Elhagn?

Hehe, ja nu sidder i vel og tænker at jeg er sindsyg, men mit problem er at
jeg har en 1 årig hankat som har roterende fis i rumpetten, den springer op
på alt. Den går aldrig rundt, men løber nærmest hele tiden, det er en udekat
og burde efter min mening så have smadret noget af energien af når den er
ude! Well, mit egentlige problem er at denne kat altid hopper op på mini
rudder (har franske(tror jeg nok det hedder) døre) og ridser ruderne Rigtig
meget, så var det jeg tænkte om det ikke var muligt at sætte en slags
stødhegn op, bare sådan at den lige får et lille rap over nallerne når den
hopper derop!
Det skal jo altså ikke være et 1000 W anlæg, men bare et lille
rap! er der nogen steder man kan købe et sådannet?
eller ved hvordan man kan lave det?

Jackie

Re: Elhagn?
at
op
udekat
Rigtig

Der er altså ingen el-hegn der levere 1000W, heldigvis. det er spændingen
der er afgørende, strømmen der løber er lille så man ikke sådan lige dør af
det. var det ikke bedre at få kastreret katten, og lade katten brænde
energien af udenfor.. En kat kan altså godt overleve 10graders frost. men
kan da sikkert dø af hjertechok ved et elhegn.. tror nok heller ikke liiige
det er nogen speciel god ide at sætte stødhegn op indendøre. er det udendørs
du tænker på, kunne man da måske godt finde et svagt elhen spedyr. med et
2Kv eller noget i den dur stød.

tror egenligt dit indlæg har bedre chancer i news:dk.fritid.dyr.kat

Re: Elhagn?

Katten ER Kastreret, og den er udenfor stort set hele dagen! Derfor er det
også sådan lidt mine sidste krampetrækninger for at prøve at få den til at
holde op!

udendørs

Det er udendørs!

Der har jeg også lagt spørgsmålet, men de bliver bare lidt knotne over at
jeg vil give min stød!! :-)
Jeg har jo altså heller ikke en skjult dagsorden med at dræbe katten, men
den smadrer bare nogle ret dyre ryder!

Mvh Jackie

Re: Elhagn?

Sådan et hegn er egentlig ret let at lave, men jeg er ikke sikker på at det
er den rigtige løsning.

De tekniske problemer er:
1) Katten skal røre to kontaktpunkter samtidig for at få stød (ude i naturen
er det jorden og hegnet).

2) Ved hjemmebyg skal du være rimelig sikker på hvor stort stød du udsætter
katten for, stort nok til at den mærker det, men stadig så lille at de er
ufarligt. Hvordan vil du justere det ind?

Har du overvejet om en fotocelle og noget lyd kunne være en bedre løsning?

Re: Elhagn?
den
det
naturen

Kan det ikke laves anderledes?
Man kan ikke sætte to ledninger ret tæt på hindanden, så der i hvert fald er
en chance for at den får et lille stød? (ved godt jeg lyder lidt sindsyg,
men jeg mener at det er sidste udvej)

udsætter

Det er også derfor jeg spørger herinde hvor der jo gerne skulle sidde nogen
der har forstand på det!

Har faktisk overvejet det, men Katten er fuldstændig ligeglad med lyd, den
bliver ikke bange for noget som helst, men bliver bare nysgerrig!

Re: Elhagn?

Nej.

er

To uisolerede ledninger er to kontaktpunkter, så det vil virke.

er
nogen

Jeg tvivler på at nogen her i gruppen har erfaring i at støde katte, men der
er nogle stykker som selv har fået stød.

løsning?

Nu kunne du f.eks. komme, når lyden starter, så skulle der være en mulighed
for at irettesætte katten.

Ellers kunne du bruge en magnet til at udløse en sko, som falder ned i
hovedet på katten (eller er det kun i tegnefilm, man bruger den metode).

Re: Elhagn?
at

Hehe, kan man ikke bare indhylde katten i staniol?

fald
sindsyg,
der

Ja det skulle ikke undre mig, men som sagt skal det også være et meget lille
stød, bare så den ikke har lyst til at hænge der!

den
mulighed

Hehe, irettesættelse virker ikke særlig godt på den, dog mener jeg at de og
en sko i hovedet på den ville for den bare være sjovt og den ville begynde
at leje med den, tro mig jeg taler af erfaring!

Re: Elhagn?

Hvad med stort kanonslag(1)?

Jeg har selv haft meget held med vand til diciplinering af katte.

Du kunne jo (midlertidigt) montere en bruser over døren, således du får
ramt hele døren...

Du kan så åbne for vandet ved hjælp af en fotocelle eller en eller anden
form for føler, efter en 2-3 ture under den kolde bruser vil katten
sikkert kunne lære at døren er farlig og holde op med at springe på den.

1) Naah, det er nok ikke så godt at have en døv, hullet kat :-)

Re: Elhagn?
den

Ellers en udemærket idé, men nu er det altså sådan at denne sindsyge kat
ikke rigtigt er bange for noget som helst Ovehovedet! det eneste der hjælper
er når man jagter den ;-) ! og det er lidt svært når den hænger på en rude
udenfor!

i øvrigt, ville det ikke være rimelig svært at lave en sådan Vand-dims?

Jackie

Re: Elhagn?

Jeg tror nu nok rigelige mængder af koldt vand vil få den til at makke ret.

Nøh, du skal bruge:

1) En (gammel) bruser.
2) En 220v magnet ventil.
3) En tænd-for-lyset-ved-bevægelse sensor.
4) Diverse garniture: Ledning, (have)slange, spændebånd, studser.

Det meste burde du kunne finde i dit lokale byggemarked.

Re: Elhagn?
hjælper

Køb en af de potteplantespraydunkedimser man kan pumpe tryk på. Den
indeholder ca 1 liter vand, gerne med isterninger i. Du pumper tryk på den
med pumpestemplet og har så en rækkevidde i omegnen at 10meter, hvor katten
kan nå at blive seriøst våd hvis den træder over grænsen.

Alternativet er at fise ned i en legetøjsforretning og købe en af de store
vand"pistoler", feks en SuperSoaker. Med den store dyse i aktion kan du så
give katten en pæn kold afvaskning når den bliver for dygtig.

Jeg har da endnu ikke hørt om en situation hvor dette ikke hjælper....

En fin hightech løsning (som virker) er ikke lovlig at bruge....men i
udlandet kan man købe elektriske halsbånd, og de kan med 100% garanti få
katten ned fra vinduet, og det går _Stærkt_, men det er som sagt ikke
lovligt i dk.

Henrik

Re: Elhagn?
katten

Den bedste løsning indtil nu. Katte hader vand.

En anden løsning er at smøre de steder hvor den ikke må komme, ind i enten
løgsaft, eddike(ikke syre) eller måske prøve det der bruges for at forhindre
hunde i at skide på ens fortov (møjkræ).

En lille anekdote: Jeg har selv kat, med tilhørende kattelem i bagdøren.
Desværre havde nabokatten fundet ud af at der var gratis mad i mit køkken,
og det benyttede den sig flittigt af.
Problemet var så, at hver gang jeg nærmede mig kræet for at skræmme den,
stak den af - lige uden for rækkevidde. Nu var gode dyr efterhånden rådne,
for det var en plage.

Og nu blev jeg genial.
Mellem bagdøren og køkkenet er der en anden dør som altid er åben. til denne
dør bandt jeg en fiskeline som jeg trak ind i stuen, og satte jeg mig til
rette foran tv'et med en spand vand ved min side.

Ca. en time senere var der bid. Jeg hørte puslen ved katteskålen, og kunne
straks høre at det ikke var min kat (det kan vi katteejere).
Linen fik et ordentligt JANK så køkkendøre knaldede i. Mig fat i vandspanden
og ud i køkkenet.
Der stor naboens kat og lavede hjulspind på linoliumsgulvet, uden at komme
ud af flækken, og inden den fik fodfæste, fik den 5 l. vand.

Jeg så den aldrig siden, og måske er jeg ondskabsfuld, men hold kæft hvor
jeg grinede af det stakkels kræ, som af bar skræk, pilkede ad sted på det
glatte gulv - uden at flytte sig.

Mvh.
Michael P.

Re: Elhagn?

Hold skarpt øje med den og giv den et strit vand fra en vandpistol hver
gang den gør noget forkert.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Elhagn?

Vand er næsten det eneste der kan opdrage en kat. Vores kravler aldrig i
reoler, hvæsser aldrig kløer i møblerne, eller springer op på borde osv.
Det blev fravænnet den, da den var noget mindre end den er i dag
(killing) med en blomsterforstøver sat til stråle.

Det er pisse effektivt med vand !

Re: Elhagn?
Hvad med et jagtgevær og to 5'er hagl?
Som saglige pappa altid sagde: "En sød kat, er en død kat!"

Sorry, kunne ikke nære mig. Jeg er ikke selv et "kattemenneske"

--
/ole
***Indsæt selv @ ved svar på e-mail***

Re: Elhagn?

at

Du har ret.

--
mvh/rg. Christian
Re: Elhagn?

ja det er sgu nok alligevel også tilfældet!