Elektronisk skillerelæ til båd (diagram)

Jeg savner meget et diagram for ovennævnte. et såkaldt separatorrelæ der
bruges til at styre ladning/forbrug til det rigtige batteri.

På forhånd tak

Re: Elektronisk skillerelæ til båd (diagram)
Et vanlig lydrele for biler på en 30-40 Ampere, tror jeg nok skulle holde
bra.
For en 9-10 år siden lavet jeg opp dette på en del campingbiler , og så vidt
jeg vet så er det ingen som har røket ennu.
Et rele fra Helle eller Bosch har gjerne merket klemmene med 30 , 85 , 86 og
87..
30 er B+`, denne kobler du til B+ på startbatteriet.
85 og 86 er spolen ,der kan du legge f.eks.85 til jord
og 86 til ladelampeledningen til dynam(alternator)
87 kobles så til ekstrabatteriet .
Så når alternatoren lader vil releet koble inn, og 30-87 blir
kortsluttet,det vil si at begge batteriene blir koblet i paralell.
Når den slutter og lade vil dette brytes , og batteriene vil ikke lenger
vere koblet til hverandre
Lykke til !

Re: Elektronisk skillerelæ til båd (diagram)

/carsten

Re: Elektronisk skillerelæ til båd (diagram)
Tak Carsten!

Det ser ud til at være det rigtige, startbatteriet skal nemlig have første
prioritet.
Mange tak.

Re: Elektronisk skillerelæ til båd (diagram)
Jeg kommer dessverre ikke inn på den linken som du henviser til..
Men jeg håper jeg har forklart det så tydelig at det kan forstås ,ellers er
det bare å spørre.
Med vennlig hilsen Edvard

?

Re: Elektronisk skillerelæ til båd (diagram)

Diagrammet ligger i dk.binaer med titlen "ladekobling" 29-06-04 00:22

--
/carsten

Re: Elektronisk skillerelæ til båd (diagram)
DK. binaer finnes dessverre ikke i nyhetsgruppene fra Telenor,som jeg har
sim internett leverandør.
Mvh Edvard