Elektronisk sikring for AC

Jeg skal have lavet en 4 X 12V/3A AC-forsyning og vil gerne have sikring på
hver af de 4 "grene".

I den forbindelse spekulerede jeg på om en sådan sikring ikke idag laves
elektronisk - men jeg fandt kun eksempler med alt "for mange" komponenter,
f.eks. http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Power/fuse.htm

Kan det ikke laves mere simpelt og dermed med færre komponenter ?

Har nogen evt. et link ?

Mvh KS

Re: Elektronisk sikring for AC

Køb en automatsikring.

Re: Elektronisk sikring for AC

Anvendes i de fleste - for ikke at sige alle - husinstallationer
(målertavler) nu om dage.
Karsten H. (7870)
Re: Elektronisk sikring for AC

Som man som så tit ser, så anvendes elektroniske løsninger tit til at sikre
en sikring.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Elektronisk sikring for AC
Hejsa,

Kan en multifuse* evt. bruges i dit kredsløb??

*: Halvlederbaseret 'sikring' der automatisk resetter når lasten fjernes..

/Claus

Re: Elektronisk sikring for AC

Ja, en multifuse, eller polyfuse, alt efter hvem, der laver dem. Når Du
fjerner kortslutningen køler de af, og er som nye igen. De er ligeglade
med om det er AC eller DC, da det reelt ikke er andet end en avanceret
PTC modstand.

http://www.electronicsforu.com/Electronicsforu/articles/hits.asp?id95%1
http://www.bourns.com/pdfs/mf_selection_worksheet.pdf