Elektronisk servo

hey

Jeg er i gang med et projekt hvor en mikroprocessor skal styre 6 små
servo'er (Futaba 3002 Radio Controlled).
Jeg har det egentlig til at virke ganske godt med PCM signalet (Puls Code
Modulation). 1 ms = venstre, 1.5 ms = midte og 2 ms = højre.
Men der er et lille problem med at processoren ikke er hurtig nok til at
opdatere. Den kan kun sende pulstoget ca. hver 80 ms og den skulle gerne ned
på 15 ms for at servoerne ikke står og vibrerer når man ændrer position.
Så var det jeg tænkte om en digital servo mon kan ændre på det, således at
den ikke står og vibrerer når pulstoget kommer med lidt længere interval?
Er der nogen som har betegnelsen på en servo når nu Futaba 3002 ikke dur´?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
Re: Elektronisk servo

ned

6 servoer af 2 msec giver 12 msec, hvorfor kan du ikke få mikroen til at
køre hurtigt nok?

Du styrer det selvfølgelig via en hardware timer og interrupt?

Re: Elektronisk servo

Den skal læse 6 analoge indgange og konvertere signalerne. Så skal den
opdatere et VFD display tja og så har den bare ikke mere tid tilbage.
Det gør ingen forskel om det er interrupt eller ej. Processoren tager bare
så lang tid før den har læst indgangene.
Jeg gider dårligt prøve mere at optimere i softwaren eller smide hurtigere
krystaller i (nu kører den med 4 MHz).
Så hvis der findes en digital servo som kan leve med 80 ms mellem hver puls,
ville mit projekt være færdig nu.

--
Tom

Re: Elektronisk servo

Vi programmere åbenbart ikke på samme måde, det du beskriver der, ville ikke
give mig nogle problemer.
Jeg ville bruge en hardware timer og interrupt til servoerne, resten vil jeg
klare uden interrupt.

puls,

Jeg kender ingen, men måske kan du modificere en almindelig servo, så den
holder positionen længere (Jeg har ikke studeret kredsløbet i en servo, så
jeg ved ikke om det er muligt).

Re: Elektronisk servo

ikke
jeg

Tak til alle.

Har fået det til at virke med at køre interrupt med det signal som skal
sendes afsted. Det bliver så bare kun et nyt signal hver 4. gang fordi A/D
konverteren ikke er hurtig nok. Men en ny værdi 80 ms er også nok.

--
Tom

Re: Elektronisk servo
Hej Tom

Jeg bruger selv chippen M51660L til et lignende formål.
Jeg mener at have læst et sted, at den bør have en repetitionstid på
mellem 40 og 70 ms, men der står ikke noget om det i det datablad, jeg
har. Men du kan jo prøve at søge på google.

Mvh. Torsten Lund

Re: Elektronisk servo
Hej Tom,

Hvis du mener at det er et problem at nå det hele, kunne du da bruge en
lille controller til servoerne og så kommunikere med den via I2C ell.
lign. Den ekstra processor skal så blot gentage positionen indtil
kontraordrer kommer.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hehe ... det lyder som en velkendt løsning :o)  det måtte jeg også gøre ...
mit problem var bare at jeg ikke havde gennemtænkt min programmering og jeg
idag kan opdatere over 8 servoer med samme tidsbelastede servo i samme
processor som alt andet kører i ... jeg skiftede også fra 2 processorere til
1 efter jeg fik skrevet koden smart men ok ... man lærer af sine dumheder

Det er så nemt at sige at processoren ikke har tid men når man tænker over
det er f.eks. 2mS jo uhyggeligt mange tusinde instruktioner :) lige som det
altid er nemt at give compileren skylden hvis man kæmper med et SW problem
:o)

m.v.h.
l. madsen

Re: Elektronisk servo
Hej Lasse,

Også i den grad !  ;)

Enig... Det er slet ikke samfundets skyld :)

--
Venlig hilsen,
Søren