Elektronisk transformator

Forsøg med at bruge en 'elektronisk transformator' - 12v 10-60w beregnet
til halogenbelysnig, til drift af køletaske med peltier element viste sig
lidt sværere end jeg havde regnet med. Jeg blev fristet af den lille sag på
under 100g på størrelse med en pakke cigaretter, som snilt kunne finde
plads under plastikken.

Den giver AC ud - så en brokobling med 4 mbr1050 skotty díoder og lidt
udglatning for at blæseren ikke skulle snerre, var hvad jeg i min
ukyndighed kunne finde på at smide imellem.

Kun med 68 ohm i paralel direkte på udgangsklemmerne ville
'e-tranformatoren' køre i testopstilling.

De 68 ohm blev loddet på 15cm (0,75m2 ledningstværsnit) fra
udgangsklemmerne på 'e-transformator', hvor der var lidt luftstrøm -
resultat: 'e-transformatoren ville ikke starte'

De 68 ohm blev shuntet med 220n - resultat: der bliver leveret støm i 2
minutter hvorefter e-transformatoren lukker ned.

Der trækkes omkring 57W - 'e-transformatoren' bliver tydeligt forvirret
over belastningen eller genereret eller udæmpet støj. Forsøg med at
serieforbinde en lille (0r27) modstand med peltierelementet er uden
virkning.

Æv!
Benny Andersen

Re: Elektronisk transformator

Jeg vil gætte på at der kommer firkant-AC ud af den, så du bliver snydt i
dine spændings-effekt beregninger. Hvor meget er spændingen på udgangen
efter ensretning og udglatning? Hvor stor kondensator bruger du til
udglatning?

/Claus

Re: Elektronisk transformator

Der kommer lidt forskellig spænding ud - starer ved omkring 11.5v dc og
stiger så indtil der kobles ud ved omkring 12.5 v dc. Der anvendes 2000uf
til blæseren og 2000uf til peltier elementet.
Peltier elementet ser ud til at sluge 4,2A ved 12v og blæseren er
specificeret til at trække 250ma.

Benny Andersen

Site Timeline