden skyld - så
problemet ligger i de to andre blokke.

 Tranceiveren jeg nævner er en ASIC for sig selv med et serielt link (CLK,
DIN, DOUT) og består af en digital og en analog del. Krystallet bruges til
at generere bærebælge samt til demodulation af de
modtagne data.

Ville selvfølgelig hjælpemed diagram og billeder - men det tør jeg sgu ett'
:)

Mvh.

Morten

Re: EMC problem.

Hvis Du holder til i ØstJylland, kan Du jo give en kop kaffe i firmaet,
så skal jeg komme forbi og give "gode råd"

Du kan kontakte mig direkte på
bo-at-sidebanne-dot-dk

Bo //

Re: EMC problem.
Hej Bo,

Prøvede at sende en mail til dig men den bouncede...

Det var virkelig pænt af dig at tilbyde hjælp men firma'et ligger i Odense
så det er desværre ikke lige til. Eller mange tak for tilbudet ;)

Mvh.

Morten

Re: EMC problem.

kan du kontrolere at de to enheder har fE6%lles jord/gnd

bamse

Re: EMC problem.

kan du kontrolere at de to enheder har fælles jord/gnd

bamse

Jeg har ikke gnd'ed metalhuset på krystalerne....er det normal praksis ?

Mvh.

Morten

Site Timeline