"elvis" arbejdslampe, m neonrør, switchmode defekt.

Jeg har en skide dyr arbejdslampe, i "rørmodellen", et klart akrylrør med et
18W rør indeni. Svarer til en energisparepære i udseende, men er med seperat
elektronik.

Den har været død tidligere, og det fiksede jeg ved at omlodde det hele.

Dette kan imidlertid ikke gøre det denne gang.

Den kan tænde så meget at den "gløder" svagt. Lader man den være tændt
begynder røret at blinke med en frekvens på ca 1/4 hz. De to transistorer
bliver ret varme imens.

Groft sagt er kredsløbet således:

strøm ind ove skring, 0,22uf metalfilm, effektmodstand, et par BYT dioder,2
BUT11A (dem der varmer), en lille ringkerne med tre viklinger, en
traditionel trafo, der tilsyneladende kun har tre ben, ene side koblet på
røret.

Derudover en lille håndful modstande spredt ud over printet, og der er lavet
mindst een svingningskreds.

Jeg aner ikke en pind om switchmode forsyninger, men jeg vil meget gerne
have min lampe til at lyse igen. Den er ligepræcist over garantien, og den
er bestemt ikke billig. Nyt rør hjælper ikke.

Nogen ideer?
Har bestilt et par nye transistorer som jeg vil prøve at skifte, men det er
nok forgæves....

Henrik

Re: "elvis" arbejdslampe, m neonrør, switchmode defekt.

et
seperat
dioder,2
lavet
er

Du er helt sikker på der ikke sidder en mekanisk "tænder" et sted ? evt.
indbygget i det originale rør  ?

Hvis ikke det er røret som er defekt, tror jeg du skulle prøve med en anden
kondensator.Selvom det ikke er en elektrolytkondensator, kan den sagtens
være blevet dårlig.

mvh
JBH

Site Timeline