embedded x86?

Hej NG.

Jeg håber dette er det rigtige sted at skrive :)

Jeg er blevet bidt af idéen om at lave et x86 baseret embedded system,
primært til brug i noget netværksrelateret, men ved ikke helt hvor jeg
skal tage fat.

Jeg har ledt efter bøger på emnet, men har ikke fundet noget. Ligeledes
står der heller ikke så meget på nettet om netop dette. (Jeg overvejer
dog at købe bogen "PCI System Architecture" ISBN 0201309742).

Er der nogen herinde som har erfaringer med den slags, eller kan henvise
mig til noget trykt eller weblitteratur på området?

Jeg tænker på at bruge AMDs ElanSC520 cpu, det lyder som en "god nok"
cpu til mit formål. Nogen idéer til alternative CPU'er?

Er der nogen som ved om det overhovedet er muligt at købe sådan nogle
som privatperson? Og ligeledes ved jeg ej heller om man kan købe dem i
små mængder. Jeg skal jo højst bruge 2-3 stk + dem jeg brænder af :)

Et tredje spørgsmål er hvordan man får bootet sådan en cpu op, den skal
jo ha' en slags bios. Men man kan vel ikke "bare" skrive protected mode
x86 assembly til den? Eller kan man? Og hvordan programmeres den? Jeg
går udfra det står i databladet for cpu'en, men har som sagt ikke været
i stand til at finde et.

Hvordan skal cpu'en sættes til andet udstyr/ram/etc? Jeg har prøvet at
finde et datablad til netop ElanSC520'eren, men det bedste jeg fandt
lignede mest af alt noget teknisk salgstale :(

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: embedded x86?

Det skal du helt sikker på denne gude side

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/E/L/A/N/ELANSC520.shtml

igen prøve denne gode side

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/E/L/A/N/ELANSC520.shtml

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/E/L/A/N/ELANSC520.shtml

nææ

Hør Århus Radio lager eller rsonline.dk de kan sikker skaffe den / dem

Igen her er din gude side

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/E/L/A/N/ELANSC520.shtml

igen, igen
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/E/L/A/N/ELANSC520.shtml

Håber, at dette kan bruges

De bedste hilsner

Re: embedded x86?
Mere gude info..
http://search.amd.com/query.html?col=idx1&ht21%35426192&la=en&qt=ElanSC520&qs =|+language%3Aen&ct13%25960345&qm=1&ql=&lk=1&rf=0&ws=1&tqmhak=0&lap=en

Håber, at dette kan bruges

De bedste hilsner

Re: embedded x86?

Tak for et glimrende link :)

Har du erfaringer med cpu'en?

Hmm, jeg har både overvejet RS og Farnell. Jeg var dog ikke sikker på om
de forhandlede små mængder og til private.

Jeg giver dem en chance til, og prøver også Århus Radio Lager :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: embedded x86?

Det var da bare så lidt. :-)

Ikke så meget med denne mere med udvikling af DSP enhedder , 8051
Kombatible CPU, samt samt en del andre CPU enhedder.

OK

De bedste hilsner

J.

Re: embedded x86?

Prøv evt at checke www.liab.dk - der kan du faktisk købe færdige boards
- endda en med "din" processor. Du får desuden en Linux kerne med som
kan bootes, og dokumentation - dels på hardwaren (diagram) og på
softwaren. Det er måske lidt "snyd" i forhold til dit ønske, men omvendt
har bedre chancher for at komme i luften med indholdet i projektet. Du
kunne så satse på at skulle "Version 2" selv.

Og nej, jeg har intet med firmaet at gøre - kender blot et par af dem
som arbejder der.

Jørn

Re: embedded x86?

Den koster desværre så lige lidt over 4k DKR :(

Soekris som FK nævner i senere indlæg koster "kun" 1k DKR.

Så vidt jeg kan læse mig til på liab.dk er schematics/pcb/source/etc kun
til deres mindste board baseret på en 386EX.

Det har du ret i. Men i så tilfælde ville jeg mene at AMD's eget
evaluation kit, f.eks. deres "Customer Development Platform". Til den
får man også schematics, og lidt mere guf.

<http://www.amd.com/epd/desiging/evalboards/18.elansc520/520_cdp_bom/22450c_1.pdf
Dertil er cpu'en monteret i en sokkel så man kan pille den ud.

Jeg tvivler dog på at den er helt billig :(

Uanset hvad er formålet med projektet ikke at have en fungerende
embedded x86 linux 'her og nu', men snarere at prøve kræfter med alt fra
x86 schematics, pci hardware sammensætning, over pcb fremstilling og
helt op til x86 assembly på embedded/bios niveau.

Uanset hvad er mit næste skridt at kontakte en del forskellige
forhandlere (nævnt i tidligere indlæg + nogle AMD nævner også et par
danske på deres hjemmeside), undersøge om de leverer til private og i
små mængder, og se at få bestilt nogle dele så jeg kan gå igang med at
lege.

Det ville være så meget lettere hvis der var en klub til den slags i
nærheden af hvor jeg bor :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: embedded x86?
hejsa...

kik her.....
http://www.soekris.com/products.htm

De har mange gode sager... de er billige (500-1500kr), og det er
danskere der staar bag... hans bror staar for slag i DK  og de er meget
nemme at ha med at gøre.....

det er bestemt værd at kikke paa....

/f

Re: embedded x86?
Well, selvom det kun er en 186'er, så kan du tage et kig på
http://old.iot.dk/sine/186forum /

alle diagrammer til selve kit'et og kildekode til boot-monitor er
tilgængelig!

Re: embedded x86?

Det ser ud som et rigtigt fedt projekt.

Jeg er sikker på at jeg kan få en del god inspiration derfra, bl.a.
idéer til komponenter, hvordan hulen jeg skal sætte CPU og flash sammen
så den starter ordentligt, samt noget om 1st level boot.

Tusind tak for link :)

--
Venlig Hilsen
Michal