Elektrostatiske Hovedtelefoner

Anvender elektrostatiske hovedtelefoner ikke et højspændingsfelt ? Det kan da ikke være sundt tæt på folks ører ? Spørger fordi jeg overvejer at tage dem i anvendelse til audiometri målinger...(arbejder med et audiometer projekt)... skal dog lige undersøge om de kan levere så høje lydtryk som

110-120 dB SL :) Jeg mener elektrostatiske hovedtelefoner har en overlegen frekvenskarakteristik eller er det ikke generelt gældende ?
Reply to
Jan Pedersen

Den Tue, 24 Aug 2004 20:55:13 +0200, "Jan Pedersen" skrev:

Mon ikke de 120dB er mere skadelige end det elektriske felt?

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

If left isn't right, then right's all that's left? Right?
Reply to
Jens Petersen
120 dB SL er ikke skadeligt for en døv :) he disse lydniveauer anvendes jo kun ved folk der er endog meget tunghøre :)

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

kan

tage

overlegen

Reply to
Jan Pedersen

Feltet tror jeg ikke der er noget farligt ved. Men det er nok sandsynligt at de ikke kan give så stort lydtryk, de har vist ikke nogen specielt god virkningsgrad. Frekvensgangen er derimod ofte fantastisk på dem. Nej, 120dB er ikke farligt i kort tid, og slet ikke hvis det er SPL, og ikke HL. Men man kan godt blive forskrækket hvis der pludselig kommer 120dB brasende, sådan helt uventet, LOL!

skrev i en meddelelse

Left! ;-)

Always remember: O=right X=left

;-P

Reply to
Ulrik Smed

Hej med jer Jeg kan fotælle at mine Stax Lambda Pro Signature med SRM-T1 rørdriveren til, kan spille så højt at de i brugsanvisningen advarer mod lydtrykket og deraf følgende høreskader. Årsag: De kan spille tordnene højt uden forvrængning. Således har du ingen forvrængning at forholde dig til når du fyrer den af. Du sidder bare og lytter til musikken og bliver døv!. Uden at vide det vel at mærke. Det er først når telefonen tages af, du finder ud af hvor højt du rent faktisk har spillet. Altså kan en elektrostatisk hovedtelefon godt spille rigtig højt.

mvh Johnny

Reply to
Rikke

OK, selvom de ikke har særlig god følsomhed, så har de nok til gengæld en meget stor belastbarhed. Hvor stor effekt mon denne rørdriver kan give?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Hej igen

Der sidder 2 6FQ7 rør som trækker gitrene direkte. Ved 250 volt på anoden kan man max trække 9 mA på røret . Dvs max 2,25 watt pr kanal. mvh Johnny

Reply to
Rikke

Nej, men 9 mA er tomgangsstrømmen på standarddriftspunktet for 250V. Jeg tror ikke der er noget problem med at overskride Ikmax = 22 mA ved 250 V... Men det var måske ikke det du mente? 8)

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Hej Kim Har tjekket kurverne og ja du har da ret. mvh Johnny

Reply to
Rikke

tror

Du mener vel Iamax ?.

) Johnny

Reply to
Rikke

Nej, det er altid max katode-strøm man opgiver.

Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Det er ikke så højt som du tror. Stax har udviklet er lukket type med højt output og den er opgivet til max. 117dB ved 400Hz. Det er sikkert muligt at spille endnu højere, men så foregår det udenfor specs.

Hans

Reply to
Hans
Øh Spille med 117dB ???? Det lyder som om det er noget man ikke gør ret længe før man for altid er tvunget til at anvende denne lydstyrke pga. høretab ?!!

"Rikke" skrev i en meddelelse news:412e2e9c$0$174$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Reply to
Jan Pedersen

Rigtigt, og specielt med en elektrostatisk hovedtelefon hvor yderenderne af frekvensområdet ikke kollapser, som en dynamisk hovedtelefon gør ved høj lydstyrke. Det er præcis derfor en elektrostatisk hovedtelefon rent umiddelbart ikke lyder ret højt, da signalet stadigvæk er fri for forvrængning, men når først man kan mærke musikken rent fysisk skal man nok overveje at skrue ned.

Jeg har et sæt Stax SR404 Signature med tilhørende rørboks, og selv om den ikke kan levere 117dB på papiret er det godt nok en voldsom oplevelse.

Hans

Reply to
Hans

Hej Hans. Det er et lækkert sæt du har der. Selve din telefon ligner en Lambda, i hvert tilfælde på den hjemmeside jeg har set. Hvad er forskellen på min og din?. Jeg må indrømme at det kunne være sjovt at høre dit sæt. mvh Johnny

"Hans" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@uni-berl> > Øh Spille med 117dB ???? Det lyder som om det er noget man ikke gør

af

nok

Reply to
Rikke

Den tager vi lige på e-mail.

Hans

Reply to
Hans

Øh Hvor køber i Stax nu om dage ? Audioscan - Nu HiFi Klubben - fører dem da så vidt jeg ved ikke længere ????
Reply to
Jan Pedersen

Det er en importør i Norge.

Hans