Elektrostatiske Hovedtelefoner

Anvender elektrostatiske hovedtelefoner ikke et højspændingsfelt ? Det kan
da ikke være sundt tæt på folks ører ? Spørger fordi jeg overvejer at tage
dem i anvendelse til audiometri målinger...(arbejder med et  audiometer
projekt)... skal dog lige undersøge om de kan levere så høje lydtryk som
110-120 dB SL :) Jeg mener elektrostatiske hovedtelefoner har en overlegen
frekvenskarakteristik eller er det ikke generelt gældende ?

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
Den Tue, 24 Aug 2004 20:55:13 +0200, "Jan Pedersen"

Mon ikke de 120dB er mere skadelige end det elektriske felt?

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

If left isn't right, then right's all that's left? Right?

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
120 dB SL er ikke skadeligt for en døv :) he
disse lydniveauer anvendes jo kun ved folk der er endog meget tunghøre :)

kan
tage
overlegen

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner

Feltet tror jeg ikke der er noget farligt ved. Men det er nok sandsynligt at
de ikke kan give så stort lydtryk, de har vist ikke nogen specielt god
virkningsgrad. Frekvensgangen er derimod ofte fantastisk på dem. Nej, 120dB
er ikke farligt i kort tid, og slet ikke hvis det er SPL, og ikke HL. Men
man kan godt blive forskrækket hvis der pludselig kommer 120dB brasende,
sådan helt uventet, LOL!

Left!  ;-)

Always remember:
O=right
X=left

;-P

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
Hej med jer
Jeg kan fotælle at mine Stax Lambda Pro Signature med SRM-T1 rørdriveren
til, kan spille så højt at de i brugsanvisningen advarer mod lydtrykket og
deraf følgende høreskader. Årsag: De kan spille tordnene højt uden
forvrængning. Således har du ingen forvrængning at forholde dig til når du
fyrer den af.  Du sidder bare og lytter til musikken og bliver døv!. Uden at
vide det vel at mærke. Det er først når telefonen tages af, du finder ud af
hvor højt du rent faktisk har spillet.
Altså kan en elektrostatisk hovedtelefon  godt spille rigtig højt.

mvh Johnny

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner

OK, selvom de ikke har særlig god følsomhed, så har de nok til gengæld en
meget stor belastbarhed. Hvor stor effekt mon denne rørdriver kan give?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
Hej igen

Der sidder 2 6FQ7 rør som trækker gitrene direkte.
Ved 250 volt på anoden kan man max trække 9 mA på røret . Dvs max 2,25 watt
pr kanal.
mvh Johnny

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner

Nej, men 9 mA er tomgangsstrømmen på standarddriftspunktet for 250V. Jeg tror
ikke der er noget problem med at overskride Ikmax = 22 mA ved 250 V...
Men det var måske ikke det du mente? 8)

    Mvh
        Kimjand

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
Hej Kim
Har tjekket kurverne og ja du har da ret.
mvh Johnny

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
tror

Du mener vel Iamax ?.

) Johnny

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner

Nej, det er altid max katode-strøm man opgiver.

    Kimjand

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
Det er ikke så højt som du tror. Stax har udviklet er lukket type med højt
output og den er opgivet til max. 117dB ved 400Hz. Det er sikkert muligt at
spille endnu højere, men så foregår det udenfor specs.

Hans

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
Øh Spille med 117dB ???? Det lyder som om det er noget man ikke gør ret
længe før man for altid er tvunget til at anvende denne lydstyrke pga.
høretab ?!!

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
Rigtigt, og specielt med en elektrostatisk hovedtelefon hvor yderenderne af
frekvensområdet ikke kollapser, som en dynamisk hovedtelefon gør ved høj
lydstyrke. Det er præcis derfor en elektrostatisk hovedtelefon rent
umiddelbart ikke lyder ret højt, da signalet stadigvæk er fri for
forvrængning, men når først man kan mærke musikken rent fysisk skal man nok
overveje at skrue ned.

Jeg har et sæt Stax SR404 Signature med tilhørende rørboks, og selv om den
ikke kan levere 117dB på papiret er det godt nok en voldsom oplevelse.

Hans

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
Hej Hans.
Det er et lækkert sæt du har der.
Selve din telefon ligner en Lambda, i hvert tilfælde på den hjemmeside jeg
har set. Hvad er forskellen på min og din?. Jeg må indrømme at det kunne
være sjovt at høre dit sæt.
mvh Johnny

af
nok

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
Den tager vi lige på e-mail.

Hans

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner
Øh Hvor køber i Stax nu om dage ? Audioscan - Nu HiFi Klubben - fører dem da
så vidt jeg ved ikke længere ????

Re: Elektrostatiske Hovedtelefoner

Det er en importør i Norge.

http://www.stax.co.jp/ENG/Overseas.html#Anchor-Scandinavia-37641