Elektronisk termostat

Hej alle

Har nogen et link til hvordan man bygger en simpel termostat, der skal give
+12V ved ca. 25 grader? Temperaturen må gerne kunne finjusteres med et
pot.meter.
På forhånd tak!

-Mathias

Re: Elektronisk termostat

Hvad skal den give ved 6 grader og ved 18 grader ?

Re: Elektronisk termostat

0 Volt.

-Mathias

Re: Elektronisk termostat

Hvad så ved 28 grader?
Nej det er *ikke* ment som en spøg..

Du skriver at den skal give +12volt ved 25 grader.. Skal der så være 0volt
ved under 25 og så skifte til 12volt ved 25 og derover? Eller er det kun
+12v lige præcis ved 25 grader.

Mvh Hauge

Re: Elektronisk termostat

Beklager, mig dum i låget...
+12V ved 25 grader og derover. 0V ved under 25 grader.

-Mathias

Re: Elektronisk termostat
Hej Mathias

Det lader sig simpelt gøre med en OP-amp, men hvad
skal du bruge de +12V til ?

Re: Elektronisk termostat

De +12V skal aktivere et kredsløb, der ikke trækker mere end 1,6 mA, så et
relæ er udnødvendigt, formoder jeg.
Og så spørger jeg dumt - hvad er en OP-amp?

-Mathias

Re: Elektronisk termostat
Hej Mathias

Der findes ikke dumme spørgsmål, en OP-amp er et elektronisk kredsløb
i en pakke, en såkaldt IC. Det er en byggesten der kan bruges til mange
forskellige formål. En meget simpel og meget effektiv termostat kan
laves med sådan en OP-amp. Det kræver en føler, der bruger man en
såkaldt NTC modstend, det er en modstand hvis modstand ændre sig
med temperaturen. Man kobler så OP-ampen op som komperator, en
komperator er et kredsløb der sammenligner to indganges spændinger.
Udgangen på denne komperator skifter så afhængig af hvilken af de
to spændinger der er størst.

Er de +12V du har til rådighed stabile ?

Jeg kan godt tegne et diagram til dig hvis du er intereseret, du kan også
få stumperne af mig hvis du vil.

Kan du samle det selv ?

Men fortæl lidt mere om hvad det skal bruges til.

Re: Elektronisk termostat

Meget fornemt, tak for det uddybende svar!
Det skal bruges ifm. et oliefyr i min bil. Når fyret har varmet kølevandet
til ca. 30 grader skal blæseren til varmeapparatet tændes. Dette sker ved at
sende +12V ind i et stik som sender signal videre ind i noget elektronik der
styrer blæseren. Det er dette som kun trækker 1,6mA.
Jeg forestiller mig at sætte føleren op ad en kølerslange. Hvis
termostatkredsløbet slår til ved 25 grader, vil jeg gætte på vandet rent
faktisk er 30 grader. Men denne ville være fint at kunne finjustere med et
pot.meter.
Går ud fra strømmen ikke er stabil, men varierer fra 12-14V alt efter om
generatoren lader? Men thermostatkredsløbet må selfølgelig gerne give 14V på
udgangen, hvis det er det det får ind.

Jeg vil modtage et diagram med kyshånd! Kan godt samle det selv, hvis bare
jeg hitter ud af diagrammet :-) Stumperne tager jeg også meget gerne imod,
alternativt kan du måske hjælpe med jeg skal købe, fx her:
www.elektronik-lavpris.dk

Har tidligere i gruppen efterspurgt en elektromekanisk termostat til samme
formål, men da disse ofte er fysisk store, og svære at få fat på, vil jeg
forsøge mig med en elektronisk.

Mvh
-Mathias

Re: Elektronisk termostat
Hej Mathias

Send mig en mail, fjern invalid i adressen.

Re: Elektronisk termostat

MAX 6509, skal blot forsynes fra 5 volt og har en open collector udgang.
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX6509-MAX6510.pdf

Re: Elektronisk termostat

man kan købe temperatur switche, som skifter et relæ ved et givent punkt, så
er det bare at sætte 12V på kontaktsættet
--
    Venlig hilsen
Automatik mekaniker