Elektronisk Tidstagning

Hejsa
Jeg mangler et (program og interface til PC) samt fotoceller til at tage tid
mellem to punkter, startpunktet kan være en kontakt
eller fotocelle, men slutpunkt skal være en fotocelle, da den skal kunne
flyttes.
Gerne som byggesæt / selvbyg, da det ikke må koste en bondegård.
Jeg er godt klar over at nogle elektronik forhandlere sikkert har noget, men
hvad kan jeg bruge? og hvordan med softwaren?
Det noget ala det her jeg søger :
http://home.swipnet.se/rspro/PxTid.htm
men ikke kommercielt
Hilsen Allan

Re: Elektronisk Tidstagning

tid
men
Alternativ kunne også være en løst display, som bliver nulstillet efter hver
tidtagning..

Re: Elektronisk Tidstagning
Hej Allan,

Er det til samme formål, eller hvad skal det bruges til ?
Og hvis det er til noget andet, hvilke objekter og tider skal der måles ?
(Der er stor forskel på at måle et riffelprojektil og pensionisternes
årlige rolator-derby).

Du får nok svært ved at finde noget med "fotoceller" der rækker 18m i
selvbyg.
Software der lige er afstemt til en given opgave kan også volde lidt
problemer, så hvis ikke du er i stand til at lave det meste selv, må du
nok regne med at skulle bruge enten en kommerciel løsning eller at hyre en
til at lave det.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Ja det var vist en meget dårlig forklaring jeg kom med, det skal bruges til
tidtagning af en cykelrytters accelration fra stilstand og ca 50 m frem,
så afstand mellem fotoceller skal "kun" være ca 2m.

Hilsen Allan

Re: Elektronisk Tidstagning
Hej Allan,

OK, 2m er nok mere spiseligt at gå i gang med.
Hvis det er acceleration du vil måle skal du dog have _mindst_ 3
"fotoceller" (IR-gates), da du ellers kun kan måle (gennemsnits)hastighed
for den tilbagelagte strækning.

Hver gate kan nok laves enklest med en 555 som AMV der driver en IR-LED og
en integreret modtager der har indbygget demodulation og en "open
collector"-udgang.

Op til 4 sådanne gates kan fx. kobles til en gameport, hvorfra forsyningen
(5V) også kan hentes.
Nu lyder det som noget der kunne inkludere en lap-top, så der skal du
naturligvis lige undersøge om der overhovedet er en gameport til rådighed.

Hvad regner du med at softwaren skal kunne ?
Blot tidtagning mellem to gates ?
Acceleration beregnet v.hj. af 3..4 gates ?
Grafisk udskrift af beregnede kurver ?
Daterede log-optegnelser ?

--
Venlig hilsen,