Elektronisk stetoskop med "støjniveauindikering", tanker og ideer.

Overskriften mere end antyder jo hvad jeg vil, men for lige at uddybe det
lidt:

Jeg vil kunne lytte til mekanisk støj, transmitteret igennem metal, til en
påboltet piezoelektrisk sensor.

Jeg skal kun lytte i området 5-12kHz. Andet må gerne kunne vælges fra.
Rart med en option så man kan fravælge et filter, så man kan lytte filtreret
og uden filter.

Jeg skal kunne "se" niveauet på signalet fra sensoren.

Jeg skal kunne trække et par ørepropper(med ledning selvf.!)

Jeg vil gerne kunne drive det med et 9voltsbatteri.evt 8*1,5AA celle.

Tankerne er som følger:
Jeg får jo et signal ud af sensoren der varierer voldsomt i både frekvens og
peak-peak niveau, og der skal et filter på der kan sortere lidt i støjen.
Det interessante jeg lytter efter, er nogle peaks omkring 7kHz, der er
markant kraftigere end det generelle støjniveau.Det er disse peaks jeg vil
have et niveau ud på.(sandsynligvist er det passende hvis jeg får niveauet
på området 5-12kHz)

Jeg vil enten klippe de negative halvdele af signalet fra, eller ensrette
signalet. Ensretning kan måske være en dårlig løsning da jeg måske får en
pulserende "jævnspænding" ud af det, som kan blive svær at filtrere
på(måske).
Klipper jeg halvdelen væk så stryger muligheden for at bruge
"jævnspændingen" til at danne grundlag for et LED array til visualisering af
niveauet.(måske)

En passende opamp i indgangen som voltage follower, så jeg ikke belaster
sensoren unødigt. Så et filter af en art. Overvejer et aktivt filter, men
kender ikke meget til filterteknik, måske nøjes med et RC led af samme
grund. Herfra i en ny opamp, hvor jeg kan justere gain, så jeg kan trimme på
niveauet jeg "ser" på LED arrayet. Der skal nok et par kondensatorer på hist
og pist.

Efter filteret vil jeg snuppe signalet til mine høretlf. og lave en lille
audioforstærker(bare en helt simpel model).

En komperator funktion der trigger et alarmniveau indikeret ved en rød LED
skal tilføjes, men det burde være til at fikse, så en tilstrækkelig høj peak
trigger en R-S funktion. En slags sladrehank om at niveauet har været over
max.

Bemærk, jeg er på småtynd is her, så jeg ved ikke helt 110% hvad jeg laver,
og hvordan jeg vil opnå det ønskede resultat.

Kommentarer og forslag vil være yderst velkomne.

Mvh
Henrik

Re: Elektronisk stetoskop med "støjniveauindikering", tanker og ideer.
Hej Henrik,

Et båndpasfilter med variabelt Q er nok det bedste.

Hvorfor ?
Kør det dog som AC hele vejen.

En LM3915 på et passende sted i _AC_ kæden.

En god måde at lære på :)

Det kunne også vises på LM3915 ved at skifte fra dot- til bar-mode, blinke
med det eller lignende.

Det er _ikke_ en grund til at skøjte for let hen over det ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Humm....det skal jeg lige ha kigget lidt nærmere på. Variabelt Q lyder smart
nok, men nettet er ikke oversået med fine eksempler. biblioteket kan måske
hjælpe.

Altså blot forstærke det igennem en "audio" egnet forstærker tilpasset det
interessante frekvensområde....

Hehe....jo, men det skal jo også virke ;-)
Jeg har allerede surfet lidt rundt og kigget lidt på båndpass filteret med
opamp, og der ser rimeligt ud som om det er til at gå til. Lige hvordan man
lave Q variabel ser dog lidt mystisk ud.

God ide. Det har jeg jo før hekset med, og burde ha tænkt tanken.

Nope, men det skal hellerikke være umuligt at få til at virke. Jeg plejer at
være så stædig at jeg "holder gas på" indtil det virker, så projektet skal
ikke være alt for voldsomt, ellers laver jeg ikke andet.

Mvh
Henrik

Re: Elektronisk stetoskop med "støjniveauindikering", tanker og ideer.
Hej Henrik,

Søg evt på: ""state variable filter" schematics"
Eller ""inverted notch filter" schematics"
(De inderste citationstegn skal med).

Jeps.

Det skal nok komme til at virke :)

Du kan evt. lave det med et "Switched Capacitor Filter".
Fx. Maximss MAX26x der indeholder 2 filtre der hver giver et variabelt Q
på 1 til 64.
De to filtre kan let kaskades så du har mulighed for et Q på op til 128 !
(Centerfrekvensen ændres ved at ændre frekvensen på det tilførte
clocksignal).

Og det er en af dem der kan "samples" gratis :)

<URL:http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk11%86&ln=

Og kæresten er nok ikke alt for begejstret for den deraf afledte manglende
opmærksomhed ;)
Så prøv MAX26x, det burde virke i første hug.

--
Venlig hilsen,
Søren

[KLIPPET.......]

Når du skal lytte efter om nogen "banker på" ;o) kunne du passende bruge :
http://kahuna.sdsu.edu/~tucker/diyaudio/xover.html
Hvis du er lige så doven som jeg, kan man også bare designe sit eget filter
med : http://www.linearteam.org/download/winisd/winisdbeta.exe

Jeg gætter på, at det er nok at filtrere & forstærke, men har aldrig prøvet
at bygge min egen....... Hvis du vil have et par hurtige svar skal jeg gerne
lave et par analyser af nogle wav-filer for dig.
Det kræver, at du optager to sekvenser : En med "bankelyden" & en
uden....... Så kan vi prøve at køre forskellige typer filtrering på
(digitalt) og finde frem til, hvad der burde virke i 1. hug.

Husk at komme forbi næste gang du er i "Kjøwenhawn".........  Jeg går og
roder i noget andet, som også kunne have interesse.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Re: Elektronisk stetoskop med "støjniveauindikering", tanker og ideer.
Hej Henrik

Hvis du vil lytte på f.eks. 7KHz som du siger kan du anvende et knivskarpt
Twin Notch filter med f.eks. en LM358 og nogle eksterne komponenter ... søg
på nettet efter T-Notch mener jeg det hedder ... den tager _kun_ den
frekvens den er afstemt til ...
så kunne du tilføje en aktiv komponent til at flytte frekvensen med f.eks,
en DC styret J-FET ...

/Madsen

filtreret
og