Elektronisk skuffeåbner

Hej gruppe

Jeg har netop købt hus og går og ser på køkkener! Har set ved
Svanekøkkenet at de har en elektronisk skuffeåbner til nok 1000 kr. pr.
skuffe, hvilket jeg tænker er meget dyrt. Nu er jeg kommet på den
tossede ide: "Det må jeg kunne lave billigere".

Nu leder jeg så efter en god ide til, hvor man rent faktisk kan lave
dette selv.

Med venlig hilsen

Preben Holm

Re: Elektronisk skuffeåbner

Har du overvejet om du overhovedet har plads i dine nuværende
skuffeskabe til noget motor eller lignende?
Skal den kun åbne skuffen? I så fald noget fjeder og en ellås der
slipper skuffen når den skal åbne.

Eller blir det noget motor servo lignende noget.

mvh Erik

Re: Elektronisk skuffeåbner

Well, jeg kiggede på et køkken ved Svane Køkkenet med motor på
skufferne. Det lader til at den skubber skuffen ud over "fjeder"-punktet
(det som holder den lukket).

Den aktiveres ved et lille tryk - det er mega smart.

Det med fjederen og ellåsen lyder lidt som en dårlig ide, da kraften for
åbningen nok bliver for stor.

Har selv tænkt på at lave en timer som aktiverer en lineær aktuator der
skubber en pind mod skuffen og får den til at åbne.

Problemet er konstruktionen af aktiveringsmekanismen. Den skal være
deaktiveret når skuffen er åbnet. Og når skuffen er lukket, skal et
lille skub aktivere timeren og skuffen åbnes.

Nogen der har nogen gode ideer?

Venlig hilsen

Preben

Re: Elektronisk skuffeåbner

Syntes du?

Om 10 år er det gået i stykker på skuffer du bruger mest og hvad med
elforbruget på sådan et køkken i dise "grønne tider", hvor vi skal pare
på alt?

Tænk kasseapparat.

Re: Elektronisk skuffeåbner

Ja, men så trækker man da bare skuffen ud på sædvanligvis. Og så meget
strøm bruger en motor i 5 sekunder nok heller ikke.

Re: Elektronisk skuffeåbner

Nej, men al den tid, hvor kredsløber det overvåger skufferne kører
sluger det strøm.

Skal vi kalde det "standbyforbrug" ?

Re: Elektronisk skuffeåbner

Det kan nu nok laves forsvindene lille. Og måske endda 0 hvis
aktiveringsanordningen er en der slutter strømmen, og afbryder når skuffen
lukkes. jeg aner ikke hvordan de er lavet dog...

Men generelt er det jo ikke specielt en "grøn" løsning. Motorerne skal jo
også fremstilles, og fragtes hertil...fra Kina velsagtens...
Hvad er ideen egentlig? Jeg har hørt argumenter som at man kan åbne en
skuffe selvom man har hænderne fulde. Sejt nok, men hvad kan man lige få fat
i nede i skuffen, når man har hænderne fulde???
Det er nok bare mig der synes at designere nogle gange overgør tingene, og
finder på bare for at finde på.
Jeg har ganske vidst selv mekanik i mine skuffer. Sådan noget som gør at når
man har hænderne fulde af service fra en skuffe, så kan man lige give et
hoftevrid, og så lukker skuffen lige så stille, uden at resten af servicet
vælter rundt.
Men motorer....måske har jeg bare ikke set lyset.

mvh
Kåre

Re: Elektronisk skuffe�����
når

Specielt skraldespanden er praktisk, da man måske står med æggeskræller
man skal af med - super praktisk.

Dernæst er der skuffen til håndklæde/viskestykke som også kan være
praktisk når man står med våde hænder - og resten - det er bare gejl.

Mvh / Preben

Re: Elektronisk skuffeåbner

Hvis du placerer en lille elektromotor i den ene ende af hver skuffe, borer
et hul i siden af skuffen og lader motorens aksel stikke ud, så kan du
montere et tandhjul på akslen og lade tandhjulet køre oven på en tandtand,
som limes på indersiden af skabet (hvori skuffen trækkes ind/ud). Så skal du
bare styre strømmen til motoren (frem/bak) og få den til at afbryde med et
par mikroswitch i hver ende, når skuffen når yderpositionerne.
Hvis der er frihøjde nok i forhold til skuffen neden under, kan du placere
motoren på en holder under skuffen helt inde i bunden af skabet (bagvæggen),
og placere tandstangen på skuffens underside (det er nok en mere stabil
løsning - og det ødelægger ikke skuffen).

Det kunne også være sjovt at bygge en skuffeåbner med trykluftstempler.

-mvh Joachim

Re: Elektronisk skuffeåbner

Sådan har min havelåge da fungeret i 10 år  :-)
http://www.kims.pahn.dk/laagefilm.avi

tekniken er dog rimelig simpel: http://www.kims.pahn.dk/laage.html

kim

Re: Elektronisk skuffeåbner

Glimrende havelåge!

Til en skuffe skal man bare lave en cylinder med et dobbeltvirkende stempel
og måske en reduktionsventil, så man ikke bliver ramt af bestikket, hvis det
bliver slynget ud. Magnetventiler og en 12volt kompressor fylder heller ikke
meget. Man kan også bruge damp...!

mvh
Joachim

Re: Elektronisk skuffeåbner
Eller krudt, nu vi er i ydersporet!  ;-)

--
Armand.

Re: Elektronisk skuffeåbner

En gammel sodastream og et antal cykelpumper må kunne løse opgaven.
Muligvis skal der også bruges en trykreduktionsventil.

Bo //

Re: Elektronisk skuffeåbner

Så lige skuffe med knive ende i den modsatte væg, godt du huskede
reduktionsventil, de sodastream jeg havde var ski hidsige.

mvh Erik

Re: Elektronisk skuffeåbner
Jeg synes det ville være smart med en centrallås.

Leif

Re: Elektronisk skuffeåbner

Børnesikring?

Jesper Poulsen

Re: Elektronisk skuffeåbner

Så slukker man bare for strømmen til motorene.

Re: Elektronisk skuffeåbner

CD ROM drev er ike kkraftige nok og kører alt for hurtigt dr

Så har den ingen kræfter.

Du skal have fat i servoer som dem til fjernstyrede biler....

Re: Elektronisk skuffeåbner

Ved du hvor en sådan kan skaffes der er praktisk til anvendelsen?

/ Preben

Re: Elektronisk skuffeåbner

Nærmeste RC butik.