embedded x86?

Hej NG.

Jeg håber dette er det rigtige sted at skrive :)

Jeg er blevet bidt af idéen om at lave et x86 baseret embedded system, primært til brug i noget netværksrelateret, men ved ikke helt hvor jeg skal tage fat.

Jeg har ledt efter bøger på emnet, men har ikke fundet noget. Ligeledes står der heller ikke så meget på nettet om netop dette. (Jeg overvejer dog at købe bogen "PCI System Architecture" ISBN 0201309742).

Er der nogen herinde som har erfaringer med den slags, eller kan henvise mig til noget trykt eller weblitteratur på området?

Jeg tænker på at bruge AMDs ElanSC520 cpu, det lyder som en "god nok" cpu til mit formål. Nogen idéer til alternative CPU'er?

Er der nogen som ved om det overhovedet er muligt at købe sådan nogle som privatperson? Og ligeledes ved jeg ej heller om man kan købe dem i små mængder. Jeg skal jo højst bruge 2-3 stk + dem jeg brænder af :)

Et tredje spørgsmål er hvordan man får bootet sådan en cpu op, den skal jo ha' en slags bios. Men man kan vel ikke "bare" skrive protected mode x86 assembly til den? Eller kan man? Og hvordan programmeres den? Jeg går udfra det står i databladet for cpu'en, men har som sagt ikke været i stand til at finde et.

Hvordan skal cpu'en sættes til andet udstyr/ram/etc? Jeg har prøvet at finde et datablad til netop ElanSC520'eren, men det bedste jeg fandt lignede mest af alt noget teknisk salgstale :(

--
Venlig Hilsen
Michal

Det skal du helt sikker på denne gude side

igen prøve denne gode side

nææ

Hør Århus Radio lager eller rsonline.dk de kan sikker skaffe den / dem

Igen her er din gude side

igen, igen

Håber, at dette kan bruges

De bedste hilsner

No Spamming

Mere gude info..

|+language%3Aen&ct=1325960345&qm=1&ql=&lk=1&rf=0&ws=1&tqmhak=0&lap=en

Håber, at dette kan bruges

De bedste hilsner

No Spamming

Prøv evt at checke

- der kan du faktisk købe færdige boards

- endda en med "din" processor. Du får desuden en Linux kerne med som kan bootes, og dokumentation - dels på hardwaren (diagram) og på softwaren. Det er måske lidt "snyd" i forhold til dit ønske, men omvendt har bedre chancher for at komme i luften med indholdet i projektet. Du kunne så satse på at skulle "Version 2" selv.

Og nej, jeg har intet med firmaet at gøre - kender blot et par af dem som arbejder der.

Jørn

Reply to
Jørn Hundebøll

hejsa...

kik her.....

De har mange gode sager... de er billige (500-1500kr), og det er danskere der staar bag... hans bror staar for slag i DK og de er meget nemme at ha med at gøre.....

det er bestemt værd at kikke paa....

/f

Reply to
fk

Tak for et glimrende link :)

Har du erfaringer med cpu'en?

Hmm, jeg har både overvejet RS og Farnell. Jeg var dog ikke sikker på om de forhandlede små mængder og til private.

Jeg giver dem en chance til, og prøver også Århus Radio Lager :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Den koster desværre så lige lidt over 4k DKR :(

Soekris som FK nævner i senere indlæg koster "kun" 1k DKR.

Så vidt jeg kan læse mig til på liab.dk er schematics/pcb/source/etc kun til deres mindste board baseret på en 386EX.

Det har du ret i. Men i så tilfælde ville jeg mene at AMD's eget evaluation kit, f.eks. deres "Customer Development Platform". Til den får man også schematics, og lidt mere guf.

Dertil er cpu'en monteret i en sokkel så man kan pille den ud.

Jeg tvivler dog på at den er helt billig :(

Uanset hvad er formålet med projektet ikke at have en fungerende embedded x86 linux 'her og nu', men snarere at prøve kræfter med alt fra x86 schematics, pci hardware sammensætning, over pcb fremstilling og helt op til x86 assembly på embedded/bios niveau.

Uanset hvad er mit næste skridt at kontakte en del forskellige forhandlere (nævnt i tidligere indlæg + nogle AMD nævner også et par danske på deres hjemmeside), undersøge om de leverer til private og i små mængder, og se at få bestilt nogle dele så jeg kan gå igang med at lege.

Det ville være så meget lettere hvis der var en klub til den slags i nærheden af hvor jeg bor :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Det var da bare så lidt. :-)

Ikke så meget med denne mere med udvikling af DSP enhedder , 8051 Kombatible CPU, samt samt en del andre CPU enhedder.

OK

De bedste hilsner

J.

Reply to
No Spamming

Well, selvom det kun er en 186'er, så kan du tage et kig på

alle diagrammer til selve kit'et og kildekode til boot-monitor er tilgængelig!

Reply to
Preben Holm

Det ser ud som et rigtigt fedt projekt.

Jeg er sikker på at jeg kan få en del god inspiration derfra, bl.a. idéer til komponenter, hvordan hulen jeg skal sætte CPU og flash sammen så den starter ordentligt, samt noget om 1st level boot.

Tusind tak for link :)

--
Venlig Hilsen
Michal